FÖRSTA INTRYCKET: Flikarna

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

FÖRSTA INTRYCKET: Flikarna

Inlägg av Urban Anjar »

De här flikarna återkommer på varje sida. Kan de göras enklare?
* Bloggar
* Sändlista
* Chatt
* Wiki
* Forum
* Portal
Klickar jag på Wiki kommer jag till en sida där det står Välkommen till Ubuntu Sveriges dokumentation.
"Dokumentation" är i alla fall begripligare än Wiki och åtminstone borde det heta samma sak på båda ställena.
Handledning? Handbok?

Portal borde kanske helt enkelt heta Hem?

Bloggar i portalen och flikarna är olika saker...
Emil.s
Kontakt:

Re: FÖRSTA INTRYCKET: Flikarna

Inlägg av Emil.s »

Har för mig att vi kom fram till att det skulle heta "Wiki", efter en del hårda diskussioner tidigare, och det kan jag mycket väl hålla med om då det är ett välkänt uttryck...

När jag googlar så lägger jag alltid till "howto" eller "wiki" om jag är ute efter guider.

EDIT:
Däremot så har jag nästan aldrig stött på uttrycket "Sändlista" förut. Maillista låter klart bättre.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Emil.s skrev:EDIT:
Däremot så har jag nästan aldrig stött på uttrycket "Sändlista" förut. Maillista låter klart bättre.
Byttes väl till sändlista efter förslag från Daniel Nylander att mailing list på svenska heter just sändlista.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Om det är välkänt? Fråga din mamma!

Men OK, har vi något beslut i frågan är det väl bekvämast att lämna det därhän så
länge. Dock KAN dåliga beslut ändras. Nu vill jag emellertid fokusera på så'nt som
vi enkelt kommer överens om och som dessutom enkelt går att åtgärda, så låt gå
för Wiki så länge.

Vad säger du om "Hem" och den dubbla betydelsen hos "Bloggar" då?

Jo, "sändlista" är väl vad det heter på svenska?
Lars

Inlägg av Lars »

OK, jag ändrade så att det står Hem istället för Portal (men någon forumadmin behöver dona lite så att ändringen slår igenom där).

Angående wiki respektive sändlista, se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=28875 och http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=66&t=26121
Lars

Inlägg av Lars »

Jag håller med om att det där med bloggarna inte är helt bra, men jag tror inte att det är ett namnbyte som behövs. Kan man kanske integrera de båda i ett system? Eller ska vi helt enkelt skrota blogg-fliken och behålla Drupal-bloggarna? Hur som helst så känns det inte som att det är en diskussion för den här tråden.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Lars skrev:OK, jag ändrade så att det står Hem istället för Portal (men någon forumadmin behöver dona lite så att ändringen slår igenom där).
Schüsst, keep up the good work!
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Behöver man ens ha sändlista/maillist som flik? Är det många som använder det? Går det inte sätta den under wiki:n?

Är det bara jag som tycker att wiki:n är lite tung att ladda? Går det göra den enklare?
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Tänkvärt, men kanske ska vi lämna flikarna för den här gången och fokusera på de
andra delarna som nog suger mer.
Lars

Inlägg av Lars »

Det finns visst ytterligare en bloggfunktion, den kallas nyhetssamlare i Drupal, där samlas nyheter från en hel drös källor.

Man skulle kunna rensa upp lite i nyhetssamlaren (t.ex. ta bort allt på utrikiska) och sedan flytta över alla bloggar från blogg-fliken dit. Vad sägs?
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Emil.s skrev:EDIT:
Instämmer med Emil: Ordet "sändlista" fick sin debut här inne i mitt fall, och jag tror knappast att snittanvändaren vet vad det är även om den kan gissa sig till det. Nylanders(?) förslag må vara en korrekt översättning, men det intressanta i fallet är inte att allt i svenska språket låter "svenskt" eller översätts till "svenska". Poängen med ett språk är först och främst att förmedla något, att kommunicera. Av det skälet (och snarlika) döper vi t.ex. inte om wikin till något absurt och svenskifierat.

