Separat /home-problem [LÖST]
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Separat /home-problem [LÖST]
Jag fick av en slump (ja där ser ni hur mycket av Ubuntu jag har lärt mig) reda på att min swap-partition inte var större än 509 mb. Det rekommenderas att swapen är lika stor (minst?) som datorns ramminne och jag har 1024 mb ram. Jag gjorde en guidad installation av Ubuntu och lät datorn tänka själv och då blev det visst så. Hur gör jag om jag vill ändra swapen till 1024?
Anledningen till att jag ens märkte att swapen var så liten var att jag skulle montera c: och i en annan diskussion påpekade jag att vänteläget inte ville fungera varpå diskussionen om swapstorlek kunde spela roll när datorn ska gå i viloläge (vilket jag trodde att min dator klarade, trots att swapen bara är 509 mb).
Nåväl hur ändrar jag storlek på swapen?
Edit: Ändrade rubriken.
Anledningen till att jag ens märkte att swapen var så liten var att jag skulle montera c: och i en annan diskussion påpekade jag att vänteläget inte ville fungera varpå diskussionen om swapstorlek kunde spela roll när datorn ska gå i viloläge (vilket jag trodde att min dator klarade, trots att swapen bara är 509 mb).
Nåväl hur ändrar jag storlek på swapen?
Edit: Ändrade rubriken.
Senast redigerad av 2 Lao Tzu, redigerad totalt 6 gång.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Ändra storlek på Swap
Hej,
Du bör nog starta med Live-CD och sen välja Gparted. Minska ner utrymmet på partitionen du har som / och ge det sedan till swap. Tror det kan fungera. Kanske bäst att avvakta tills nån annan har svarat och bekräfta att det är korrekt förfarande.
Jag kör alltid manuell, tycker jag har större koll på vad som görs eftersom det är jag som bestämmer hur det ska vara. Jag har min /home exempelvis på en egen partition. Vill man installera om så gör man det bara på operativet /home förblir orörd och alla inställningar man gjort finns kvar. Exempelvis favoriter i Firefox.
//Tobbe
Du bör nog starta med Live-CD och sen välja Gparted. Minska ner utrymmet på partitionen du har som / och ge det sedan till swap. Tror det kan fungera. Kanske bäst att avvakta tills nån annan har svarat och bekräfta att det är korrekt förfarande.
Jag kör alltid manuell, tycker jag har större koll på vad som görs eftersom det är jag som bestämmer hur det ska vara. Jag har min /home exempelvis på en egen partition. Vill man installera om så gör man det bara på operativet /home förblir orörd och alla inställningar man gjort finns kvar. Exempelvis favoriter i Firefox.
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- Lao Tzu
Okej, då avvaktar jag ett tag och ser vad någon annan har att säga.
Kan man välja Gparted direkt i "startmenyn", alltså där man väljer om man vill installera Ubuntu eller om man vill köra det via live-cdn?
Kan man välja Gparted direkt i "startmenyn", alltså där man väljer om man vill installera Ubuntu eller om man vill köra det via live-cdn?
(&?)
(&?)
- Lao Tzu
Jag tänkte testa den här guiden: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home och göra en separat /home och samtidigt kolla om man kan ändra swapstorleken på liknande sätt men jag fattar inte ens hur man startar Ubuntu via live-cdn på ett sådant sätt att man kan göra ändringar.
När jag startar datorn med skivan i kan jag välja mellan följande alternativ:
Prova Ubuntu utan att ändra något i datorn
Installera Ubuntu
Kontrollera cd-skivan för fel
Kontrollera minne
Starta från första hårddisken
(Ungefärlig text)
Om jag väljer det översta alternativet kommer jag in i Ubuntu som live session user och kan inte ens hitta mitt trådlösa nätverk och inga av mina inställningar i Ubuntu syns. Inte så märkligt kanske men kan jag genom en sådan uppstart köra sudo-kommandon i terminalen och göra ändringar i datorn?
När jag startar datorn med skivan i kan jag välja mellan följande alternativ:
Prova Ubuntu utan att ändra något i datorn
Installera Ubuntu
Kontrollera cd-skivan för fel
Kontrollera minne
Starta från första hårddisken
(Ungefärlig text)
Om jag väljer det översta alternativet kommer jag in i Ubuntu som live session user och kan inte ens hitta mitt trådlösa nätverk och inga av mina inställningar i Ubuntu syns. Inte så märkligt kanske men kan jag genom en sådan uppstart köra sudo-kommandon i terminalen och göra ändringar i datorn?
