Har läst igenom en del trådar men egentligen inte funnit någon som berör mitt problem...Ubuntu laggar nämligen med jämna mellanrum på några minuter.
När jag försöker öppna en meny, när jag ska skriva in en webbadress och inte minst när jag fösöker se på film med vlc-mediaplayer blir fönstret grått och jag kan inte göra något förutom att röra muspekaren i upp ca 30-40 sekunder i sträck!
Datorn är en laptop med 1,6 ghz Intel Celeron M processor och 512 MB DDR II SDRAM.
Är det för dåligt? Verkar inte så eftersom det flyter på bra emellanåt.
Har någon upplevt något liknande? Vad kan jag göra? (Är väldigt ny på Linux)
Ubuntu laggar nästan hela tiden
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Ubuntu laggar nästan hela tiden
Hej, välkommen till Ubuntu-se 
Det kan väl finnas flera orsaker till att den beter sig på det sättet. Har du t.ex. märkt av att hårddisken arbetar extra mycket i samband med att datorn låser sig?
Högerklicka på panelen högst upp och välj "lägg till i panelen" och sedan "systemövervakare", då får du upp en liten graf som visar hur högt belastad processorn är. Högerklicka på grafen och välj "inställningar", kryssa för "minne" och "hårddisk" också så att du får tre grafer. Nu kan du enkelt se vad det är som beter sig onormalt i samband med att datorn hänger sig, det är nyttig information när man ska felsöka.

Det kan väl finnas flera orsaker till att den beter sig på det sättet. Har du t.ex. märkt av att hårddisken arbetar extra mycket i samband med att datorn låser sig?
Högerklicka på panelen högst upp och välj "lägg till i panelen" och sedan "systemövervakare", då får du upp en liten graf som visar hur högt belastad processorn är. Högerklicka på grafen och välj "inställningar", kryssa för "minne" och "hårddisk" också så att du får tre grafer. Nu kan du enkelt se vad det är som beter sig onormalt i samband med att datorn hänger sig, det är nyttig information när man ska felsöka.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag kör med en Duron 1800 och den har också problem med att klara Compiz periodvis. Stängde jag av alla effekter upphörde det. Nu har jag växlat över till Openbox istället och då formligen flyger det fram. Med andra ord, testa med att stänga av en del effeter och se om det hjälper.David82 skrev:Har läst igenom en del trådar men egentligen inte funnit någon som berör mitt problem...Ubuntu laggar nämligen med jämna mellanrum på några minuter.
När jag försöker öppna en meny, när jag ska skriva in en webbadress och inte minst när jag fösöker se på film med vlc-mediaplayer blir fönstret grått och jag kan inte göra något förutom att röra muspekaren i upp ca 30-40 sekunder i sträck!
Datorn är en laptop med 1,6 ghz Intel Celeron M processor och 512 MB DDR II SDRAM.
Är det för dåligt? Verkar inte så eftersom det flyter på bra emellanåt.
Har någon upplevt något liknande? Vad kan jag göra? (Är väldigt ny på Linux)
Jag har inga effekter igång överhuvudtaget. Inte vad jag vet iaf.
Har kollat på system monitor under tiden datorn laggar oh det händer faktiskt ingenting, lampan utanpå datorn som indikerar att datorn jobbar lyser inte ens.
Men jag har som sagt bara 512 MB RAM och ibland går användningen upp över 90%...nån annan som har lite RAM men ändå får Ubuntu att flyta?
Har kollat på system monitor under tiden datorn laggar oh det händer faktiskt ingenting, lampan utanpå datorn som indikerar att datorn jobbar lyser inte ens.
Men jag har som sagt bara 512 MB RAM och ibland går användningen upp över 90%...nån annan som har lite RAM men ändå får Ubuntu att flyta?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har också 512 MB ram och det laggar aldrig. Men då kör jag som sagt inte Gnome utan LXDE med Openbox som fönsterhanterare. Har du avmarkerat allt i "Advanced Desktop Effects Settings"? Det skall finnas ett snabbare sätt att avmarkera allt någonstans i Inställningar-menyn, men det kommer jag inte på just nu.David82 skrev:Jag har inga effekter igång överhuvudtaget. Inte vad jag vet iaf.
Om du kör:
Kod: Markera allt
ps ax|grep -i compiz
ps ax|grep -i metacity
Hur ser du att 90% av minnet används? Du kan få fram hur mycket minne som används med kommandot "free -m" i terminalen. Om jag gör så på min så visas följande:
djk@djk-dator:~$ free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 503 497 6 0 11 185
-/+ buffers/cache: 299 203
Swap: 611 1 610
Gnome med Metacity som fönsterhanterare skall inte vara några problem att köra på din maskin, men vill du ha det det ännu snabbare så kan t.ex. XFCE vara ett alternativ. Det har i stort sett alla funktioner som Gnome har (jag har inte stött på något som fattas iaf) men är mycket mindre resurskrävande. Om du har tillräckligt med hårddiskutrymme så är det jättelätt att installerara. Det är bara att öppna upp Pakethanteraren Synaptic och söka upp xubuntu-desktop och installera det. Därefter loggar du ut och väljer "XFCE-session" eller något liknande i den grafiska inloggningen. Då loggas du in i den mindre resusrskrävande skrivbordsmiljön XFCE. Gnome kommer att finnas kvar och du kommer att kunna växla till det om du vill, genom att logga ut och välja "Gnome-session", eller vad det nu kan heta i menyn.