Har använt följande guide för att få till mrtg http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 68#p240068 och det fungerar bra.
Dock så är det ju lite tråkigt att bara se trafiken på det interna nätet, så jag skulle vilja stoppa in ytterligare ett nätverkskort i servern så jag kan se internet trafiken.
Har gjort ett vlan i Switchen på 2 portar, internet kabeln kommer in i den ena och den andra är kopplad till routern. Jag har sedan speglat en av de portarna till ytterligare en port som jag tänkte koppla in i det extra nätverkskortet.
Antar att jag måste sätta det kortet i nått som heter prosikus mode, eller nått liknande, så att det lyssnar på all trafik och inte bara ignorerar det som inte är avsett för det kortet. Nån som vet hur man gör det? Har inte hunnit googla så mkt på det än.
Vidare så undrar jag om man skall sätta nån ipadress och så på det kortet?
Hur skall jag ändra i mrtg så att även det kortet kommer fram på statistik sidan när jag surfar in till den?
[löst]lägga till ett nätverkskort i mrtg
[löst]lägga till ett nätverkskort i mrtg
Senast redigerad av 1 look2, redigerad totalt 27 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: lägga till ett nätverkskort i mrtg
Om du har VLAN och grejer på switchen så finns det kanske SNMP på den också? I så fall kan du läsa statistiken direkt från switchen utan extra nätverkskort.
Jo, finns snmp på den.
Försökte att förstå mig på det men det var ju inte så där jätte enkelt, men nån får gärna hjälpa mig.
Det är en intel 510 switch.
Försökte att förstå mig på det men det var ju inte så där jätte enkelt, men nån får gärna hjälpa mig.
Det är en intel 510 switch.
-
Programmet cfgmaker ska greja det också, ange bara public@<ip-nummer till switch> som parameter istället för public@localhost.
Hmmm, kom en bit på vägen.
Nu ser jag alla portar där nånting är inkoplat, men jag skulle egentligen bara vilja se port1.
Går det att lösa ?
Fick till det, var ju bara att kommentera bort de andra portarna i cfg filen.
Men jag skulle gärna vilja kunna ändra namn på graferna. Så istället för port 1 så heter den Internet.
Provade att ändra det i cfg filen, men det verkade inte hjälpa.
Nu ser jag alla portar där nånting är inkoplat, men jag skulle egentligen bara vilja se port1.
Går det att lösa ?
Fick till det, var ju bara att kommentera bort de andra portarna i cfg filen.
Men jag skulle gärna vilja kunna ändra namn på graferna. Så istället för port 1 så heter den Internet.
Provade att ändra det i cfg filen, men det verkade inte hjälpa.
-
För att det nya namnet ska synas i index.html måste du köra indexmaker igen,och i de andra html-filerna uppdateras det ju var 5:e minut.
körde den igen, men det verkar inte göra nån skillnad.
Iof så spelar det ju inte så stor roll, tyckte bara att det var lite skoj
Iof så spelar det ju inte så stor roll, tyckte bara att det var lite skoj