Hejsan, innan jag häromdagen bytte till en ny hårddisk och Ubuntu hade jag WinXP installerat på en annan disk. Den disken hade då under en tid i oregelbundna intervaller hackat och burit sig åt. Ibland efter att datorn varit på i bara några minuter, till att det började efter några timmar och ibland hände det inte alls under flera dagar.
Under dessa hackningsperioder brukade det mesta frysa till, ljudet dog, musen frös, m.m. under den den tid hårdisken hackade. Ibland slutade hackandet och windows och alla funktioner återupptogs som normalt.
Men ibland fick jag en blåskärm som informerade om att Datorn uppträdde onormalt (allvarligt fel kanske det kallades)och skulle stängas av för att skyddas mot allvarligare konsekvenser. Därefter "påbörjar dumpning av fysiskt minne" några felmeddelande rader som jag inte förstod något av och som förändrades från gång till gång.
Strax innan bytet startades något slags diskrepareringsverktyg innan jag kom in i Windows. Denna verkar ha kollat igenom disken, hittade några problem och om jag förstod det rätt åtgärdade dessa. Under de resterande en eller två dagarna i Windows och med den gamla disken fungerade det felfritt.
Nu funderar jag på om disken kanske blev helt återställd och jag köpte den nya disken lite i onödan, och om jag i så fall ska stoppa in den i burken igen, formatera den och köra den som extra lagringsutrymme till Ubuntu.
Problemet är att jag ju inte vet. Dels vad som var problemet; skadade sektorer, korrupta filer, dåliga drivrutiner. Dels att jag inte vet om diskrepareringsverktyget löste problemet mer permanent.
Hårddisken var en Matxor model nr 6Y160L0, alltså 160 GB och 3.5" IDE..
Någon som har några tips, idéer eller annan input?
Tacksam för svar.
[Inaktuell/Löst] Hackande hårddisk
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
[Inaktuell/Löst] Hackande hårddisk
Senast redigerad av 1 InfiniDimm, redigerad totalt 22 gånger.
...mot bättre vetande?
Re: Hackande hårddisk, finns det hopp eller är den förlorad?
Jag har ett tips: Släng skiten. Jag har varit med om detta allt för många gånger för att inte kunna rekommendera något annat.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Är nog benägen att hålla med. Diskar är alltid riskabla och en disk som börjat jävlas
kommer du ändå aldrig att lita på. Antar att den har varit med ett tag. Annars har du
kanske garanti på den?
kommer du ändå aldrig att lita på. Antar att den har varit med ett tag. Annars har du
kanske garanti på den?
Kolla annars på maxtor's webbplats, där finns bra verktyg/program för att testa din maxtorhårddisk.
Räknar man timpenning så är det naturligtvis bäst att slänga "skiten".
Räknar man timpenning så är det naturligtvis bäst att slänga "skiten".
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Mjo, det kanske är klokast ändå. Är man så dumsnål får man väl äta upp det med råge vid sämsta tänkbara tillfälle kan jag gissa. Tack för snabba svar.
...mot bättre vetande?
Är ju en äldre Matxor, så det är ju inget att förvånas över.
Var istället glad att du inte förlorat någon viktig data... Är många som gjort det pga denna tillverkare...
Var istället glad att du inte förlorat någon viktig data... Är många som gjort det pga denna tillverkare...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Emil.s skrev:Är ju en äldre Matxor, så det är ju inget att förvånas över.
Emil.s skriver "Är många som gjort det pga denna tillverkare..."
Ange gärna källa...