FÖRSTA INTRYCKET: Börja läsa här!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

FÖRSTA INTRYCKET: Börja läsa här!

Inlägg av Urban Anjar »

På webben har man inte lång tid på sig. Kanske 5 - 10 sekunder innan besökaren
klickar på back-knappen och surfar vidare någon annanstans. Ska vi bli fler, och det
vill vi ju, gäller det att fånga förstagångsbesökarnas intresse.

Innan 8.10 släpps skulle jag vilja att vi självkritiskt gick igenom vilket första intryck vi
gör, på Google, i portalen, i forumet, i wikin osv.

- Vilka färger nås man av?
- Vilka bilder ser man?
- Vilka texter kan man läsa?
- Står där några obegripligheter?
- Kan det skrivas aningen bättre?
- Fattar man var man har hamnat?
- Är det lätt att hitta dit man ska?
- Blir man glad?

Vi får förstås koppla på ett annat perspektiv och se oss själva i nybörjarens perspektiv.
Den som inte vet ett smack om Ubuntu och Linux, som inte är jätterutinerad internet-
användare.

Har du någon sådan i närheten. Använd gärna honom eller henne som "försöksanin".
Annars får du ställa om dig själv.

Det här jobbet kan delas upp på flera fronter. Forumet kan fräschas upp relativt oberoende
av portalen osv, men det är också viktigt att det syns att de olika delarna hör ihop. Fattar man
det?

Jag tror inte heller att det handlar om en enda jätteförändring, utan snarare många små steg.
Lite bättre text här, en ny bild där, en flyttad tavla i forumet osv.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar? Kan vi göra det? Vad kan du bidra med?
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Första intrycket

Inlägg av Cadryc »

Om det gick att få som Hunds version av Ubuntu.com http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 6&p=210837 vore det väldigt bra, tycker jag. Tydligt vart man hittar vad, som tex support, nerladdning osv.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

I bland annat den här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a tråden har det diskuterats en hel del om hur man skulle kunna locka läsare på olika sett. Det är lite smågrinit i början men tråden blir bättre och bättre :)

Om nån var intresserad att göra något åt det så skulle man säkert kunna få många ideer från många trådar. Problemet är bara det att det inte brukar leda någonstans... Det är ingen som tar tag i saken och gör några ändringar utan alla bara säger (inklusive jag...) att det där ser bra ut, si eller så borde vi göra men det händer inget mer tyvärr. Så att komma med förslag känns lite hopplöst när det inte finns nån som vill/kan/har tid att göra dessa ändringar. Jag låter lite pessimistisk det vet jag och ni får gärna bevisa att jag har fel :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Jag gillar tråden, innehållet, inläggen och, verkligen, mycket det som Hund har presterat
i form av portalens förstasida. Formidabelt och helsnyggt!

Det skulle verkligen vara en förändring. Inget ont sagt om vad vi har, det är bra i sig,
men vilket lyft det skulle kunna vara om vi hade möjlighet till att variera oss. Wow!

Sedan har nog BadOmen dessvärre alldeles rätt i sitt inlägg här ovan.
Det är ingen som tar tag i saken och gör några ändringar utan alla bara säger (inklusive jag...) att det där ser bra ut,
si eller så borde vi göra men det händer inget mer tyvärr. Så att komma med förslag känns lite hopplöst när det inte finns
nån som vill/kan/har tid att göra dessa ändringar. Jag låter lite pessimistisk det vet jag och ni får gärna bevisa att . .
Även jag är en sådan nisse och delar den uppfattningen. Jag är i detta fall, varken sämre, eller bättre. :-\ :'( Synd.

Det är sådana här gånger man saknar grabbar som Plun, Little John och några fler . . . övriga inte nämnda, men heller inte
glömda.

Jag håller tummarna och hoppas att fler strömmar till och tar med sig Hund och hans förslag.
;D ;D ;D
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det är väl inte bara färger o utseende som gäller?

Ibland kan JAG tycka att det är väldigt barnsligt (oproffessionellt) att skriva sådana saker som >>
pyttemjuk, windoze, bugg nr 1, det finns fler exempel.

Och behövs det verkligen SÅÅÅÅ många tavlor och undertavlor.
En nybörjare kan ju lätt tro att kubuntu o xubuntu är något helt annat än Ubuntu.

