Ful text i Firefox efter installation av mediakodek [löst]
Ful text i Firefox efter installation av mediakodek [löst]
Jag installerade ubuntu-restricted-extras och i samma veva installerades någon font så att texten i Firefox blev ful. Vad är detta och hur blir jag av med det?
Senast redigerad av 3 ubot, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ful text i Firefox efter installation av mediakodek
Jag gissar på att det är msstcorefonts. Bara att ändra i inställningarna. Dock har ubuntu en groteskt dålig font rendering redan från början, så.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Fast det här är ju ohållbart, man set ju knappt vissa delar av bokstäverna. Vad rekommenderar du för font?dmz skrev:Jag gissar på att det är msstcorefonts. Bara att ändra i inställningarna. Dock har ubuntu en groteskt dålig font rendering redan från början, så.
Hur blir man av med skräpet då? Jag hittar inte inställningarna.
Inställningarna i firefox, alltså.ubot skrev:Fast det här är ju ohållbart, man set ju knappt vissa delar av bokstäverna. Vad rekommenderar du för font?dmz skrev:Jag gissar på att det är msstcorefonts. Bara att ändra i inställningarna. Dock har ubuntu en groteskt dålig font rendering redan från början, så.
Fast vad heter det? Jag är inne bland fonts i Fx, men vet inte vad jag ska ändra.dmz skrev:Inställningarna i firefox, alltså.ubot skrev:Fast det här är ju ohållbart, man set ju knappt vissa delar av bokstäverna. Vad rekommenderar du för font?dmz skrev:Jag gissar på att det är msstcorefonts. Bara att ändra i inställningarna. Dock har ubuntu en groteskt dålig font rendering redan från början, så.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
I ff3 har jag Serif som standardteckensnit. Jag testade attt byta men det verkar inte göra nån skillnad vad jag stäler den på...
Under System - Inställningar -Utseende och fliken Typsnitt har jag Sans på alla utom de två nedersta. Näst nederst har jag Sans Bold och nederst Monospace.
Under System - Inställningar -Utseende och fliken Typsnitt har jag Sans på alla utom de två nedersta. Näst nederst har jag Sans Bold och nederst Monospace.
Ja, det är samma som jag har. Alltså typsnittet ändrades när jag installerade ner ubuntu-restricted-extras i ett desperat försök att få både ljud och bild att fungera i Mplayer.
- BadOmen
Du kanske kan testa med att av installera msttcorefonts om de djävlas för dig. Vet inte om det gör nån skillnad men med lite tur så 
btw jag har både ubuntu-restricted-extras och msttcorefonts installerat och det funkar bra för mig. Jag har ingen aning vad det kan vara annars

btw jag har både ubuntu-restricted-extras och msttcorefonts installerat och det funkar bra för mig. Jag har ingen aning vad det kan vara annars

Jag hittar det inte i Synaptics, skumt.BadOmen skrev:Du kanske kan testa med att av installera msttcorefonts om de djävlas för dig. Vet inte om det gör nån skillnad men med lite tur så
jo, nu hittade jag det. Och när jag avinstallerade det så fungerar texten fint igen i Firefov. Vad är det egentligen och varför följer det med paketet jag installerade?
- BadOmen
Ja det var skumt jag har den där. Det beror kanske på vad du har satt för föråd den ska kolla i. Om den inte finns i synaptic borde den ju inte vara installerad tycker jag. Om man läser texten till ubuntu-restricted-extras så står det att den supportar microsoft fonts. Jag trodde att det var det som var msttcorefontsubot skrev:Jag hittar det inte i Synaptics, skumt.BadOmen skrev:Du kanske kan testa med att av installera msttcorefonts om de djävlas för dig. Vet inte om det gör nån skillnad men med lite tur så

I förådet har jag kryssat för alla utom källkod på första sidan och på tredjepart har jag kryssat i canonical. Om du har nåt annat markerarat så kan det ju vara därför du inte får upp det i synaptic.
EDIT Ops ser vist att du har fått till det

- BadOmen
Tror den gör så att man kan använda MS fonts i Ubuntuubot skrev:jo, nu hittade jag det. Och när jag avinstallerade det så fungerar texten fint igen i Firefov. Vad är det egentligen och varför följer det med paketet jag installerade?

