Idé till introtext

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
upnorth

Idé till introtext

Inlägg av upnorth »

Jag skulle vilja skriva ihop en text som förklarar vad motsvarigheten i Ubuntu för olika saker som folk är vana från Windows är. Har anmält intresse för att bli frilansare åt Datormagazin så jag tänker att det kan vara bra att börja träna lite ;)

Vore bra om jag kunde få lite uppslag till de vanligaste trösklarna och missförstånden (kommer själv att skriva om wizards osv) så att jag inte missar allt för mycket. Det finns ju massor av texter som säger att GNU/Linux is not Windows men ingen som på ett för alla begripligt sätt förklarar vad som faktiskt skiljer de åt. Alltså inte tekniskt sett utan utifrån genomsnittsanvändarens dagliga användning.

Har ni några synpunkter eller liknande till det här?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Idé till introtext

Inlägg av Urban Anjar »

Här är mitt bidrag till floran: http://ubuntu-se.org/drupal/node/763 håll till godo.

Just det där med installation av program tror jag är för lätt för att folk ska tro det. Alla
nybörjare går över ån efter vatten.

Så finns det ju en del uppräkningar av program i windows och Linux. Har ingen länk i huvudet

Var D:\ borde nog vara en vanlig fundering. En pedagogisk genomgång och jämförelse av
var filer och diskar finns och bör finnas tror jag kan vara bra.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jo, jag vill skippa det tekniska snacket och varför det är som det är, jag vill ge en så direkt jämförelse mellan praktisk användning i de olika systemen som möjligt.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

1) Installationsprocessen av program: I Windows går du till osäkra webbsidor och laddar ner program, I Ubuntu laddar du ner program från relativt säkra förråd.

2) Modifierings möjligheter: I Ubuntu kan du sätta allting där du vill, hur du vill

3) Uppdateringar: Ubuntu uppdaterar alla program, Windows uppgraderar bara själva Windows och möjligtviss Office.

4) Prestanda behovet: En Ubuntu installation med Compiz Fusion på en 512 gb RAM 334mHz (eller whatever), 40GiB HDD, 1,8gHz Celeron D processor, 256 mb AGP Radeon 9600 (?) rullar på fint, försök köra Vista aero på den...

5) Stabilitet: Ubuntu är i allmänhet mer stabilt än Windows, om du kollar på tex. 6.06 eller snart 8.04, medans de mellan releaserna är nog lite mer i Windows-stabilitet, och Alphorna är instabilare än Windows. Betorna är ungefär som Vista SP0...

6) Community: Allt stöd till Ubuntu finns i LoCo:s, något som inte stämmer i Windows, där allt är utspritt...

7) GRATIS! Ubuntu kommer alltid vara fritt att ladda ner från Ubuntu-SE/Ubuntu.com.
Canonical som står bakom tar betalt för proffs-support, INTE för supporten som finns på LoCo:na.

8 ) Fördjupning: Ubuntu passar både för amatörer och proffs. Du KAN fördjupa dig hur långt som helst i en standard installation av Ubuntu... (Iaf. Gobuntu)
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tack för input, jag kommer att göra en ganska detaljerad jämförelse utifrån hur saker och ting går till i Windows.

Typ:
Guideprogrammen som du installerar program och ställer in t.ex. Internet med ("Wizards") i Windows har egentligen ingen motsvarighet i Ubuntu. När du ska installera program finns det dock en direkt motsvarighet till Windows "Lägg till/ta bort program" som man där hittar i kontrollpanelen. I Ubuntu heter det samma sak och ligger placerat i huvudmenyn - bara ett klick bort.

För inställningar av olika progam och tjänster finns fönster-baserade verktyg för det mesta ett par klick bort, kategoriserade efter användningsområde, även det under huvudmenyerna. Vissa ändringar kan påverka din dator i så stor skala att det kan bli riskabelt, för dem kommer du att behöva administratörsrättigheter genom att skriva in ett lösenord. Många uppfattar detta som störande, men det är faktiskt både bra och nödvändigt för att hålla din dator säker.
Nåja, det blev lite "varför" på slutet, men ungefär så här tänkte jag lägga upp det.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Jo, jag vill skippa det tekniska snacket och varför det är som det är, jag vill ge en så direkt jämförelse mellan praktisk användning i de olika systemen som möjligt.
(min fetning)

"Varför" tror jag är viktigt ibland, men kan hållas kort och lättfattligt.
- Varför ska man skriva lösenord vid administrativa åtgärder?
- Varför ska man tanka från förråden?

