(min fetning)maths57 skrev:Färger har betydelse. Det är en av anledningarna till att man målade Golden Gate-bron röd. Problemet är bara: olika personer dras till olika färgställningar. Det här gjort undersökningar på hur män och kvinnor uppfattar olika sidor och vad som attraherar dom. Minns inte nu var jag läste det. Men det fanns skillnader. Har för mig att män föredrar lite mer neutrala och typ gråa färgställningar.
Se bara hur man kan uppfatta Ubuntus bruna. Är det läcker chocklad eller är det bara murrigt och bajsigt? Jag säger i alla fall behåll det bruna.
När det gäller första intrycket, är det också beroende på vem man är. Ålder, kön, datorvana, internetvana, vad man är ute efter på sidan, vilken hastighet man har på sin uppkoppling etc.
I en del professionella sammanhang skapar man ett par tre stycken personor. (Typ mitt försök att göra plural av persona) Vad det handlar om är att man skapar fiktiva personer med ganska specifika egenskaper. Det handlar om personer som man vill dra till sig på sidan. När det är klart, "frågar" man dom hela tiden när man skapar sin webbplats om vad de tycker. Vad gör dom först när dom kommer till webbplatsen? Hur leder man dom vidare till det dom vill veta?
För att sammanfatta: vem vänder vi oss till?
Just i den här diskssionen bör vi fokusera på förstahandsbesökaren. Kön, ålder och vana är varierande, men lägg fokus på de ovana. Någon har hört ordet "Ubuntu", googlar på det och då vill vi att h*n hamnar hos oss och blir kvar här som medlem och användare, eller i alla fall att h*n blir kvar här såpass länge att h*n hunnit skaffa sig lite hum om Ubuntu.
Vi återkommande "ubuntumissbrukare" hittar och fattar ändå. Kanske kan vi snickra en "nördingång" med massor av text och statistik nå'n annan gång, men det är INTE i fokus just nu.
Jag vill ha fram saker som vi lätt kommer överens om och som vi lätt ändrar. Heta debatter och radikala ändringar i strukturen tar vi i nå'n annan tråd.
- Vad är Ubuntu?
- Var laddar jag ner?
- Vem hjälper mig när det jävlas?