Emil.s skrev:EDIT:
Däremot så har jag nästan aldrig stött på uttrycket "Sändlista" förut. Maillista låter klart bättre.
Instämmer med Emil: Ordet "sändlista" fick sin debut här inne i mitt fall, och jag tror knappast att snittanvändaren vet vad det är även om den kan gissa sig till det. Nylanders(?) förslag må vara en korrekt översättning, men det intressanta i fallet är inte att allt i svenska språket låter "svenskt" eller översätts till "svenska". Poängen med ett språk är först och främst att förmedla något, att kommunicera. Av det skälet (och snarlika) döper vi t.ex. inte om wikin till något absurt och svenskifierat.
Den kritik jag har att framföra beträffande den gäller att den är med i flikarna ö.h.t, precis som revoltism skriver: Även att placera den där är ovanligt jämfört med de flesta sidor. Maillistor är heller inget som jag tror att nykomlingar är så brinnande intresserade av, i synnerhet eftersom forumet och wikin är deras mest sannolika destinationer. Tvärtom verkar maillistor vara en kvarleva från det glada 90-talet innan RSS m.m. slog igenom. Även om jag misstar mig och det givetvis finns ypperliga fall där en maillista är önskvärd kan man kanske lugnt konstatera att den inte bör återfinnas som en
flik på index. Varför inte placera den någonstans mer diskret? Gissningsvis är det mest "hardcorefolk" på den, och de hittar den på vilket normalt ställe som helst.