Se'n är det klart att det inte finns sådär alldeles solklara svar på
alla sådana frågor. En del skillnader handlar helt enkelt om tradition och
härkomst.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag vill skippa det för att många ställer sig och försvarar hur GNU/Linux fungerar istället för att bara förklara skillnaderna objektivt. Så den infon får folk ändå så att säga. Min text ska handla om hur du rent praktiskt går tillväga för att göra något i Windows respektive Ubuntu.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Jag vill skippa det för att många ställer sig och försvarar hur GNU/Linux fungerar istället för att bara förklara skillnaderna objektivt. Så den infon får folk ändå så att säga. Min text ska handla om hur du rent praktiskt går tillväga för att göra något i Windows respektive Ubuntu.
Jag ska inte insistera, din text är din. Det blir nog bra!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Jag vill skippa det för att många ställer sig och försvarar hur GNU/Linux fungerar istället för att bara förklara skillnaderna objektivt. Så den infon får folk ändå så att säga. Min text ska handla om hur du rent praktiskt går tillväga för att göra något i Windows respektive Ubuntu.
Jag ska inte insistera, din text är din. Det blir nog bra!
Hehe, jag menar bara att jag vill ta förklaringarna från de tekniska specifikationerna och bakomliggande värderingarna upp till det dagliga arbetet ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Helt rätt.

Många utgår ifrån de gamla grekerna, eller i alla fall ENIAC, när de ska berätta
något. Efter en lång historia om Unix och GNU kommer man fram till saken och
hör ett snarkande från åhörarstolen...

Det är säkert bättre att utgå ifrån användaren och de behov h*n har. Sedan gräver
man sig rekursivt ner i teknik eller historia vid behov och så lite som möjligt.

Vi ska baka en pannkakstårta. Var är mjölet? Vad behövs för att handla mjöl? Hur
får man tag i det?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Så vad är typiskt med en skrivbordsmiljö med Windows?

Wizards
Hot-plugging
Mina dokument
C:
Systemtrays (lätt komma åt inställningar)
Genvägar på skrivbordet

Alltså, vad är det som ersätter dessa verktyg när man börjar med GNU/Linux, och om ingen ersättning finns, vad gör man då?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Mer typiskt..

Virus och spyware
Leta program på nätet (ärligt och piratat)
Köpa program i butik (inkl nätbutik)
Installera program från CD
Uppdatera program och drivrutiner på en massa olika sätt
Defragmentera disken
Drivrutiner skickas med hårdvara
Ringa supporten
Starta om
Installera om
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Men kan vi inte slänga ut tråden i forumet så att fler kan delta?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hur som helst, jag vill gärna undvika att låta för säljande till förmån för GNU/Linux här. Det är inte min sak att prata omkull skeptiska nybörjare liksom. Min utgångspunkt ska helt enkelt vara att dra pilar mellan det folk är vana med i Windows till hur man gör samma sak i GNU/Linux.

Du bör ju ändå vara skyddad mot virus i Ubuntu för att inte sprida mail-bilagor och liknande vidare till maskiner de faktiskt kan angripa. Alltså, mycket av vad jag kommer att skriva är så klart redan skrivet men det jag läst på det här ämnet hittills låter för det mesta väldigt fördömande gentemot windows och dess användare.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag såg precis den hær tråden. Tyværr har jag ett webbprojekt som tagit all fritid (integration av wordpress + forum) de senaste dagarna, men så småningom ska jag skriva ihop detta.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Men kan vi inte slänga ut tråden i forumet så att fler kan delta?
Ser inget skäl att hemlighålla detta. Det är väl marknadsföring??
Skriv svar

Återgå till "Forum"