Är ruskigt ny inom Linux-världen och behöver hjälp med min Ipod nano. Har läst en massa trådar och vad jag förstått skall det gå att använda sig av Rhythmbox för att föra över låtar till ipod. Jag använder mig av "Rhythmbox 0.11.5" och den visar innehållet i min ipod. dock går det ej att föra över någon låt utan allt är låst. Jag kan enbart spela upp låtarna.
Hur går jag tillväga för att få det att fungera på enklast möjliga vis?
Ipod nano - problem [LÖST]
-
Re: Ipod nano - problem
Kan vara ett problem med vilket filsystem som finns på iPod'en. Om du använde den i en Windows-dator första gången så är det FAT32, om det var i en MAc så är det HFS+ (kanske lite mer änn du vill veta :-). Ubuntu har nog lite problem med HFS+ och det kan vara det som spökar. Om iPoden kommer från en Mac så måste man nog formatera om den till FAT32 och det gör man med en Windows-burk.
Använder själv båden en nano och en shuffle utan problem men de kom från Windows-burkar.
Använder själv båden en nano och en shuffle utan problem men de kom från Windows-burkar.
Okej. nejdå det är bara bra att du berättar bakgrunden.. då lär ja ju mig
Dock är filsystemet FAT32 så problemet kvarstår fortfarande. Vad jag förstått ska Rhythmbox vara det enklaste programmet, men det verkar ju inte fungera för mig så jag kanske skulle ta och pröva något annat prog.

Jag använder Songbird (från Mozilla) för att hålla ordning på mina låtar och för att synka med min podd (en nano). Det funkar väldigt bra (så länge man tar den nyaste versionen, 0.7 eller nåt sånt, inte 0.6 nånting som har en bugg och inte funkar med podd).
Har också använt gtkpod förrut, det är ett superenkelt (och tråkigt) interface fast funkar bra för synkning.
Det går säkert att använda en hel de andra program också, kan bara säga hur det är med dessa två dock.
Lycka till
Har också använt gtkpod förrut, det är ett superenkelt (och tråkigt) interface fast funkar bra för synkning.
Det går säkert att använda en hel de andra program också, kan bara säga hur det är med dessa två dock.
Lycka till
Senast redigerad av 1 Beta, redigerad totalt 30 gånger.
-
Nu måste man ju slå ett slag för Amarok. Jag kör Kubuntu och Amarok är lite varför jag valde KDE (Kubuntu). Den går säker att köra under Gnome (Ubuntu) men är kanske inte det naturliga valet.
Tack för all hjälp. Nu fick jag det att fungera med Rhythmbox! Dock var det bara jag som var trög från början. jag trodde jag kunde dra musik från skrivbordet direkt till ipoden i Rythmbox. Men måste ju självklart dra låtarna från typ "musik" i rhythmbox till ipoden. och sedan unmounta. Detta är ju galet mycket lättare än att hålla på med itunes.