(&?)
(&?)
- Osprey
- Kontakt:
Javisst, öppna ett terminalfönster bara och kör "sudo gparted", som för övrigt också antagligen finns under "[System] -> [Administration] -> [Partitionsredigerare]".
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Lao Tzu
Nu är jag inne i GParted men är osäker på vad alla partitioner är till för.
Jag har följande namn på listan:
Partition ||||| filsystem ||| Storlek |||| Använt ||||| Oanvänt || Flaggor
/dev/hda1 ||| ntfs ||||||| 55.78 Gib || 42.64 GiB ||| 13.14 GiB || boot (C: - windowspartition)
V /dev/hda4 | extended || 10.54 Gib |||| --- ||||||| ---
. /dev/hda5 || ext3 ||||| 10.04 Gib ||| 2.79 GiB |||| 7.25 GiB
. /dev/hda6 || linux-swap 509.84 Mib |||| --- |||||||| ---
/dev/hda2 |||| fat32 ||||| 7.20 Gib ||| 6.04 GiB |||| 1.16 GiB |||| lba (D: - windows återhämtningspartition)
/dev/hda3 |||| ntfs |||||| 1.00 Gib ||| 634.38 MiB || 393.22 MiB (Quicktime dvdspelarpartition)
"V" får här symbolisera en pil som pekar neråt och därmed visar /dev/hda5 och /dev/hda6 som man dessutom kan dölja, liksom punkterna bara är för att få indrag. /dev/hda4 och /dev/hda6 har båda nycklar efter namnen.
Då jag installerade gjorde jag som jag nämnt en guidad installation och avsatte cirka 10 GB till Ubuntu. Min plan är att det ska räcka för allt jag gör då jag sparar det mesta på C: och i Windowsvänliga format så jag kommer åt det från XP också. Det som gör mig något förvirrad är 4, 5 och 6. Om jag ska göra en separat /home partition ska jag då minska 4 eller 5? Hur stor bör /home-partitionen vara?
Jag har följande namn på listan:
Partition ||||| filsystem ||| Storlek |||| Använt ||||| Oanvänt || Flaggor
/dev/hda1 ||| ntfs ||||||| 55.78 Gib || 42.64 GiB ||| 13.14 GiB || boot (C: - windowspartition)
V /dev/hda4 | extended || 10.54 Gib |||| --- ||||||| ---
. /dev/hda5 || ext3 ||||| 10.04 Gib ||| 2.79 GiB |||| 7.25 GiB
. /dev/hda6 || linux-swap 509.84 Mib |||| --- |||||||| ---
/dev/hda2 |||| fat32 ||||| 7.20 Gib ||| 6.04 GiB |||| 1.16 GiB |||| lba (D: - windows återhämtningspartition)
/dev/hda3 |||| ntfs |||||| 1.00 Gib ||| 634.38 MiB || 393.22 MiB (Quicktime dvdspelarpartition)
"V" får här symbolisera en pil som pekar neråt och därmed visar /dev/hda5 och /dev/hda6 som man dessutom kan dölja, liksom punkterna bara är för att få indrag. /dev/hda4 och /dev/hda6 har båda nycklar efter namnen.
Då jag installerade gjorde jag som jag nämnt en guidad installation och avsatte cirka 10 GB till Ubuntu. Min plan är att det ska räcka för allt jag gör då jag sparar det mesta på C: och i Windowsvänliga format så jag kommer åt det från XP också. Det som gör mig något förvirrad är 4, 5 och 6. Om jag ska göra en separat /home partition ska jag då minska 4 eller 5? Hur stor bör /home-partitionen vara?
(&?)
(&?)
