Hur avinstallerar jag ubuntu smärtfritt?

astfors

Hur avinstallerar jag ubuntu smärtfritt?

Inlägg av astfors »

Trött som jag var för ett par kvällar sedan så hade jag ingen sten koll på hur jag la partionerna, och något annat också eftersom Ubuntu inte ter sig som jag minns ifrån tidigt i våras när jag testade för första gången.

Skulle nu alltså behöva avinstallera Hardy Heron smärtfritt, föra gången jag gjorde detta så trodde jag att jag var smart och gick in i diskhanteraren i Windows och tog helt enkelt bort Ubuntu's systemdisk.
Dock skulle jag inte ha gjort det då jag mötes utav helvetet när jag väl hade stängt av datorn. (Massor med skit i bootningen utav Win där efter.) :-\

Så hur formaterar/avinstallerar jag ubuntu lättast?
Användarvisningsbild
axel112

Re: Hur avinstallerar jag ubuntu smärtfritt?

Inlägg av axel112 »

Så här hade jag gjort.

Startat datorn med ubuntu live cd.
Gått in i gparted.
Tagit bort de partiotioner som är linuxanvända dvs swap, root och eventuellt home-partitionen.
Sedan hade jag antingen gjort en partition för att användas som "Mina Dokument-lagringsplats" eller förstorat windowspartitionen.

Därefter, när det var färdigt, startat med windows cd och startat med att reparera skrivningarna till MasterBootRecord genom kommandona "fixmbr" och "fixboot".
Sedan omstart av datorn.

Innan man börjar pilla med hårddiskar och storlekar på partitioner, kan det vara en mycket god idé att ta en liten backup på de sakerna man vill spara... ;)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

axel112 skrev: Därefter, när det var färdigt, startat med windows cd och startat med att reparera skrivningarna till MasterBootRecord genom kommandona "fixmbr" och "fixboot".
Sedan omstart av datorn.
En fixmbr räcker.

Sen kan man då sitta med det bakvända problemet att XP/Vista skrivit över GRUB vilket
en Windowsinstallation alltid gör.

Då tar man fram den här:
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows

Sen i den här kör man med f-disk och sedan installerar om XP (gparted är bättre)
http://support.microsoft.com/kb/314458

Men har man redan en XP installation så blir det fixmbr så är det klart....
LnHarmony
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av LnHarmony »

axel112 skrev:Så här hade jag gjort.

Gått in i gparted.
Tagit bort de partiotioner som är linuxanvända dvs swap, root och eventuellt home-partitionen.
Sedan hade jag antingen gjort en partition för att användas som "Mina Dokument-lagringsplats" eller förstorat windowspartitionen.

Därefter, när det var färdigt, startat med windows cd och startat med att reparera skrivningarna till MasterBootRecord genom kommandona "fixmbr" och "fixboot".
Sedan omstart av datorn.

Innan man börjar pilla med hårddiskar och storlekar på partitioner, kan det vara en mycket god idé att ta en liten backup på de sakerna man vill spara... ;)
Detta fungerar inte om du använder en CD med Vista och kommandotolken som du kan öppna via den.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

LnHarmony skrev:

Gått in i gparted.

Sedan omstart av datorn.

Detta fungerar inte om du använder en CD med Vista och kommandotolken som du kan öppna via den.
Jag har ingen vista skiva och kan testa. Hur gör man om man har en sådan för att återställa mbr och booten?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Gått in i gparted.

Sedan omstart av datorn.

Är det här det enda sättet att ta bort Hardy Heron? När jag skulle göra en separat /home-partition fuckade det upp sig med äganderättigheterna och om ingen kan hjälpa mig att lösa det skulle jag vilja avinstallera Ubuntu och börja om från början så att /home får en egen partition direkt. Samtidigt har jag XP på datorn och ingen skiva utan bara en återhämtningspartition och vill helst inte meka med XP eftersom jag behöver åtminstone ett fungerande operativsystem.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"