Ubuntu är för många nya linuxanvändare inkörsporten till GNU/Linux.
Och det är säkert många som går tillbaka till Microsoft Windows, men jag hoppas att det är fler som stannar kvar i Linux.
Det behöver väl just inte vara Ubuntu ???
I så fall får väl alla ubuntuanvändare skriva på ett kontrakt (Du skall inga gudar hava jämte Ubuntu)

Det går att skriva hur mycket kritik som helst.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Kom på en sak till!

Det skulle vara bra reklam för Ubuntu Sverige om det fanns tavla "Kommersiell support".
Där man kan se telefonnummer med mera till svenska företag som tillhandahåller support specifikt för Ubuntu.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Färger har betydelse. Det är en av anledningarna till att man målade Golden Gate-bron röd. Problemet är bara: olika personer dras till olika färgställningar. Det här gjort undersökningar på hur män och kvinnor uppfattar olika sidor och vad som attraherar dom. Minns inte nu var jag läste det. Men det fanns skillnader. Har för mig att män föredrar lite mer neutrala och typ gråa färgställningar.

Se bara hur man kan uppfatta Ubuntus bruna. Är det läcker chocklad eller är det bara murrigt och bajsigt? Jag säger i alla fall behåll det bruna.

När det gäller första intrycket, är det också beroende på vem man är. Ålder, kön, datorvana, internetvana, vad man är ute efter på sidan, vilken hastighet man har på sin uppkoppling etc.

I en del professionella sammanhang skapar man ett par tre stycken personor. (Typ mitt försök att göra plural av persona) Vad det handlar om är att man skapar fiktiva personer med ganska specifika egenskaper. Det handlar om personer som man vill dra till sig på sidan. När det är klart, "frågar" man dom hela tiden när man skapar sin webbplats om vad de tycker. Vad gör dom först när dom kommer till webbplatsen? Hur leder man dom vidare till det dom vill veta?

För att sammanfatta: vem vänder vi oss till?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Visst kan man göra en snygg förpackning!
Vad jag vet så är det innehållet som räknas.
I alla fall på lång sikt.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag var ganska startk emot den här designen och för en lite "flashigare", jag tror iofs att den senare gett sämre resultat.

När man arbetar med support (till skillnad mot ren marknadsföring) handlar det om att folk ska kunna hitta rätt information så snabbt som möjligt. Det ställer alltså höga krav på såväl rena estetiska egenskaper som struktur och navigation på en webbplats.

Just forumets struktur håller jag på att omarbeta, förhoppningsvis ska det stötas och blötas med ett par till innan förslaget presenteras. Vad gäller utseende kan det vara en god idé att titta på andra supportforum i ungefär samma storlek för inspiration. De som jobbar med sådant här professionellt har ju ofta en 4 eller 5-årig utbildning liksom ;)

Vad gäller första intrycket är det för mig = innehållslöst. På ubuntu-se.org ser jag bloggar. Nästan allt av värde finns samlat i headern och jag var tvungen att använda sökfunktionen för att hitta Code of Conduct :P Jag representerar så klart inte en helt ny (antagligen mindre dator- och Internetvan än mig) användare så jag kan knappast påstå mig veta vad en sådan får för intryck.

Kan bara hålla med övriga angående arbetslusten här, frågan är vad man kan göra åt det, var sitter flaskhalsarna liksom?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:folk ska kunna hitta rätt information så snabbt som möjligt.
Jag kan bara hålla med upnorth!

Det är ju naturligtvis lite skillnad om man ska sätta upp en webbplats för en modellagentur.
Då är det viktigt med hur sidan ser ut, ur estetisk synpunkt.
MEN MEN MEN !!!
Det är fortfarande viktigt att folk ska kunna hitta rätt information så snabbt som möjligt.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Under förra året hade vi diskuterat detta i evigheter. Problem är att det faktiskt finns så många grejer som måste vara med i form av tavlor/undertavlor. Vi hade då massvis med förslag och har aldrig riktigt kommit överens om det.
Det är svårt att strukturera det här bättre. Vore bra om någon/några kunde försöka bara. Kanske det leder till ett bättre resultat?
Senast redigerad av 1 P.Forsberg, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Rune.K skrev:Det är väl inte bara färger o utseende som gäller?

Ibland kan JAG tycka att det är väldigt barnsligt (oproffessionellt) att skriva sådana saker som >>

En nybörjare kan ju lätt tro att kubuntu o xubuntu är något helt annat än Ubuntu.