Den kritik jag har att framföra beträffande den gäller att den är med i flikarna ö.h.t, precis som revoltism skriver: Även att placera den där är ovanligt jämfört med de flesta sidor. Maillistor är heller inget som jag tror att nykomlingar är så brinnande intresserade av, i synnerhet eftersom forumet och wikin är deras mest sannolika destinationer. Tvärtom verkar maillistor vara en kvarleva från det glada 90-talet innan RSS m.m. slog igenom. Även om jag misstar mig och det givetvis finns ypperliga fall där en maillista är önskvärd kan man kanske lugnt konstatera att den inte bör återfinnas som en flik på index. Varför inte placera den någonstans mer diskret? Gissningsvis är det mest "hardcorefolk" på den, och de hittar den på vilket normalt ställe som helst.
Bild
KiviE

Inlägg av KiviE »

Varför ska man dock ta bort några flikar? så länge platsen finns är det väl bra att man har flikar där, finns det dock något bättre att länka till så kan man så klart byta ut några men just nu är det ju bara 6st.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det enda jag stör mig lite på är att hägern inkräktar en del på flikarna:

Bild
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

KiviE skrev:Varför ska man dock ta bort några flikar? så länge platsen finns är det väl bra att man har flikar där, finns det dock något bättre att länka till så kan man så klart byta ut några men just nu är det ju bara 6st.
Jag tror inte det är riktigt så enkelt. Skälet till att flikar kan vara bara att ta bort är inte utrymmesbrist. Visst finns platsen, men det innebär inte att man alltid gör bäst i att fylla ut den. Genom att banta ner flikar (och objekt för övrigt) kan man påverka besökaren mer, var blicken faller, varför, vad det har för relevans osv osv. En tumregel i webdesignsammanhang är att enkelt är bättre, i alla fall om det låter sig göras och inte på bekostnad på någon viktig funktion.
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

En poäng till med att inte sändlistan ska vara en flik är ju att den anmäler man sig till
en gång (eller låter bli), sen är man medlem där och tillhörande posten kommer där
man vanligtvis läse mejl.

Men innan vi tar bort den fliken måste vi se till att informationen finns nå'n annanstans
och att den är rimligt lätthittad. Mailinglistan är ju ändå en fullvärdig del av vårt LoCo.

Kanske kan man lägga länken under chat?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:En poäng till med att inte sändlistan ska vara en flik är ju att den anmäler man sig till
en gång (eller låter bli), sen är man medlem där och tillhörande posten kommer där
man vanligtvis läse mejl.

Men innan vi tar bort den fliken måste vi se till att informationen finns nå'n annanstans
och att den är rimligt lätthittad. Mailinglistan är ju ändå en fullvärdig del av vårt LoCo.

Kanske kan man lägga länken under chat?
Man kan ju göra en gemensam flik för chatt ochsändlista, då blir det ju en flik mindre. Frågan är vad man skulle ha för rubrik på den fliken. Kanske "Chatt/sändlista"?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Bild och hem leder till samma sida. "Hem" kan väl räcka. Blir rätt trevligt tycker jag.
Bilagor
ub.jpg
ub.jpg (12.67 KiB) Visad 3663 gånger
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

hagelnut skrev:Bild och hem leder till samma sida. "Hem" kan väl räcka. Blir rätt trevligt tycker jag.
Det är lite av "standard" at ett klick på loggan också leder "hem", så det bör vi nog följa.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
hagelnut skrev:Bild och hem leder till samma sida. "Hem" kan väl räcka. Blir rätt trevligt tycker jag.
Det är lite av "standard" at ett klick på loggan också leder "hem", så det bör vi nog följa.
Fast frågan är om vi då behöver fliken Hem?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

vulfgar skrev:
Urban Anjar skrev:
Fast frågan är om vi då behöver fliken Hem?
Man kan aldrig vara övertydlig nog mot användare.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"