Fila på chassi?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Fila på chassi?
Jag försöker sätta in ett nytt grafikkort i min dator, men det kärvar lite... (Varför funkar aldrig nåt på första försöket?)
Problemet är att jag inte lyckas trycka ned kontakterna helt i uttaget (eller vad man kallar det). Jag tror att det beror på att delen som ska förankras i chassit är lite för stor för att få plats där den ska stickas ned. Den kilas fast och går eventuellt att trycka ned med lite mer kraft än jag vågar använda. Som det är nu krävs ganska mycket kraft även för att ta ut kortet.
Så det jag undrar är om jag vågar fila lite på antingen chassit eller grafikkortet för att det lättare ska komma på plats. Eller ska jag försöka trycka dit det med lite mer kraft?
Jag har även en bonusfråga: Hur får jag bort dammet som har samlats på kylflänsarna under processorfläkten?
Problemet är att jag inte lyckas trycka ned kontakterna helt i uttaget (eller vad man kallar det). Jag tror att det beror på att delen som ska förankras i chassit är lite för stor för att få plats där den ska stickas ned. Den kilas fast och går eventuellt att trycka ned med lite mer kraft än jag vågar använda. Som det är nu krävs ganska mycket kraft även för att ta ut kortet.
Så det jag undrar är om jag vågar fila lite på antingen chassit eller grafikkortet för att det lättare ska komma på plats. Eller ska jag försöka trycka dit det med lite mer kraft?
Jag har även en bonusfråga: Hur får jag bort dammet som har samlats på kylflänsarna under processorfläkten?
Re: Fila på chassi?
Ang grafikkortet så rekomenderar jag ju att du filar på chassit. Iallafall om grafikkortet är dyrare, vilket dom brukar vara. 
För att få bort dammet så är det tryckluft på burk som gäller. Alternativt en tunn trasa som du har lätt fuktad med vatten som du försöker att "fila" mellan blocken.
Lycka till!

För att få bort dammet så är det tryckluft på burk som gäller. Alternativt en tunn trasa som du har lätt fuktad med vatten som du försöker att "fila" mellan blocken.
Lycka till!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Osprey
- Kontakt:
Dammsugare och ett litet munstycke med borste är också ett väldigt bra alternativ för att få bort damm... 

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har haft det problem.. jag sågade helt enkelt bort den delen av grafikkortet.. är ju bara en stålbit.. ska försöka rita..Karyn skrev:Jag försöker sätta in ett nytt grafikkort i min dator, men det kärvar lite... (Varför funkar aldrig nåt på första försöket?)
så att det blev som nedan... sen var det lätt att sätta in

|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
@ Revoltism: Det låter ju som en idé. Kortet sitter inte instabilt eller så?
Och jag tror faktiskt att chassit och moderkortet (som sitter nära där jag skulle behöva fila) nog är dyrare än mitt grafikkort. Med frakt betalade jag 348 kr för det.
Och jag tror faktiskt att chassit och moderkortet (som sitter nära där jag skulle behöva fila) nog är dyrare än mitt grafikkort. Med frakt betalade jag 348 kr för det.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nej, det satt bra sedan... ta inte bort för mycket bara 
sen om du funderar på att damsuga var försiktig så du inte rör vid någon metalldel och du har ett metallmunstycke på dammsugaren. Det kan leda till kortslutning... brände ett moderkort så engång

sen om du funderar på att damsuga var försiktig så du inte rör vid någon metalldel och du har ett metallmunstycke på dammsugaren. Det kan leda till kortslutning... brände ett moderkort så engång

|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Jo, dammsugarn ska man passa sig för. Tryckluft är mycket bättre.revoltism skrev:Nej, det satt bra sedan... ta inte bort för mycket bara
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Osprey
- Kontakt:
Äh, i viss mån ja... men tänker man bara på vad man gör och använder ett tillämpligt munstycke så funkar dammsugaren fullt tillräckligt bra den med...Emil.s skrev:Jo, dammsugarn ska man passa sig för. Tryckluft är mycket bättre.

