Integrerad kortläsare i bärbar

An3Azz

Inlägg av An3Azz »

Finns det månntro nåt sätt att få min interna kortläsare i min bärbara dator (Acer Aspire 5051 WLMi) att fungera, hur kolla jag om den är hittad av ubuntu mm?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kortläsare för vad? Om du menar CF, SD eller liknande kort kan du prova att stoppa in ett kort formaterat i FAT16 (formatera kortet i windows om du inte vet hur du gör i linux) det bör dyka upp som en disk på skrivbordet.

/Andy
An3Azz

Inlägg av An3Azz »

Tja det kortet som ska in i läsaren är mitt memory stick duo pro som sitter i min telefon (w850i) Men det händer inte ett någe när jag stoppar i det i läsaren i laptopen, som är en vanlig 5-1 kortläsare för det vanligaste typerna. Formattera kortet gör jag inte då det som finns på det är viktigt. Därför tänkte jag att ubuntu kanske inte hade hittat själva kortläsaren, så därför ville jag se om det fans nån möjlighet o kolla upp det.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Om du vill flytta filer fram och tillbaks mellan din bärbara och din telefon så hade jag rekommenderat att använda den medföljande USB kabeln.... men du kanske redan har testat det och stött på något problem?
An3Azz

Inlägg av An3Azz »

[quote="johanre"]Om du vill flytta filer fram och tillbaks mellan din bärbara och din telefon så hade jag rekommenderat att använda den medföljande USB kabeln.... men du kanske redan har testat det och stött på något problem?[/quote]
Ja problemet är att den kabeln är helt sjukt slö och föra över med, jämfört med och stoppa kortet i kortläsaren. Men det har eg inte med hela saken o göra :D Jag vill ha igång kortläsaren ändå, för jag har fler saker med minneskort, t.ex så fotar jag mkt och då är det lättsamt med läsare. Konstaterat är iaf att ubuntu har hittat den för den kommer upp ifall jag kör kommandot "lspci -v" Men den verkar inte funka har provat med 3st olika kort.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"