Statisk ip?
Statisk ip?
Jag försöker sätta upp en statisk ip-adress på min Ubuntu 8.04-maskin(kör trådlöst). Jag går in under System -> Administration -> Nätverk och där väljer jag "Wireless connection" och fyller i värden enligt den bifogade bilden. Men det funkar ej!! Vart är felet?
- Bilagor
-
- Screenshot-wlan0 Properties.jpg (29.24 KiB) Visad 937 gånger
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Statisk ip?
Jag har inget trådlöst men på min gamla trådbundnarouter måste jag sätta den att inte agera som dhcp server för annars funkar det inte. Kanske kan vara nåt sådant?
Du kan också starta terminalen och skirva och sen klistra in det här. Det kanske kan göra att nån kan se vad felet är. 
EDIT: Om du har möjlighet så ska du använda wpa/wpa2 i stället för WEP, det blir säkrare då. Du kan läsa lite här om du är intresserad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wired_Equivalent_Privacy
EDIT: stavfel...
Du kan också starta terminalen och skirva
Kod: Markera allt
ifconfig

EDIT: Om du har möjlighet så ska du använda wpa/wpa2 i stället för WEP, det blir säkrare då. Du kan läsa lite här om du är intresserad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wired_Equivalent_Privacy
EDIT: stavfel...
Svaret från ifconfig(när jag kör WEP 128-bitar kryptering:
- Bilagor
-
- ifconfig.jpg (104.35 KiB) Visad 870 gånger
- BadOmen
Hoppas det kommer in nån till denna tråd som är duktig på att felsöka med den informationenthoase skrev:Svaret från ifconfig(när jag kör WEP 128-bitar kryptering:

Vad använder du för trådlöst kort och vad kopplar du upp dig mot?
Är du säker på att du ska köra WEP?
Fel av mig! Jag kör ju med: WPA-PSK, TKIP inställt i routern!!!
Ursäkta, ursäkta....
Ursäkta, ursäkta....
- BadOmen
hehe, det är lugnt, jag misstänkte att det kunde ha blivit fel med att använda WEPthoase skrev:Fel av mig! Jag kör ju med: WPA-PSK, TKIP inställt i routern!!!
Ursäkta, ursäkta....

Huvudsaken att det funkar nu