- Cadryc
Man kan på en disk ha max fyra partitioner, men så kan man göra sig en Utökad partition som i sig innehåller fler partitioner, hda4 verkar vara en utökad partition. Om du vill att Ubuntu ska ta lika stor plats som tidigare så ändra inte på hda4. hda5 är där Ubuntu ligger, vill du ha en separat /home så är det hda5 som du får minska ned. Om jag förstår rätt så tar din Ubntuinstallation bara upp 2,79GB av de 10 du avsatt, men åt / (kallas även root) vara 4-5GB så räcker det till det mesta du kan tänkas vilja göra, och låt resten vara /home
För att vänteläge ska fungera behöver du som sagt ha en swap som är lika stor eller större än RAM, är RAM på 1GB så sätt swap till 1,1 (så det inte råkar bli 0,9 när det avrundas till hela cylindrar och sånt, det råkade jag ut för)
För att vänteläge ska fungera behöver du som sagt ha en swap som är lika stor eller större än RAM, är RAM på 1GB så sätt swap till 1,1 (så det inte råkar bli 0,9 när det avrundas till hela cylindrar och sånt, det råkade jag ut för)
- Lao Tzu
I min iver att få det här gjort råkade jag göra ett misstag.
Efter att man har partionerat om så att det finns separata partitioner för root och /home skulle man skriva följande kommando:
sudo mkdir /old
sudo mount -t ext3 "namnet på hårddisken" /old (sudo mount -t ext3 /dev/hda5 /old)
Nu glömde jag /old i monteringsfasen. Vad hände då och kan jag ångra det på något sätt?
Efter att man har partionerat om så att det finns separata partitioner för root och /home skulle man skriva följande kommando:
sudo mkdir /old
sudo mount -t ext3 "namnet på hårddisken" /old (sudo mount -t ext3 /dev/hda5 /old)
Nu glömde jag /old i monteringsfasen. Vad hände då och kan jag ångra det på något sätt?
(&?)
(&?)
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Du skrev alltså:
?
Jag tror inte systemet accepterar detta kommando, dvs inget hände. (Fick du inte felmeddelanden som svar?)
Kolla bara att du inte får några felmeddelanden från systemet när du gör om monteringskommandot eller ger vidare kommandon.
Kod: Markera allt
sudo mount -t ext3 /dev/hda1
Jag tror inte systemet accepterar detta kommando, dvs inget hände. (Fick du inte felmeddelanden som svar?)
Kolla bara att du inte får några felmeddelanden från systemet när du gör om monteringskommandot eller ger vidare kommandon.
- Lao Tzu
Jag skrev:
sudo mount -t ext3 /dev/hda5
Det vill säga, rätt namn men utan "/old" varpå det kom upp en lång lista med mount-kommandon man kan utföra (mount -V, mount -h, mount, mount -l) sen står det "Det var den informativa delen. Nu kommer vi till montering. Kommandot är "mount [-t filsystemstyp någonting här". Detaljer som kan hittas i /etc/fstab kan utelämnas. Därefter följer andra kommandon man kan utföra. Kort sagt en massa information om hur man monterar.
sudo mount -t ext3 /dev/hda5
Det vill säga, rätt namn men utan "/old" varpå det kom upp en lång lista med mount-kommandon man kan utföra (mount -V, mount -h, mount, mount -l) sen står det "Det var den informativa delen. Nu kommer vi till montering. Kommandot är "mount [-t filsystemstyp någonting här". Detaljer som kan hittas i /etc/fstab kan utelämnas. Därefter följer andra kommandon man kan utföra. Kort sagt en massa information om hur man monterar.
(&?)
(&?)
-
- Kontakt:
Det betyder nog att inget hände, det är Linux sätt att tipsa om hur man bör utföra kommandot.
Gör bara om kommandot på rätt sätt. Då skall systemet inte svara något.
(hda5 var det alltså, men att försöka montera en partition som existerar men utan att ange monteringspunkt tror jag inte accepteras alls utan man får bara göra om på rätt sätt)
Gör bara om kommandot på rätt sätt. Då skall systemet inte svara något.

(hda5 var det alltså, men att försöka montera en partition som existerar men utan att ange monteringspunkt tror jag inte accepteras alls utan man får bara göra om på rätt sätt)
- Lao Tzu
Nu har jag gjort alla steg i guiden och när jag startade upp datorn utan cd kom det upp en varningsruta med texten:
Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras. Detta förhindrar att standardsesssionen och standardspråket sparas. Filen ska ägas av användaren och ha 644-rättigheter. Användarens $HOME-katalog måste ägas av användaren och får inte vara skrivbar för andra användare.
Det var bara att klicka OK på den.
