En månad med ubuntu, intryck och känslor

borjeboy
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

En månad med ubuntu, intryck och känslor

Inlägg av borjeboy »

För ca 1månad sen kom min laptop som skulle funka outofthebox med ubuntu, det gjorde den också.

Första intrycket var att installationen gick snabbt och såpass enkelt, i början hade jag lite problem med compiz/gtk men har lärt mig nu att skall jag se på film eller spela något med 3d så får jag stänga av compiz, tyvärr förhoppningsvis kommer någon lösning på det....

Andra saken som jag har upptäckt mellan windows och Ubuntu är att ubuntu visar alla filer i tex. usb minnet, ipoden och kameran osv... Så är det inte i windows man får ställa in att allt skall visas osv.. så fördel för ubuntu..
'
Jag blev även positivt överaskad av Open Office och för mig och det jag gör med office paketen duger det klart till, och även att ett sådant kompetent ritprogram som gimp följer med. Har testat gimp i vista för typ 1år sedan och gimp skall köras i linux... det är segt och jobbigt i windows...

Lite jämförelser med vista som också ligger på denna dator kan jag göra, systemen startar lika snabbt, något som jag egentligen blev förvånad över då jag trodde att ubuntu skulle starta snabbare...

Batteritiden är lika dålig i både Ubuntu och Vista, dock så kan windows ändra hastigheten på processorn vilket gör att det emellanåt blir mer batteritid i windows, går detta att göra i ubuntu?

Hur som helst tänker jag ha kvar ubuntu på datorn och längtar efter intrepid och tror att om man skulle kunna undgå terminalen mer så skulle ubuntu växa ännu mer, och det tror jag att man kan för man kan göra mer med synaptic och de grafiska vägarna än vad tipsen på internet visar upp... som har en förkärlek för att visa installationer av allt möjligt i terminalen osv, och inte de grafiska vägarna...

Nåväl kan någon kanske svara på de få frågorna jag har?
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: En månad med ubuntu, intryck och känslor

Inlägg av Calmeida »

borjeboy skrev:Batteritiden är lika dålig i både Ubuntu och Vista, dock så kan windows ändra hastigheten på processorn vilket gör att det emellanåt blir mer batteritid i windows, går detta att göra i ubuntu?
För att behovsjustera processorn/erna så kika på t ex: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/se ... nsskalning
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ta även en titt på Powertop.

http://lathund.wordpress.com/2008/06/19 ... -powertop/

Dock är det helt textbaserat.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Första intrycket var att installationen gick snabbt och såpass enkelt, i början hade jag lite problem med compiz/gtk men har lärt mig nu att skall jag se på film eller spela något med 3d så får jag stänga av compiz, tyvärr förhoppningsvis kommer någon lösning på det....
Om man kör VLC och ställer in X11 Video output så funkar det att se på film utan hack med compiz för mig.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

revoltism skrev:Om man kör VLC och ställer in X11 Video output så funkar det att se på film utan hack med compiz för mig.
Fast det är förmodligen Intel 965/X3100-buggen som ställer till det, då konfliktar (video-)drivaren med Compiz-Fusion - eller har dom löst den buggen?
borjeboy

Inlägg av borjeboy »

najs att se att en sån inställning fanns... föresten, en sak till som jag stör mig lite på är att man behöver skriva sitt password varenda gång man skall installera ett ända litet program... trots att man är inlogggad men det är väll ett mindre problem, men lite störande är det... tror att problemet med compiz beror på at jag har ett ati kort..
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är för att begränsa dig som användare och göra systemet väldigt säkert och virusfritt bl.a. :) Men man installerar ju inte program på en daglig basis.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
borjeboy

Inlägg av borjeboy »

Japp jag vet därför kan jag väll acceptera att det är så.,.
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

borjeboy skrev:föresten, en sak till som jag stör mig lite på är att man behöver skriva sitt password varenda gång man skall installera ett ända litet program... trots att man är inlogggad men det är väll ett mindre problem, men lite störande är det...
Det är ju samma sak med Vista men där behöver du klicka 2 ggr för varje grej istället för att det håller ett visst antal minuter ;) Om man inte stänger av det och gör allt mycket mer osäkert förstås.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Johanna skrev:
borjeboy skrev:föresten, en sak till som jag stör mig lite på är att man behöver skriva sitt password varenda gång man skall installera ett ända litet program... trots att man är inlogggad men det är väll ett mindre problem, men lite störande är det...
Det är ju samma sak med Vista men där behöver du klicka 2 ggr för varje grej istället för att det håller ett visst antal minuter ;) Om man inte stänger av det och gör allt mycket mer osäkert förstås.
Skillnaden gentemot Vista är dock att om man inte stängt av UAC (vilket de flesta gör) så vänjer man sig vid att klicka "OK" på alla rutor som poppar upp, det är snarare mer osäkert det.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"