Och det är säkert många som går tillbaka till Microsoft Windows, men jag hoppas att det är fler som stannar kvar i Linux.
I så fall får väl alla ubuntuanvändare skriva på ett kontrakt (Du skall inga gudar hava jämte Ubuntu)

Håller med i allt du skriver. För övrigt ser jag ingen anledning till att ha xubuntu, kubuntu osv, det är bättre att (om någon uppdelning alls behövs) dela upp det per skrivbordsmiljö, etc.

Ett mycket bra exempel på en annan portal där de verkligen har lyckats: http://www.archlinux.org/
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

dmz skrev:
Rune.K skrev:Det är väl inte bara färger o utseende som gäller?

Håller med i allt du skriver. För övrigt ser jag ingen anledning till att ha xubuntu, kubuntu osv, det är bättre att (om någon uppdelning alls behövs) dela upp det per skrivbordsmiljö, etc.

Ett mycket bra exempel på en annan portal där de verkligen har lyckats: http://www.archlinux.org/
Där har användarna av Kubuntu, Xbuntu m.m en annan uppfattning.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

På index nås man fortfarande som första intryck av texten "Vad är Ubuntu?". Det roliga är att under den finns det en laptop som är lösenordskyddad. M.a.o, "detta är ubuntu", vilket i förlängningen är detsamma som att man vill visa upp ett kallt, stelt, diarrebrunt system där det enda man får se av är just en login. Där finns fortfarande inte en enda screenshot någonstans lättillgängligt. Det är omöjligt att snabbt och enkelt som nykommen besökare få en susning om vad ubuntu är utan att läsa en massa. De flesta vill emellertid se något innan de bestämmer sig för om de ska läsa vidare eller ej. (Btw så har jag redan skrivit allt detta annanstans - då skulle folk ta tag i det men jag antar att det rann ut i sanden...)

Edit:
Ubuntu är ett gemensamt av användare utvecklat operativsystem som är perfekt för bärbara, skrivbords- och serverdatorer.
Ubuntu innehåller alla applikationer du överhuvudtaget kan komma att behöva. Oavsett om du använder det hemma, i skolan eller på jobbet. Allt från mjukvaror som kontorsprogram och e-postprogram, till web-server och programmeringsverktyg.

Ubuntu är och kommer alltid att vara gratis. Du betalar inga licensavgifter. Du kan ladda ner, använda och dela med dig av Ubuntu helt kostnadsfritt till vänner, din familj, i skolan eller i din affärsrörelse.

Vi släpper en ny desktop- och serverversion var sjätte månad. Det betyder att du alltid kommer att ha de senaste och bästa applikationerna som open source-världen har att erbjuda.
Bör se ut så här istället eftersom det sparar text och säger samma sak, vilket i sin tur innebär fler läsare eller mer info på samma utrymme:
Ubuntu är ett operativsystem som är perfekt för bärbara, skrivbords- och serverdatorer.
Systemet innehåller alla program du kan tänkas behöva. Oavsett om du använder det hemma, i skolan eller på jobbet finns alternativen där för dig.

Ubuntu är och kommer förbli helt gratis. Ladda ner, använda och dela med dig av Ubuntu till vänner, familj, i skolan eller i din affärsrörelse.

Vi släpper en ny version var sjätte månad. Det betyder att du alltid kommer att ha de senaste och bästa programmen som open source-världen har att erbjuda.
Med tanke på att detta är en slags introtext är det helt onödigt att ha den för detaljerad. Att man t.ex. släpper både server och desktopen vart sjätte månad är inget man behöver skriva i en introtext som ska fånga ens intresse. Det är en detaljfråga som förmodligen är bättre att ta upp annanstans. En serveradmins val är dessutom inte beroende av en introtext och om releasen nämns i den eller ej - en serveradmin kommer själv snoka reda på det på någon av de en miljon andra sidorna som innehåller informationen. Dessutom är väl kanske int en serveradmin eller någon insatt ö.h.t. målgruppen för texten. Om de inte är det så borde den skräddarsys till målgruppen som kanske är... medelsvensson? Och om så kan man ändra om den ytterliggare. Att t.ex. ersätta "applikationer" med program verkar vara rimligt eftersom medelsvensson på sin höjd vet vad program är medan applikationer låter lite lurigare för de flesta (gissningsvis).