EDIT: Missade din fråga... Den följde med paketet för att de vill att man ska ha tillgång till MS fonterna utan att behöva besvära sig tror jag.
Senast redigerad av 1 BadOmen, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, jag måste ha skrivit fel när jag sökte i Synaptics, jag gjord een ny sökning och hittade det. Frågan är bara varför det ingår i ett paket som ger stöd för olika videoformat mm, eller innehåller ubuntu-extras all möjligt skräp?BadOmen skrev:Ja det var skumt jag har den där. Det beror kanske på vad du har satt för föråd den ska kolla i. Om den inte finns i synaptic borde den ju inte vara installerad tycker jag. Om man läser texten till ubuntu-restricted-extras så står det att den supportar microsoft fonts. Jag trodde att det var det som var msttcorefontsubot skrev:Jag hittar det inte i Synaptics, skumt.BadOmen skrev:Du kanske kan testa med att av installera msttcorefonts om de djävlas för dig. Vet inte om det gör nån skillnad men med lite tur så
I förådet har jag kryssat för alla utom källkod på första sidan och på tredjepart har jag kryssat i canonical. Om du har nåt annat markerarat så kan det ju vara därför du inte får upp det i synaptic.
EDIT Ops ser vist att du har fått till detså bra!
Nja, det såg helt enkelt inte alls särskilt snyggt ut i webbläsaren. Texten såg väldigt ljusgrå ut på vissa bokstäver.BadOmen skrev:Tror den gör så att man kan använda MS fonts i Ubuntuubot skrev:jo, nu hittade jag det. Och när jag avinstallerade det så fungerar texten fint igen i Firefov. Vad är det egentligen och varför följer det med paketet jag installerade?Eller snarare borde kunna göra det... Det gick tydligen inte så bra i ditt fall...
- BadOmen
Så här står det om man läser i synaptic vad ubuntu-restricted-extras innehåller:
Commonly used restricted packages
This package depends on some commonly used packages in the Ubuntu
multiverse repository.
Installing this package will pull in support for MP3 playback and decoding,
support for various other audio formats (gstreamer plugins), Microsoft fonts,
Java runtime environment, Flash plugin, LAME (to create compressed audio files),
and DVD playback.
Please note that packages from multiverse are restricted by copyright
or legal issues in some countries. See
http://www.ubuntu.com/ubuntu/licensing
for more information.
multiverse repository.
Java runtime environment, Flash plugin, LAME (to create compressed audio files),
and DVD playback.
for more information.
Jaha, det förklarar ju varför jag skulle ladda ner det för att få video att fungera, det ingår onödigt mycket i det.BadOmen skrev:Så här står det om man läser i synaptic vad ubuntu-restricted-extras innehåller:
multiverse repository.
and DVD playback.
for more information.
- BadOmen
Ja det gör det faktiskt. Men det är väll tänkt att man bara med en installation ska fixa flera problem som kan dyka upp
Så det är är ju både bra och dåligt men normalt märker man ju inte av det för det tar ju inte så stor plats och funkar det så är det ju bra men går det som för dig så är det ju mindre roligt... 
Sätt tråden som löst så då ser andra som har det problemet att det är löst och de behöver inte söka så mycket
Ändra rubriken i första inlägget så det får ett [löst] i slutet och sätt ikonen V. Jag har råkat göra det nån gång på det sista inlägget och då syns det inte 

Sätt tråden som löst så då ser andra som har det problemet att det är löst och de behöver inte söka så mycket

Japp, ska göra det. Och tack för hjälpen.BadOmen skrev:Ja det gör det faktiskt. Men det är väll tänkt att man bara med en installation ska fixa flera problem som kan dyka uppSå det är är ju både bra och dåligt men normalt märker man ju inte av det för det tar ju inte så stor plats och funkar det så är det ju bra men går det som för dig så är det ju mindre roligt...
Sätt tråden som löst så då ser andra som har det problemet att det är löst och de behöver inte söka så mycketÄndra rubriken i första inlägget så det får ett [löst] i slutet och sätt ikonen V. Jag har råkat göra det nån gång på det sista inlägget och då syns det inte
Re: Ful text i Firefox efter installation av mediakodek [löst]
msttcorefonts borde få dina fonter i firefox att se betydligt bättre ut. Det är själva meningen iallafall. Som jag sa tidigare så är dock font renderingen urkass i ubuntu. Jag strulade väldigt länge med fonterna för att få det att se någorlunda ut. Titta på den här t.ex:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=16896
Finns många guider på hur man löser problemet med fonter i ubuntu, ingenting hjälpte dock till 100 %. Nu kör jag arch och jag har inte behövt ändra någonting alls med fonterna, de är hur klara och skarpa som helst. Likadant vara det i Debian. Väldigt konstigt.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=16896
Finns många guider på hur man löser problemet med fonter i ubuntu, ingenting hjälpte dock till 100 %. Nu kör jag arch och jag har inte behövt ändra någonting alls med fonterna, de är hur klara och skarpa som helst. Likadant vara det i Debian. Väldigt konstigt.