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ett praktiskt tillbehör för att göra rent kylflänsar är faktiskt piprensare. Enkelt att komma åt med.
En professor med stort kunnande rörande statisk elektrisitet rekomenderar inte att man använder dammsugaren. Det går att använda dammsugen med ett antal olika modifikationer på den, men då känns gammal hederlig luft på burk mycket smidigare. I övrigt rekomenderar jag att man blockar bort flänsen och gör ren den, samtidigt kan man ju byta ut pastan med eftersom det är en förbrukningsvara. I övrigt är det inte farligt med lite damm på komponenterna så länge inte kylningen blir lidande.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Du glömde ta med en liten detalj - plastmunstycken leder inte electricitet.Hund skrev:En professor med stort kunnande rörande statisk elektrisitet rekomenderar inte att man använder dammsugaren. Det går att använda dammsugen med ett antal olika modifikationer på den, men då känns gammal hederlig luft på burk mycket smidigare. I övrigt rekomenderar jag att man blockar bort flänsen och gör ren den, samtidigt kan man ju byta ut pastan med eftersom det är en förbrukningsvara. I övrigt är det inte farligt med lite damm på komponenterna så länge inte kylningen blir lidande.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Den blir väldigt uppladdad.dmz skrev:Du glömde ta med en liten detalj - plastmunstycken leder inte electricitet.Hund skrev:En professor med stort kunnande rörande statisk elektrisitet rekomenderar inte att man använder dammsugaren. Det går att använda dammsugen med ett antal olika modifikationer på den, men då känns gammal hederlig luft på burk mycket smidigare. I övrigt rekomenderar jag att man blockar bort flänsen och gör ren den, samtidigt kan man ju byta ut pastan med eftersom det är en förbrukningsvara. I övrigt är det inte farligt med lite damm på komponenterna så länge inte kylningen blir lidande.
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Luftmadrasspump. Mycke bra.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- Osprey
- Kontakt:
Akrylplast, PVC och i viss mån styrenplast har t.ex en stor benägenhet att skapa statisk elektricitet, men borsten på ett dammsugarmunstycke är inte tillverkat av något av dessa, jag är för övrigt osäker på om det är plast överhuvudtaget... dessutom är munstycket på en tryckluftsburk även det tillverkat av plast isåfall...Hund skrev:Den blir väldigt uppladdad.

Nåväl, nu var inte mitt inlägg om att dammsugare funkar alldeles utmärkt, någon form av debattinlägg om huruvida tryckluft eller dammsugare var bäst, utan bara ett tips om att det är fullt möjligt med det också och det har alltid funkat alldeles utmärkt för mig...

http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=230416[...] För några dagar sedan fick jag svar på min förfrågan av Professor Dag Stranneby vid Örebro Universitet. Örebro Universitet är Sveriges enda Universitet med ESD i kursprogrammet och med forskning i ämnet.
[...]
Laddningar byggs upp av den strömmande luften och dammet, speciellt osäkert om man har isolerade dammsugardelar. Eftersom det finns många olika sorters gummi och plast med väldigt olika elektriska egenskaper är det omöjligt att generellt säga att ESD-risken blir större eller mindre om man använder t ex gummislang. Det kan slå åt båda hållen och bli olika vid olika tillfällen om plasten eller gummit tar upp fuktighet från luften.
Men nu hamnade vi väldigt OT!

Om du filar på chassit blir det filspån som kan hamna på kretskorten i datorn och orsaka kortslutning så att grejerna går sönder. Så plocka i så fall bort moderkort och annat ur lådan innan du filar, dammsug lådan noga innan du sätter tillbaka allting. Kanske läge att köpa ny datorlåda istället?
Man ska aldrig dammsuga i en dator med komponenter i (en tom datorlåda går bra förstås). Den statiska elektriciteten runt dammsugarmunstycket (ESD-problem som det hetter på fackspråk) kan förstöra komponenter i datorn...
Man ska aldrig dammsuga i en dator med komponenter i (en tom datorlåda går bra förstås). Den statiska elektriciteten runt dammsugarmunstycket (ESD-problem som det hetter på fackspråk) kan förstöra komponenter i datorn...
Tanken har slagit mig också... Och att plocka ut och sätta in saker igen känns lite väl krångligt. Vad jag minns var det knepigt att få allt på plats i min trånga låda.ronnylov skrev:Om du filar på chassit blir det filspån som kan hamna på kretskorten i datorn och orsaka kortslutning så att grejerna går sönder. Så plocka i så fall bort moderkort och annat ur lådan innan du filar, dammsug lådan noga innan du sätter tillbaka allting. Kanske läge att köpa ny datorlåda istället?
För tillfället är i alla fall min plan att anlita min bror som har lite mer erfarenhet av att pilla i datorer än mig. Och får han inte till det så blir det nog såga i metallbiten på grafikkortet som gäller.