Tjena !
Har två frågor om exim4
1
Jag vill att alla mail som kommer till server också vidrarbefodras till min mailserver nummer 2.
Kan jag ha mailen sparad på två olika ställe en säkert och en öppet.
2
Jag vill att exim slänger det första milet och ber mailserver att skicka om mailet som den skica.
Detta för att bli av med alla spammail.
Spam kommer oftast inte från den ip som de utgör sig från att vara och om man då ber mailserver att skicka om mailet så kan det inte det och man blir av med alla jävla spam.
// matte
exim4 rederict and request
Re: exim4 rederict and request
Gällande fråga två så låter det lite som om du vill titta på greylistning. Den beter sig precis så som du beskriver. Anledningen till att det faktiskt funkar, eller åtminstone får effekt, har dock inget med falska ip-adresser att göra. Rätt säker på att SMTP använder sig utav TCP och inte UDP.
Re: exim4 rederict and request
Nja en greylist är väll bara en lista med mistänkta servrar.
Det jag vill är att när mailserven får ett mail.
Ber den server som skickade mailet att skicka om det igen. och slänga det första mailet.
Har då spammaren använd sig av en ip som inte finns eller har mailserver finns det då ingen mailserver att be att skicka om mailet och då försvinner det mailet.
Medans alla seriösa mailserver kommer enkelt bara att skicka om mailet igen.
// matte
Det jag vill är att när mailserven får ett mail.
Ber den server som skickade mailet att skicka om det igen. och slänga det första mailet.
Har då spammaren använd sig av en ip som inte finns eller har mailserver finns det då ingen mailserver att be att skicka om mailet och då försvinner det mailet.
Medans alla seriösa mailserver kommer enkelt bara att skicka om mailet igen.
// matte
Re: exim4 rederict and request[LÖST]
Det är en greylist jag ska ha tack
// matte
// matte