Video redigering - Premiere Master Collaction

daniel7h

Video redigering - Premiere Master Collaction

Inlägg av daniel7h »

Hej på er alla..

Har ej gått över till Unbutu ännu men sitter med långt framskridna tankar att skaffa ny dator för redigering av HD-film.

Programmen som kommer köras är hela serien av
Adobe Creative Suite 3 Master Collection - ca 31` papp
utöver införskaffas oxå Matrox AXIO LE - ca 56` papp
http://www.matrox.com/video/products/axiole/home.cfm
- mtk papp och många spik.. ;)

och nu till de krökta spiken - ?
- Är det ngn som erfarenheter att köra några dessa program
  i Ubuntu miljö ?
- Funkar programmen, som gör det möjligt att köra XP i Ubuntu smärtfritt när man kör tunga Windows program. Eller är det att gå över den berömda gränsen ?
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Video redigering - Premiere Master Collaction

Inlägg av upnorth »

Hej och välkommen till forumet!
Du har hamnat i det välbekanta dilemmat, Adobes (49/50 fall) programvaror och Linux ;)

Man kan ju köra XP virtuellt med VirtualBox, men eftersom du tänker leka med HD-redigering kanske det blir väl tungkört. Men å andra sidan är det ju bara att prova :)
Användarvisningsbild
stason

Inlägg av stason »

Om du ska lägga så mycket pengar på teknik så varför inte satsa på Mac? Måste väl ändå vara rätt miljö för HD-redigering. jag rekommenderar Final Cut i Mac-miljö så slipper du eventuella Microsoft-käppar i hjulen.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

daniel7h skrev: Hej på er alla..

Har ej gått över till Unbutu ännu men sitter med långt framskridna tankar att skaffa ny dator för redigering av HD-film.

Programmen som kommer köras är hela serien av
Adobe Creative Suite 3 Master Collection - ca 31` papp
utöver införskaffas oxå Matrox AXIO LE - ca 56` papp
http://www.matrox.com/video/products/axiole/home.cfm
- mtk papp och många spik.. ;)

och nu till de krökta spiken - ?
- Är det ngn som erfarenheter att köra några dessa program
  i Ubuntu miljö ?
- Funkar programmen, som gör det möjligt att köra XP i Ubuntu smärtfritt när man kör tunga Windows program. Eller är det att gå över den berömda gränsen ?
Tyvärr tror jag inte att Matrox AXIO stöds i Linux över huvud taget, så det här projektet kan stöta på en hel del problem. :)

Att köra Adobe Premiere i Ubuntu via Wine är tveksamt om det går, speciellt med tanke på att du ska editera HD-video. Grafikaccelerationen i Wine/CrossOver är inte känd för att kunna matcha native Windows speciellt bra, åtminstone inte om du ska redigera i fullHD. Detsamma gäller nog dessvärre att köra i virtuell maskin också..

HD-video kan dock redigeras och fås till riktigt bra produktioner, t ex genom Cinelerra, Kino eller PiTiVi. Men det kräver att man lär om sitt arbetssätt en del.

Mitt förslag är att du, om du inte kan tänka dig att överväga programvaruvalet och hårdvaran, installerar en version av Windows XP och tweakar den så mycket som möjligt och kör CS3an där, med ditt nyinköpta Matrox-system.

Sen installerar du Ubuntu som dual boot och kör detta när du inte videoredigerar. ;)

Alternativt väljer du Apples plattform och får ungefär samma interface som Ubuntu och som bonus slipper Microsoft. :)
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 17 gånger.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Har egentligen inget nytt att tillägga mer än att Cinelerra är ett trevligt alternativ till Adobe Premiere även om vissa saker är knepiga i greppa i början. Jag klipper allt jag gör med det programmet numera...
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

stason skrev: Om du ska lägga så mycket pengar på teknik så varför inte satsa på Mac? Måste väl ändå vara rätt miljö för HD-redigering. jag rekommenderar Final Cut i Mac-miljö så slipper du eventuella Microsoft-käppar i hjulen.
Jag som redigerat väldigt mycket prof. film & TV påstår härmed att FinalCut Pro är det mest överskattade och ineffektiva applikationen någonsin! Avid's och Sony's system är betydligt snabbare att arbeta i och i definitivt lika kompetenta. Det var länge sedan jag arbetade i Adobe's applikationer för redigering men jag vet att Premiere & AfterEffekts räknas som standard inom TV (i Sverige iaf) idag vilket ju gör att dom är värda att kunna om inte annat... Jag skulle också föredra att köra Adobe på Mac framför PC.

