Ingen bild (LÖST)
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Ingen bild
Är den ansluten med PATA-kabel (flatkabel, IDEkabel eller vad kallas det?) ? Isf kanske det kan va nåt med byglingen?
Om den är SATA-ansluten kanske det finns nån "Detection-timeout" som man kan testa att ändra. Jag har iaf nån sån inställning i mitt bios (men har inte behövt krångla med det)
Om den är SATA-ansluten kanske det finns nån "Detection-timeout" som man kan testa att ändra. Jag har iaf nån sån inställning i mitt bios (men har inte behövt krångla med det)
- fingal12
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Dom är anslutna med vanlig idekabel, byglade som master och slave, vad som också är konstigt, är att har jag dom anslutna så startat inte ubuntu upp, drar jag ut sladdarna så startar ubuntu som vanligt.
Mvh
fingal12
Mvh
fingal12
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Hmm, säker på att IDEkablarna är kopplade rätt på moderkortet, finns väl nån master-kontakt har jag för mig.
- fingal12
Tja då det bara finns 1 ide anslutning så är det bara där jag kan ansluta mina 2 dvd-ram. mina hårddiskar är anslutna via sata.
Mvh
fingal12
Mvh
fingal12
- fingal12
ok ska testa att bygla dom som cable select
Mvh
fingal12
Mvh
fingal12
- fingal12
Ok testade och det löste det till en del, men brännarprogrammen hittar ingen brännare, och i bios så finns den inte heller, så man kan väl säga att problemet kvarstår. Vad som löstes var att den ena brännaren äntligen startade och funkar.
Mvh
fingal12
Mvh
fingal12
- fingal12
Ok en sista uppdatering.Problemet löst. Det visade sig vara ide-kontakten som inte var riktigt itryckt, fast jag hade kollat alla anslutningar,
.Dessutom installerade jag om systemet, och passade på att lägga in 64-bitars Hardy Heron, och allt funkar utmärkt nu. Vill passa på och tacka för alla råd och tipps som gavs, vilket fick mig att inte ge upp utan fortsätta att försöka lösa det hela.
fingal12

fingal12