Vidare måste jag ifrågasätta den sista meningen och hela nödvändigheten om att informera om hur ofta ett system släpps/updateras. Windows & Mac OS gör inget stort väsen av det och alla använder systemen likväl (ja, jag vet att det finns många goda och andra förklaringar till det). Även om det är ett bra argument kanske det egentligen inte spelar en snittanvändare så stor roll. Deras huvudfrågor är sällan "hur ofta kommer mitt OS uppdaters" utan snarare "funkar det?" och "vad kan man göra". Därför kan man t.ex. omformulera infon om släppen till att vara något i stil med:

"Vi släpper en ny version var sjätte månad. Det betyder att du alltid kommer att ha de senaste och bästa programmen som open source-världen har att erbjuda." >>>

"Du får dessutom alltid den senaste uppdateringen av både system och program vart sjätte månad: Det bara funkar och blir bättre."
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

BadOmen skrev:Om nån var intresserad att göra något åt det så skulle man säkert kunna få många ideer från många trådar. Problemet är bara det att det inte brukar leda någonstans... Det är ingen som tar tag i saken och gör några ändringar utan alla bara säger (inklusive jag...) att det där ser bra ut, si eller så borde vi göra men det händer inget mer tyvärr. Så att komma med förslag känns lite hopplöst när det inte finns nån som vill/kan/har tid att göra dessa ändringar. Jag låter lite pessimistisk det vet jag och ni får gärna bevisa att jag har fel :)
Tyvärr har du alldeles för lätt, och det är det dödläget vi måste bryta. För att kunna göra det måste vi precisera SMÅ förändringar och tala om EXAKT vad som ska göras. Det räcker inte att tala om att dittendatten "suger" utan vi ska tala om vilken färgkod det ska vara i stället, posta en skärmdump och tala om var den ska vara, formulera en bättre framsidestext osv. Det handlar inte om vad "någon annan" ska göra utan vad du kan bidra med.

Att det se'n krävs lite behörigheter här eller där för att få in prylarna på plats får vi "uppifrån" se till att lösa, antingen genom att lägga in ändringarna själva eller genom att ge rättigheter tll fler.

Håller vi oss till SMÅ, KONKRETA förändringar vore det väl fan om vi inte kunde få dem genomförda också!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

eyerouge skrev:På index nås man fortfarande som första intryck av texten "Vad är Ubuntu?". Det roliga är att under den finns det en laptop som är lösenordskyddad. M.a.o, "detta är ubuntu", vilket i förlängningen är detsamma som att man vill visa upp ett kallt, stelt, diarrebrunt system där det enda man får se av är just en login. Där finns fortfarande inte en enda screenshot någonstans lättillgängligt. Det är omöjligt att snabbt och enkelt som nykommen besökare få en susning om vad ubuntu är utan att läsa en massa. De flesta vill emellertid se något innan de bestämmer sig för om de ska läsa vidare eller ej. (Btw så har jag redan skrivit allt detta annanstans - då skulle folk ta tag i det men jag antar att det rann ut i sanden...)

Edit:
Ubuntu är ett gemensamt av användare utvecklat operativsystem som är perfekt för bärbara, skrivbords- och serverdatorer.
Ubuntu innehåller alla applikationer du överhuvudtaget kan komma att behöva. Oavsett om du använder det hemma, i skolan eller på jobbet. Allt från mjukvaror som kontorsprogram och e-postprogram, till web-server och programmeringsverktyg.

Ubuntu är och kommer alltid att vara gratis. Du betalar inga licensavgifter. Du kan ladda ner, använda och dela med dig av Ubuntu helt kostnadsfritt till vänner, din familj, i skolan eller i din affärsrörelse.

Vi släpper en ny desktop- och serverversion var sjätte månad. Det betyder att du alltid kommer att ha de senaste och bästa applikationerna som open source-världen har att erbjuda.
Bör se ut så här istället eftersom det sparar text och säger samma sak, vilket i sin tur innebär fler läsare eller mer info på samma utrymme:
Ubuntu är ett operativsystem som är perfekt för bärbara, skrivbords- och serverdatorer.
Systemet innehåller alla program du kan tänkas behöva. Oavsett om du använder det hemma, i skolan eller på jobbet finns alternativen där för dig.

Ubuntu är och kommer förbli helt gratis. Ladda ner, använda och dela med dig av Ubuntu till vänner, familj, i skolan eller i din affärsrörelse.

