Hejsan.
Har installerat Debian på min ena bärbara, och det fungerar galant. Men jag vill sätta upp en brandvägg. Och tyvärr har jag inte tid att sätta mig in i det särskillt mycket, då jag just börjat på högskolan. Så, jag fick en idé. Skulle det gå att installera den där "ufw" grejen från Ubuntu och sedan helt enkelt kopiera över reglerna från min Ubuntu dator?
Bästa hälsningar,
lord.
Säkra Debian
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Säkra Debian
Kommandona iptables-save och iptables-restore gör det hela väldigt enkelt.
Då är bara frågan, var hittar jag de reglerna?
EDIT:
Och var hittar jag "ufw" förresten?
Den verkar nämligen inte finnas i pakethanteraren. Och vet inte om det har med det att göra, men jag kör KDE. Det enda jag hittar är något som kallas "nufw", och något "lib" grejs, men inte "ufw".
EDIT:
Och var hittar jag "ufw" förresten?
Den verkar nämligen inte finnas i pakethanteraren. Och vet inte om det har med det att göra, men jag kör KDE. Det enda jag hittar är något som kallas "nufw", och något "lib" grejs, men inte "ufw".
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
I Ubuntu hittar man UFWs filer i /etc/ufw. Det spelar nog ingen roll om man kör Gnome eller KDE. Du kan också se reglerna genom att i en terminal köra sudo iptables -vnL.
Vet inte om det finns något typ DEB-paket.
Ubuntu Firewall
Här laddar man ner en version för Intrepid
Här verkar det dock finns något för nedladdning
Vet inte om det finns något typ DEB-paket.
Ubuntu Firewall
Här laddar man ner en version för Intrepid
Här verkar det dock finns något för nedladdning
firestarter (avsett för gnome) finns i pakethanteraren för debian lenny.
firestarter är väl det första program man tänker på när man hör ordet brandvägg i linux.
firestarter är väl det första program man tänker på när man hör ordet brandvägg i linux.