USB-minne och Ubuntu
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: USB-minne och Ubuntu
Jag köpte nyligen ett USB-minne på 16 GB, kruxet var att det var formaterat med NTFS. Om du får problem med ditt nya USB-minne, kolla filsystemet och formatera om till FAT32 eller FAT16 vid behov eftersom Linux inte tycker så mycket om NTFS.
/Micke
/Micke

Grinar du för mig?revoltism skrev:Nu handlade den här tråden om USB-minnen inte hårddiskar.. så om du vill ge feedback hade det varit bättre att du startade upp en ny tråd om det.Suave skrev:Jag håller precis på att installera Ubuntu på min externa hårddisk. Jag återkommer gärna med feedback om jag lyckas med proceduren.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vet inte vad du syftar till med att grina.. Tänkte bara att det var bättre. Du ville berätta om hur installationen gick till din externa hårddisk. Då är det bättre att starta en ny tråd eftersom det annars skulle bli off topic. Någon annan kanske vill göra samma sak som du och då är det bättre att det ligger i samma tråd.Suave skrev:Grinar du för mig?
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
- Faie
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej..
Satt och kolla på denna link http://www.pendrivelinux.com/
Efter att kollat hur man installerar t ex Xubuntu så antog jag att
man installerar hela på en partition och swap som en egen.
Men kan man / är det krångligt att lägga upp så man har systemet
på en partition och /home på en egen? Är det någon här som
provat?
ha det så bra
//ADrop
provat?
ha det så bra
//ADrop
-
Har inte provat men borde inte vara så svårt... det är väl bara lägga till en extra partition.. sdx3 .. och lägga /home därADrop skrev:Hej..
provat?
ha det så bra
//ADrop
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Menar du att dt skulle vara någon större skillnad på att installera OS på en USB sticka och en USB portabel hårddisk? Same shit diffrent name min vän. Tänk på dt nästa gång du öppnar din käft.revoltism skrev:Vet inte vad du syftar till med att grina.. Tänkte bara att det var bättre. Du ville berätta om hur installationen gick till din externa hårddisk. Då är det bättre att starta en ny tråd eftersom det annars skulle bli off topic. Någon annan kanske vill göra samma sak som du och då är det bättre att det ligger i samma tråd.Suave skrev:Grinar du för mig?
-
Lägg ner för fan... du behöver inte börja bli otrevlig.
Det jag menar är att om jag skulle installera Ubuntu på en extern hårddisk så skuller jag inte söka efter en tråd som heter "USB-minne och Ubuntu" utan snarare något som heter "Ubuntu på extern hårddisk" eller "Så installerar du ubuntu på en extern hårddisk". Även om du gör på samma sätt så är det ändå olika typer av hårdvara.
Försök att växa upp lite och ta inte saker så personligt, tack.
Det jag menar är att om jag skulle installera Ubuntu på en extern hårddisk så skuller jag inte söka efter en tråd som heter "USB-minne och Ubuntu" utan snarare något som heter "Ubuntu på extern hårddisk" eller "Så installerar du ubuntu på en extern hårddisk". Även om du gör på samma sätt så är det ändå olika typer av hårdvara.
Försök att växa upp lite och ta inte saker så personligt, tack.
Ändå grinar du.revoltism skrev:Även om du gör på samma sätt så är det ändå olika typer av hårdvara.
Som Suave säger så är det ingen som hellst skillnad för datorn på en USB hårddisk och ett USB minne. Så resultaet av en installation på en USB-HDD har absolut med ämnet att göra.
Men håll god ton tack!
Men håll god ton tack!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Är det inte bättre att formatera i Ubuntus eget filsystem då? xt3, eller vad det nu heter?micke_nordin skrev:Jag köpte nyligen ett USB-minne på 16 GB, kruxet var att det var formaterat med NTFS. Om du får problem med ditt nya USB-minne, kolla filsystemet och formatera om till FAT32 eller FAT16 vid behov eftersom Linux inte tycker så mycket om NTFS.
