Skrivrättigheter på usb minne?
Skrivrättigheter på usb minne?
Hur gör jag för att få skrivrättigheter på mitt usb minne i terminalen?
Så här ser mina rättigheter ut nu.
På mappar: drwx-----
Filer: -rwx-----
Har provar att skriva till det som root!
Så här ser mina rättigheter ut nu.
På mappar: drwx-----
Filer: -rwx-----
Har provar att skriva till det som root!
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Skrivrättigheter på usb minne?
USB-minnet borde läggas till med dig som ägare till filer och mappar. Om jag ser på de rättigheter du skriver, så ska ägaren till mappar och filer ha fullständiga rättigheter: r är läsa, w är skriva och x är köra.
Kan du se vem som är ägare till minnet?
Kan du se vem som är ägare till minnet?
Så här säger ls -l:
**** = fil/mappnamn
Antar att "ogr" är den som är inloggad och "root" är ägaren har jag rätt ?
Kod: Markera allt
drwx------ 3 ogr root 4096 2008-06-13 04:35 ****
drwx------ 2 ogr root 4096 2008-06-13 04:35 ****
-rwx------ 1 ogr root 594893 2008-05-25 05:47 ****
-rwx------ 1 ogr root 0 2008-06-03 21:40 ****
drwx------ 3 ogr root 4096 2008-06-13 04:35 ****
d????????? ? ? ? ? ? ****
drwx------ 7 ogr root 4096 2008-06-13 04:35 ****
Antar att "ogr" är den som är inloggad och "root" är ägaren har jag rätt ?
- maths57
Antar att du är ogr. ogr är användaren till innehållet. Det är alltså du. Du kan alltså göra vad du vill med filerna. Men gruppen som innehållet är kopplat till är inte din egen, utan root (administratören). Root har officiellt inga rättigheter. Och det har ingen annan heller.
Okej, så jag ska alltså kunna ändra i den? eller måste jag koppla min användargrupp till disken?maths57 skrev:Antar att du är ogr. ogr är användaren till innehållet. Det är alltså du. Du kan alltså göra vad du vill med filerna. Men gruppen som innehållet är kopplat till är inte din egen, utan root (administratören). Root har officiellt inga rättigheter. Och det har ingen annan heller.
Har aldrig varit något sånt här med den förut...
- maths57
Du borde kunna göra allt du vill på ditt USB-minne. 

Det går inte :/maths57 skrev:Du borde kunna göra allt du vill på ditt USB-minne.
ogr@Desktop$rm /media/disk/*
rm: kan inte ta bort "/media/disk/aircrack-ng-svn+driver+dll": Filsystemet är endast läsbart
...
...
...
-
Då är troligen filsystemet monterat med read-only. Om du skriver kommandot "mount" står det "ro" efter den enhet som motsvarar usb-minnet? Då hjälper det inte om enskilda filer är markerade skrivbara.oGR skrev:Kod: Markera allt
ogr@Desktop$rm /media/disk/* rm: kan inte ta bort "/media/disk/aircrack-ng-svn+driver+dll": Filsystemet är endast läsbart ...
Antingen så är usb-minnet formatterat att vara read-only eller så har du regler för usb-enheter (i /etc/udev/rules.d eller annorstädes) som gör att just den typen av enhet blir read-only. Sen kan jag inget mer. Hjälper: http://www.google.se/search?q=usb+read-only+problem
Så här står det:David Andersson skrev:Då är troligen filsystemet monterat med read-only. Om du skriver kommandot "mount" står det "ro" efter den enhet som motsvarar usb-minnet? Då hjälper det inte om enskilda filer är markerade skrivbara.oGR skrev:Kod: Markera allt
ogr@Desktop$rm /media/disk/* rm: kan inte ta bort "/media/disk/aircrack-ng-svn+driver+dll": Filsystemet är endast läsbart ...
Antingen så är usb-minnet formatterat att vara read-only eller så har du regler för usb-enheter (i /etc/udev/rules.d eller annorstädes) som gör att just den typen av enhet blir read-only. Sen kan jag inget mer. Hjälper: http://www.google.se/search?q=usb+read-only+problem
/dev/sdc1 on /media/disk-1 type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush)
När jag kör :
sudo mount -t vfat /dev/sdb1 /media/disk -o ogr,remount
Någon som vet hur jag får det permanent ?
- maths57
Jag undrar om det skulle funka om du lade till en ny rad i filen /etc/fstab som ser ut så här.
Jag vet inte om det är rätt med ogr,remount, men det kanske någon annan vet.
/dev/sdb1 /media/disk vfat ogr,remount 0 0
Okej, ska testa det ikväll.