Moderkort

Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Moderkort

Inlägg av Grön Göling »

Okej, nu ska en Grön Göling visa hur grön hon egentligen är.................

Med risk för att göra bort mig för tid och evighet (och eftersom evigheten är ett relativt begrepp så struntar jag i det) så skall jag nu ställa den, förmodligen dummaste frågan hittills.

Vad är ett moderkort egentligen?

Funktion?
Möjligheter?
Omöjligheter?
Vad gör somliga bättre än andra?
Utbytbarhet? (Om man skulle få ett tokryck)

Yep! På den här nivån ligger det alltså!!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Moderkort

Inlägg av Urban Anjar »

Det kan ju vara ett fotografi av någons morsa ;)

Annars är det det stora kretskortet inuti datorn, till vilket allt annat är kopplat.

Från början var det mest en sorts rangerbangård och all väsentlig funktionalitet
satt löst monterat där; processor, minnen, ljudkort, nätverkskort, grafikkort osv.

Numera är ofta många saker integrerade i moderkortet; ljudkretsar, nätverkskretsar,
enklare grafikkretsar osv. Processor och minnen brukar dock fortfarande sitta löst.

Jo, man kan byta moderkort, även om det är en del pill eftersom rubbet är kopplat just
till det kortet. Det gör man om det gamla kortet gått sönder, men kanske också om man
bytt till en snabbare processor, som inte passar på det gamla.

Risken är rätt stor att man också måste byta minnen, för där finns en massa olika sorter
och nya kommer hela tiden.

Det finns en förb* massa olika kort att välja på, för olika processorer, i olika storlekar (om det
är trångt) med olika prestanda olika mycket prylar förmonterat osv. En ren djungel.
Men det finns förstås folk som kan de bitarna också, själv har jag bara lite "hum".

Omöjligheter? Tänk bara på att prylarna inuti datorn är känsliga för statisk elektricitet även för
felriktade skruvmejslar och liknande. Där finns tusentals ledningsbanor som inte är mycket
större än ett hårstrå. Träna gärna att skruva på en gammal dator innan du ger dig på en ny
och dyr.

Och GG, inga frågor är dumma, mer än de som man aldrig klämmer fram. Den som inte
frågar förblir okunnig.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ett moderkort ser ut såhär:

Bild

Man kan säga att det är själva "ryggraden" i datorn.. Alla komponenter man har i datorn kopplar man till moderkortet så att allting kan komunicera med varandra.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Tackar. Då var det litet klarare då.

Och tro mig, jag skulle aldrig drömma om att gå in i en dator rent fysiskt alldeles själv! Till dylikt har man en son; datortekniker....och ubuntuist.

Då övergår man till nästa fråga - i ny tråd.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"