Hur kollar man upp varför man får en kernel panic?
Tror jag får det rätt så ofta, varannan dag eller så men kan inte hitta något relevant i loggarna. Så jag undrar hur man bör felsöka som för att hitta problemet.
För att vara säker på att det verkligen är en kernel panic så har jag lagt in att när kernel panics inträffar ska datorn startas om och inte bara hänga upp sig så man själv måste starta om, väntar på nästan kernel panic nu för att se så det verkligen är en sådan.
Alla tips och idéer tas tacksamt emots.
Kernel panic
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Kernel panic
Alla Oopsar loggas ju, verkar de se likadana ut eller skiljer de sig åt på något sätt? Det brukar stå i vilken funktion det går fel, det kan kanske ge någon ledtråd. Och så kan du testa att köra memtest också (från grub-menyn), felet kan ju bero på problem med RAM-minnet.
Edit: Vid närmare eftertanke är oops och kernel panic inte alls samma sak (som jag trodde), panic loggas nog inte.
Edit: Vid närmare eftertanke är oops och kernel panic inte alls samma sak (som jag trodde), panic loggas nog inte.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Kernel panic
Har kommit fram till att det garanterat är kernel panic iaf.
Körde memtest förut i några timmar sen tröttnade jag, hur länge håller det programmet på eg? hittade inga fel under den tiden iaf.
Ska köra fsck men tror inte det är felet. Fick det när jag körde archlinux med och formaterade om hddn efter det och installerade ubuntu men samma problem.
Körde memtest förut i några timmar sen tröttnade jag, hur länge håller det programmet på eg? hittade inga fel under den tiden iaf.
Ska köra fsck men tror inte det är felet. Fick det när jag körde archlinux med och formaterade om hddn efter det och installerade ubuntu men samma problem.