Prova Ubuntu/KUbuntu på dator.

krille70
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Prova Ubuntu/KUbuntu på dator.

Inlägg av krille70 »

Hej Alla.

Jag har en del frågor om Ubuntu/KUbuntu. Den första är jag bestämde mig för att pröva dom på en en dator som har denna uppbyggnad: AsRock moderkort med VIA som northbridge och southbirdge. Med 2Gb minne, en Intel Pentium 4 på 3.2GHz. En Samsung HårdDisk på 250Gb. Ett Soundblaster ljudkort i PCI-port ett MSI GeForce 7300GS grafik-kort med TurboCache funktion. Men varje gång jag prövar den så låser sig den efter en stund. Varför gör den det? Är för att moderkortet innehåller VIA? Eller är för att grafik-kortet innehåller TurboCache och Ubuntu/KUbuntu inte kan köras med ett sådant grafik-kort? Jag vill helst av allt köra både Windows och Ubuntu på den. Men om den låser sig hela tiden så blir svårt att kör den. Är det för att jag prövar den och inte installera den som den gör så?`Eller är för att grafik-kortet har TurboCache? Det menas att grafik-kortet lånar minne av datorn. Så istället för att ha 256Mb minne så lånar den 256Mb av datorn också. Detta kan ju orsaka mycket problem för Ubuntu. Eller finns det en annan förklaring till varför han låser sig? Jo en sak jag glömde tangetbordet är kopplad till USB porten. Men den måste jag koppla bort för att kunna installera. För de fungerar inte på engång när man slår på den. Hoppas någon kan hjälpa en. Elller ska man kanske pröva en annan Linux istället som t ex Mandriva eller OpenSUSE? För jag gillar Ubuntu. Men om det är så att man inte kan köra det på den dator så kanske det finns andra som kan köras på den. Tack på förhand.

Med Vänliga Hälsningar från
Christer.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Prova Ubuntu/KUbuntu på dator.

Inlägg av Hund »

Det skulle kunna vara skivan som är dålig? Om du inte drog hem ISO-filen via bittorrent bör du om du inte redan kolla så checksum värdet stämmer, samt kontrollera CD:n vilket du gör när du startat datorn med skivan i. :)

Varken VIA kretsen eller TurboCache funktionen ska kunna orsaka problem.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
krille70
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av krille70 »

Jag lät den testa skivan och den sa att det fanns inga fel på den. Och jag har använt den på en annan dator och där fungerar den som den ska. Jag kan bara tänka mig att det är något som den inte gillar med datorn. Just nu köra med en äldre dator som har ett Pentium 3 933MHz och ett GeForce2 MX/MX400 grafik-kort. Jag har två dator och jag körde samma skiva på den äldre datorn och inget fel hittades och körde med samma skiva på den nya datorn och där fryser sig datorn helt när jag köra t ex Konqueror eller något program alls. Jag fattar inte varför kan det vara minnet som finns i datorn de är ADATA DDR2 minne på 667MHz och är på 2Gb?

Med Vänliga Hälsningar från
Christer
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Missade att du redan hade installerat det. Det kan vara minnena, operativsystemet kan bl.a frysa då. När du starar datorn och texten "GRUB loading.." kommer upp kan du trycka på tangenten "Esc" och sedan välja Memtest där. Låt den köra en bra stund, gärna några timmar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"