Vi släpper en ny version var sjätte månad. Det betyder att du alltid kommer att ha de senaste och bästa programmen som open source-världen har att erbjuda.
Med tanke på att detta är en slags introtext är det helt onödigt att ha den för detaljerad. Att man t.ex. släpper både server och desktopen vart sjätte månad är inget man behöver skriva i en introtext som ska fånga ens intresse. Det är en detaljfråga som förmodligen är bättre att ta upp annanstans. En serveradmins val är dessutom inte beroende av en introtext och om releasen nämns i den eller ej - en serveradmin kommer själv snoka reda på det på någon av de en miljon andra sidorna som innehåller informationen. Dessutom är väl kanske int en serveradmin eller någon insatt ö.h.t. målgruppen för texten. Om de inte är det så borde den skräddarsys till målgruppen som kanske är... medelsvensson? Och om så kan man ändra om den ytterliggare. Att t.ex. ersätta "applikationer" med program verkar vara rimligt eftersom medelsvensson på sin höjd vet vad program är medan applikationer låter lite lurigare för de flesta (gissningsvis).

Vidare måste jag ifrågasätta den sista meningen och hela nödvändigheten om att informera om hur ofta ett system släpps/updateras. Windows & Mac OS gör inget stort väsen av det och alla använder systemen likväl (ja, jag vet att det finns många goda och andra förklaringar till det). Även om det är ett bra argument kanske det egentligen inte spelar en snittanvändare så stor roll. Deras huvudfrågor är sällan "hur ofta kommer mitt OS uppdaters" utan snarare "funkar det?" och "vad kan man göra". Därför kan man t.ex. omformulera infon om släppen till att vara något i stil med:

"Vi släpper en ny version var sjätte månad. Det betyder att du alltid kommer att ha de senaste och bästa programmen som open source-världen har att erbjuda." >>>

"Du får dessutom alltid den senaste uppdateringen av både system och program vart sjätte månad: Det bara funkar och blir bättre."
Bra, precis så menar jag. Kan vi köra på den formuleringen? Om inte alltför många har nå't emot det och om portaladmin är on line vill jag gärna ha det fixat idag. Vad säger ni?

Bättre bild? Posta en screenshot, så gimpar jag in den på laptoppen.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jag tycker om eyerouge förslag.
Det handlar inte om vad "någon annan" ska göra utan vad du kan bidra med.
Jo och det är ibland inte lätt. Man behöver tid och entusiasm. Då blir det något. Hur kan man motivera medlemmar att ställa upp? Göra något aktivt? Jag personligen har gjort min del, men nu måste andra ta över och fortsätta med det.
Det finns många bra och konstruktiva idéer här. Men det är teorin. Hur omvandlar det till resultat? Jag har inget svar på det. Men det måste finnas någon lösning.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Peter Forsberg skrev: Det finns många bra och konstruktiva idéer här. Men det är teorin. Hur omvandlar det till resultat? Jag har inget svar på det. Men det måste finnas någon lösning.
Genom att bryta ner de stora fluffiga idéerna i konkreta uppgifter som man kan utföra på begränsad tid. Genom att dessa verkligen blir utförda och kan beskådas och utvärderas.

Genom att vi skapar en förlåtande miljö, där man får göra fel. Vi kan tjafsa i årmiljoner om den perfekta lösningen, men bättre är att göra något som är OK till 90% nu.

Här får vi gamla gubbar passa oss lite extra. Det är lätt att vi strör lite magsura kommentarer omkring oss, om att så har vi aldrig gjort förut", eller om att "det funkade inte när jag gjorde det för hundra år se'n heller". Inse att misstag är en del av lärprocessen och led försiktigt, respektfullt och tålmodigt in nykomlingarna i rätt riktning. Beröm funkar bättre än klander. Och bara för att jag inte lyckades med en grej behöver den inte vara omöjlig.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag uppmanar moderatorerna att bryta ut delar här till separata trådar, så fort det finns något KONKRET, som vi kan besluta och åtgärda. Risken finns annars att guldkornen dränks i sand och det vill vi ju inte. Eyerouges förslag blir nog först ut där. Hjälp gärna till genom att anmäla så'na inlägg - inte för att dom ska modereras bort utan för att dom ska modereras fram i ljuset!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Vill påminna om att alla som vill vara med och spendera sin tid på att realisera idéerna skriver upp sig i den här tråden så att vi kan organisera arbetet också: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=31086
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"