Därefter kom följande felmeddelande upp:
GNOME-sessionshanteraren kunde inte låsa filen "/home/emil/.ICEauthority". Rapportera det här som ett fel i GNOME. Ibland kan det här felet inträffa om filens katalog inte är skrivbar, du kan försöka att logga in via den felsäkra sessionen och försäkra dig om att den är skrivbar.
Det var bara att klicka OK på den också.
Sen provade jag att logga in via felsäkert GNOME och då kom den här rutan upp:
Detta är den felsäkra GNOME-sessionen. Du kommer att loggas in i GNOME:s "standardsession" utan att några uppstartsskript körs. Detta är till för att problem i din installation ska kunna åtgärdas.
Det enda alternativet var att klicka OK.
Det gjorde att den här rutan kom upp igen:
GNOME-sessionshanteraren kunde inte låsa filen "/home/emil/.ICEauthority". Rapportera det här som ett fel i GNOME. Ibland kan det här felet inträffa om filens katalog inte är skrivbar, du kan försöka att logga in via den felsäkra sessionen och försäkra dig om att den är skrivbar.
OK och Ubuntu startades om.
Jag provade att återigen logga in i felsäkert GNOME och då kom den här rutan upp igen:
Användarens $HOME/.dmrc-fil ignoreras. Detta förhindrar att standardsesssionen och standardspråket sparas. Filen ska ägas av användaren och ha 644-rättigheter. Användarens $HOME-katalog måste ägas av användaren och får inte vara skrivbar för andra användare.
OK.
Nästa ruta blev:
Detta är den felsäkra GNOME-sessionen. Du kommer att loggas in i GNOME:s "standardsession" utan att några uppstartsskript körs. Detta är till för att problem i din installation ska kunna åtgärdas.
OK.
Och resultatet:
OK.
Tydligen har nånting hänt. Går det att åtgärda problemet eller måste jag använda guiden till att få allt ogjort?
Det var bara att klicka OK på den.
Därefter kom följande felmeddelande upp:
Det var bara att klicka OK på den också.
Sen provade jag att logga in via felsäkert GNOME och då kom den här rutan upp:
Det enda alternativet var att klicka OK.
Det gjorde att den här rutan kom upp igen:
OK och Ubuntu startades om.
Jag provade att återigen logga in i felsäkert GNOME och då kom den här rutan upp igen:
OK.
Nästa ruta blev:
OK.
Och resultatet:
OK.
Tydligen har nånting hänt. Går det att åtgärda problemet eller måste jag använda guiden till att få allt ogjort?
(&?)
(&?)
-
- Kontakt:
Det fanns nyligen ett inlägg som fått liknande problem vid skapandet av separat home-partition:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 44#p241715
Det verkar bli något fel med äganderättigheterna.
Att ändra äganderättigheterna för de filer som nämns i felutskriften går att göra så här:
(ditt användarnamn är emil, tror jag?)
(man kan tydligen även ha 644 för .dmrc)
Att göra det för alla dina filer vet jag ännu inte om det är rekommendabelt (sudo chown -R emil /home/emil).
Jag är lite upptagen och hinner tyvärr inte titta mer just nu.
Hoppas någon mer hinner svara på det här, det verkar ju vara fler som får liknande problem när home flyttas.
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 44#p241715
Det verkar bli något fel med äganderättigheterna.
Att ändra äganderättigheterna för de filer som nämns i felutskriften går att göra så här:
(ditt användarnamn är emil, tror jag?)
Kod: Markera allt
sudo chown emil:emil /home/emil
sudo chown emil:emil /home/emil/.dmrc
sudo chown emil:emil /home/emil/.ICEauthority
sudo chmod 700 /home/emil
sudo chmod 600 /home/emil/.dmrc
sudo chmod 600 /home/emil/.ICEauthority
Att göra det för alla dina filer vet jag ännu inte om det är rekommendabelt (sudo chown -R emil /home/emil).
Jag är lite upptagen och hinner tyvärr inte titta mer just nu.
Hoppas någon mer hinner svara på det här, det verkar ju vara fler som får liknande problem när home flyttas.
- Lao Tzu
Attans. Jag som precis har börjat två internetkurser hade ju hoppats på en fungerande dator.
Någon som vet vad som bör göras?

Någon som vet vad som bör göras?
(&?)
(&?)
- Lao Tzu
Re: Ändra storlek på Swap (nu separat /home-problem)
Problemet löst. Se den här tråden för hur: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=31041
(&?)
(&?)