Nya användare, rättigheter

tops
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Nya användare, rättigheter

Inlägg av tops »

Hej. Jag vill gärna ha ett Grafiskt svar på denna frågan.

Har lagt upp en ny användare. Som det är nu har jag använt verktyget "användare och grupper". Jag vill att användaren bara skall ha tillgång
till sin /home katalog. Nu kan använden gå ut i root /, och även i min /home (bara läsrättigheter men ändå)
Jag skulle villja ändra hans rätigheter helt enkelt. Jag skall kunna gå in i hans katalog och radera, skriva.
Hur gör man?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nya användare, rättigheter

Inlägg av maths57 »

1. Tryck Alt+F2.
2. Skriv: gksudo nautilus.
3. Ange ditt lösenord.
4. Till vänster klickar du på filsystem.
5. Klicka på ikonen för home.
6. Nu kan du se alla användarnas hemkataloger. Du ska nu ändra på rättigheterna för alla mapparna. Så högerklicka på först din egen mapp.
7. Välj Egenskaper.
8. Gå till fliken Rättigheter.
9. Titta nu under Andra. Ändra inställningarna för mapp- och filåtkomst till Inget.
10. Klicka på Stäng.
11. Upprepa 6 - 10 för alla användarna.
12. Stäng Nautilus. Klart!

Edit: stavfel
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ett litet tillägg bara - gör inte samma sak för root "/", där och på andra ställen under det finns systemfiler som användaren måste kunna läsa, eller rättare sagt användarens process måste kunna läsa för att allt ska funka som det ska...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
tops

Inlägg av tops »

Ok, detta löser lite problem men skapar nya.
För det första så kan användaren fortfarande gå utanför sin katalog (när man loggar in via SSH tex) hur låser jag honom i sin egna katalog?
Sen har jag delat ut min /home på windowsnätverket, och med inställningarna nu så kommer jag själv inte åt min katalog (den är
mappad som en egen enhet i Vista). Går det att lösa så jag kan komma åt filer från utdelat samtidigt som andra anv ej kommer åt?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Ja, användare kan gå utanför sina hemkataloger. Det kan i en del fall vara nödvändigt. Lyckligtvis kan användaren inte göra någon större skada.

För att kunna komma åt din hemkatalog från Windows, bör du installera Samba. Se där till att du delar ut hemkatalogerna, men inte så att alla kan läsa i dom, bara användarna själva.
tops

Inlägg av tops »

Okay, så det är "normalt" att användaren kan gå utanför sin hemkatalog? Altså det är ingen fara?
Egentligen behöver bara användaren komma åt sin ftp, så jag bör kanske fixa virituell användare stället, tror jag läste om det nån stans...

Jag har samba installerat, men jag måste sätta "others" till Access files för att jag skall komma åt dem på nätverket. Då kan även andra användare komma åt och det vill jag inte. Ser att det går att välja "sambashare" som group men jag får inte till det där heller. Går det att använda sambashare och hur gör man i så fall?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Missförstod jag dig? Kör du en FTP-server? För i så fall bör du låsa in användarna till sina hemkataloger. Ett sådant alternativ har alla FTP-servrar. För att kunna peka dig i rätt riktning när det gäller virtuella användare, behöver vi veta vilken FTP-server du kör.

När det gäller Samba ska, ska du sätt security till user. Sedan går du ner till avsnittet [homes]. Ta sedan bort 7 semikolon, som gör att du aktiverar funktionen att låta användarna komma åt sina hemkataloger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"