Så här gör jag i firefox/iceweasael.
Jag har lagt märke till att mycket av texten i forumet här, ser ut det som om knackats in med en sten.
Ful text i Firefox efter installation av mediakodek [löst]
Re: Ful text i Firefox efter installation av mediakodek [löst]
Jaha, det låter ju inte alls bra. Det är ju viktigt att fonterna ser bra ut så det är konstigt att man inte löst det här bättre.dmz skrev:msttcorefonts borde få dina fonter i firefox att se betydligt bättre ut. Det är själva meningen iallafall. Som jag sa tidigare så är dock font renderingen urkass i ubuntu. Jag strulade väldigt länge med fonterna för att få det att se någorlunda ut. Titta på den här t.ex:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=16896
Finns många guider på hur man löser problemet med fonter i ubuntu, ingenting hjälpte dock till 100 %. Nu kör jag arch och jag har inte behövt ändra någonting alls med fonterna, de är hur klara och skarpa som helst. Likadant vara det i Debian. Väldigt konstigt.
Ok, men det borde väl gå att ändra fonter i hela Ubuntu i Utseende, hänger inte Firefox med då?Rune.K skrev:Så här gör jag i firefox/iceweasael.
Jag har lagt märke till att mycket av texten i forumet här, ser ut det som om knackats in med en sten.
Ingen aning.ubot skrev:Ok, men det borde väl gå att ändra fonter i hela Ubuntu i Utseende, hänger inte Firefox med då?Rune.K skrev:Så här gör jag i firefox/iceweasael.
Jag tycker originalfonterna i ubuntu o debian duger för min del.
En helt annan sak är det med text på webben.
Det finns webbsideutvecklare som använder ovanliga fonter som de själva har på sin dator, och då ser det naturligtvis bra ut

När någon annan tittar på hans webbsida ser det kanske inte så bra ut...
Jag undviker allt sådant genom att ändra inställningarna i firefox.
Ok, jag tycker också att orginalfonterna i Ubuntu duger, men de tär klart går det att få det snyggare så är det klart man föredrar det.Rune.K skrev:Ingen aning.ubot skrev:Ok, men det borde väl gå att ändra fonter i hela Ubuntu i Utseende, hänger inte Firefox med då?Rune.K skrev:Så här gör jag i firefox/iceweasael.
Det finns webbsideutvecklare som använder ovanliga fonter som de själva har på sin dator, och då ser det naturligtvis bra ut
Det enda jag ändrar, är från serif till sans-serif i inställningarna för fonter i datorsystemet.
Det är skillnad om man ska skriva t.ex inbjudningskort på papper, då kan det vara roligt med lite häftiga fonter.
Det är skillnad om man ska skriva t.ex inbjudningskort på papper, då kan det vara roligt med lite häftiga fonter.
Det verkar bero på vad du har för skärm (inte renderingen, men hur väl du upplever att den suger). Jag har en 22" Widescreen. Släng gärna upp en jämförelse-bild på detta:ubot skrev:Ok, jag tycker också att orginalfonterna i Ubuntu duger, men de tär klart går det att få det snyggare så är det klart man föredrar det.Rune.K skrev:Ingen aning.ubot skrev:Ok, men det borde väl gå att ändra fonter i hela Ubuntu i Utseende, hänger inte Firefox med då?Rune.K skrev:Så här gör jag i firefox/iceweasael.
http://img27.picoodle.com/data/img27/3/ ... 63985b.png
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?