Lite tips för att få ett snyggare skrivbord

schupa

Inlägg av schupa »

Är relativt ny när det gäller linux och Ubuntu bara så att vi klargör det. :rolleyes:

Jag skulle vilja ha ett lite snyggare och "cleanare" skrivbord, något i stil med detta: http://img238.imageshack.us/my.php?image=skrivhv3.png

Men jag har ingen aning om hur jag ska göra, är som sagt rätt noob gällande sånt här. :)

Har försökt få Beryl att fungera men lyckas inte och jag har ingen aning om varför, men tror att det beror till stor del på mitt grafikort.
Har nämligen ett integrerat SiS M760GX och har inte hittat nån tråd eller guide om hur man får igång Beryl med det.

Men då jag helst vill ha en snabb och stabil dator så undviker jag nog Beryl då Louie (stavning) verkar ha fått till sitt skrivbord (länken ovanför) väldigt bra och jag ser ingen ikon i trayen som visar att Beryl är igång så det kanske går utan?

Men om någon kan hjälpa mig med Beryl så vore jag mer än tacksam! :D

Men alla tips på hur jag får ett snyggt och användbart skrivbord är välkommna!

/schupa
Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

Inlägg av Hellzon »

Det där ska nog gå utan Beryl.

Transparent panel: Högerklicka på panelen -> Egenskaper -> Bakgrund, tryck "Enfärgad" och dra slidern till "Genomskinlig". Där finns även inställningen om du vill ha färgad panel som Louie hade på den nedre. Funkar förstås på den nedre med.
Färgad panel: Samma som ovan, men dra slidern till "Opak" efter att du tryckt på "Enfärgad". Förmodligen ligger slidern där redan.
Transparent terminal fick jag rota lite efter, men öppna en terminal, högerklicka i den och välj "Redigera aktuell profil". Välj "Effekter"-tabben och "Genomskinlig bakgrund" och dra slidern tills du är nöjd.

Och det var väl det. Annars ser hans skrivbort ganska standardmässigt ut, och de två dialogerna du kommer att pilla i täcker nog en hel del roligt.
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Ojoj, ett av mina första skrivbord, får en tår i ögat att folk tycker det är vackert :)
Hellzon har prickat in väldigt bra vilka ändringar jag gjort för att få skrivbordet att se ut som det gör.
När jag tog den bilden hade jag inte använt mig av beryl så det är endast standardfunktioner som används.
Men visst kan man få lite extra krydda med beryl om man känner för det.

Lycka till!
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Då kan jag ju kasta in en fråga om transparanta terminaler, hoppas inte trådskaparen inte blir ledsen! :)

När jag ställer in min att vara genomskinlig så är det det bara mot skrivbordet.

Exempel: Om jag öppnar FF och drar upp en terminal så vill jag ju att den ska vara genomskinlig mot FF, men man ser bara skrivbordsbakgrunden..

Jag kan dra upp en bild när jag kommer hem...
schupa

Inlägg av schupa »

Helizon: Tack ska du ha, pillade runt lite nu och lyckades få till det ganska hyggligt faktsikt! :)

Louie: Stilrent är ju hela grejen ;) Nej men jag har inte lyckats få igång Beryl som sagt och skulle vilja ha tips på hur man kan få ett schysst skrivbord ändå och jag tyckte att ditt föll mig i smaken :)

TheOne: Fråga på du, jag undrar nämligen samma sak. :)

Bild

Tack för svaren!

/schupa
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

schupa Väldigt trevligt att du gillade mitt skrivbord! :) Känner mig smickrad, kanske får ta och lägga upp fler olika varianter någon gång.

Vad gäller transparent som bara visar skrivbordet så hade jag samma problem. Vet faktiskt inte vad det beror på eller hur man ändrar det. Dock har det börjat fungera bra nu när jag installerat beryl. Men det borde nog gå att fixa utan andra program

MVH Louie
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
kaapu

Inlägg av kaapu »

Jag hade samma problem innan med transparent bakgrund i terminalen.

Men när jag installerade nya drivrutiner till mitt grafikkort så fixade det sig.

Så problemet ligger kanske i att ni inte har de senaste drivrutinerna?
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="kaapu"]Jag hade samma problem innan med transparent bakgrund i terminalen.

Men när jag installerade nya drivrutiner till mitt grafikkort så fixade det sig.

Så problemet ligger kanske i att ni inte har de senaste drivrutinerna?[/quote]
Jodå, Nvidas Beta..
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="TheOne"][quote="kaapu"]Jag hade samma problem innan med transparent bakgrund i terminalen.

Jodå, Nvidas Beta..[/quote]
Det är många guider som felaktigt kallar det Beta..... de hänger inte med...

Nuvarande Beta som inte kan kompileras utan lite special i Ubuntu
http://www.nzone.com/object/nzone_downl ... -9742.html

Senaste officiella drivaren.
http://www.nvidia.com/object/linux_disp ... -9631.html

Ver 9631 ska då också kunna kompileras mot senaste kärnan :cool:
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

[quote="plun"][quote="TheOne"][quote="kaapu"]Jag hade samma problem innan med transparent bakgrund i terminalen.

Jodå, Nvidas Beta..[/quote]
Det är många guider som felaktigt kallar det Beta..... de hänger inte med...[/quote]
Jag hämtade de från nvidia.com! :rolleyes:
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"