Jag förstår att du är ute efter ett realtidssytem vilket gör den kombinationen du själv föreslår rätt svår att slå även om Sony Vegas med ett ton processorkraft bakom sig fungerar helt acceptabelt som realtidsrenderare den med - till 1/4 av pengarna också... Med Vegas pratar vi dock Windows-miljö vilket inte är så kul kanske...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 17 gånger.
XerXeX

Inlägg av XerXeX »

Jag är själv klippare som jobbat med HD sen ett par år tillbaka och jag har kvar en hårddisk med XP av bl.a en anledning och det är Adobe CS3. Jag har testat i stort sett alla video appz till linux som jag kommit över och inget kommer i närheten tyvärr. Det ser mycket bättre ut på ljud fronten i linux men video ser ut att behöva ett par år till innan det kan ersätta Adobe, Final Cut eller Avid.

Ska du köra med matrox o adobe så ska du köra XP och inte ubuntu med wine eller nåt. Nu vet jag inte vad du har för material och krav men du kan ju alltid köra med cineform som jag tycker är ett grymt bra plug-in, blir bra mycket billigare dessutom!

Vill man tanka in semester bilderna från en handkamera och sedan lägga det på dvd så funkar säkert Kino (efter att man hackat lite kod vill säga) men till allt annat så som HDV redigering o dyl är det bara att glömma ifall du vill ha en snabb och smärtfri workflow. Cinelerra som så många pratat om skulle vara en bra ersättare till FC och Premiere har det gräsligaste utsnitt jag någonsin sett på ett program av den kalibern, man skulle kunna tro att det var några dagis barn som jobbat på det. Avsaknaden av ett vettigt redigerings verktyg till linux plågar mig djupt när allt annat för det mesta är så fantastiskt. Fattar inte varför de inte har lyckats få ihop ett bra redigerings program som ens är i närheten av Premiere 4.2...då ska vi inte ens gå in på FC eller CS3?!?!?!

Vi ska spela in två nya kortfilmer 2008 och ha påbörjat vår första långfilm och jag hade så önskat att jag kunnat ha en open source workflow hela vägen...men tyvärr så blir det nog inte så, såvida det inte ploppar upp nåt inom nån månad som man på ett vettigt sätt kan använda sig av!

Lycka till med klippandet...!
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Video redigering - Premiere Master Collaction

Inlägg av TweekiE »

jag jobbar med med cinelerra jag måste säga att det är lite lite bättre en premiere . alla tycker olika
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

95monye skrev:jag jobbar med med cinelerra jag måste säga att det är lite lite bättre en premiere . alla tycker olika
Ingen säger väl att Premiere & AFX är så bra, hehe, dom verkar dock vara standard för TV-klippningen i Sverige, sen används det en del Avid-boxar och så FinalCut - men det finns gott om användare som prisar Cinelerra, den här tråden är också ett år gammal så Cinelerra har säkert utvecklats snabbare än konkurrenterna sedan dess... =)
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

aha men kan man göra special effekter i cinelerra? det vet inte jag du vet säkert inte heller det=(
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

glömde skriva tacksam för alla svar =)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

95monye skrev:aha men kan man göra special effekter i cinelerra? det vet inte jag du vet säkert inte heller det=(
Specialeffekter är ett rätt brett spektra, du kan editera (inkl. timestretch/compress), composita ihop plates, färgkorrigera och filtrera med diverse "effekter", det är jag iaf säker på, hehe...

Det finns lite "how to's" & demogrejer på YouTube:

http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

men vet du hur man gör för att lägga till musik i enfilm när jag har lagt in en film så ska jag lägga till en låt/ljud effekt då försvinner filmen och tvärtom och om jag ska lägga till flera ljud så försvinner alltid det andra jag har lagt till före det går alltså inte att ha fler filer på tidslinien en bara en
tacksam för alla svar :) juste skälet till at jag skriver på en gammal tråd är för att jag inte vet hur jag börjar på en ny tråd eller vad det heter
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"