/Micke
Jag installerade ubuntu på en Micro SD kort (1gb)
Med hjälp av denna guiden kan det knappast bli enklare.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... ticka.html
Med hjälp av denna guiden kan det knappast bli enklare.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Dock kan man inte partionera flashminnet med det programmet. För att få ett Live-system kan man även köra med UNetBootin, det är i princip lika enkelt som programmet i Bossiemans blog, men man kan inte välja att inställningar och ska program ska sparas. Det får man lösa sen på nån vänster.Suave skrev:Med hjälp av denna guiden kan det knappast bli enklare.
Hur är det med journalförande filsystem som tex ext3 och flashminnen, tänker på en massa skrivningar till disk osv. Är det nåt att tänka på eller? Köra ext2 istället?
Tänk bara på att USB minnen av dålig kvalitet snabbt slits ut (dvs det är DUMT att tex ha en swap partition på usbstickan)
Så lägg hellre några extra kr på ett bra minne (tyvärr så är det många företag som gör allt för att tjäna en snabb peng i den branchen just nu)
-Oscar
Så lägg hellre några extra kr på ett bra minne (tyvärr så är det många företag som gör allt för att tjäna en snabb peng i den branchen just nu)
-Oscar
Ska jag inte ha ett växlingsutrymme? Måste man inte ha det på ett USB-minne som kör Ubuntu?O_Isoz skrev:Tänk bara på att USB minnen av dålig kvalitet snabbt slits ut (dvs det är DUMT att tex ha en swap partition på usbstickan)
-Oscar
- Cadryc
Kör man ett Live-system så använder den automatiskt växlingsutrymmet på hårddisken om det finns något, annars behöver man nog itne bry sig, den använder endast RAM då.
Men om man gör en riktig installation på usb-minnet, då behöver man en swap.
Syftade mest på att ett USB minne har rätt dålig livslängd dvs dom klarar bara av ett begränsat antal skrivningar...
Jag vet också att USB minne har ett begränsat antal skrivningar.O_Isoz skrev:Syftade mest på att ett USB minne har rätt dålig livslängd dvs dom klarar bara av ett begränsat antal skrivningar...
Men vad menar du med dålig livslängd ?
Gärna en eller flera länkar till jämförelser med andra sorters minne.
Helst något så när trovärdiga webbplatser...
Hm, men jag har ju tänkt att ha ett Ubuntu som jag kan installera lite program, plugins till Fx mm utan att det försvinner när jag drar ur USB-minnet, då måste jag väl installera Ubuntu på USB-minnet, inte bara ha en Live-version?Cadryc skrev:Kör man ett Live-system så använder den automatiskt växlingsutrymmet på hårddisken om det finns något, annars behöver man nog itne bry sig, den använder endast RAM då.
- Cadryc
När man har ett Livesystem som sparar program och inställningar kallas det Persistent, med programmet som bossieman använder kan man bocka i att det ska vara Persistent home http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... ticka.html
Men om man gör en vanlig installation på USBminnet så går det nog fortare, men då bör det nog va ett minne på 4GB eller mer. För ett Live-minne räcker det med 1GB. Jag gjorde nyligen en LiveUSB, det starta på ca 2 min.
Men om man gör en vanlig installation på USBminnet så går det nog fortare, men då bör det nog va ett minne på 4GB eller mer. För ett Live-minne räcker det med 1GB. Jag gjorde nyligen en LiveUSB, det starta på ca 2 min.
2 minuter, det låter som lång tid. Det tycker jag inte är effektivt. Vad är egentligen skillnaden mellan Live och en riktig installation när vi talar om att installera Ubuntu på et tUSB-minne. Hämtar Live en del av Os:et från Internet eller varför tar det så lång tid?Cadryc skrev:När man har ett Livesystem som sparar program och inställningar kallas det Persistent, med programmet som bossieman använder kan man bocka i att det ska vara Persistent home http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... ticka.html