Evolution ibland och Outlook ibland

Användarvisningsbild
DeeBee
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Evolution ibland och Outlook ibland

Inlägg av DeeBee »

Jag kör med Evolution mot vår Exchange server på min bärbara, men har fortfarande Windows och Outlook på min stationära dator. Det funkar alldeles utmärkt, sånär som på att jag arkiverar nästan all min mail i PST-filer (dåligt med quota på servern!). Mitt problem är att jag vill använda arkivfilerna även i Evolution, men det verkar som att PST-formatet inte är fritt utan man måste ha en DLL-fil från MS och det är inte gratis/inte implementerat i Linux.

Finns det någon som har en idé om hur jag kan lösa arkivfrågan? Finns det något bra arkivformat för "hela Outlook" som jag kan använda både i Outlook och Evolution?
Jag tittar på Öppen Bredbands-TV - - - http://www.OpenChoice.tv
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Evolution ibland och Outlook ibland

Inlägg av djkmmo »

DeeBee skrev:Jag kör med Evolution mot vår Exchange server på min bärbara, men har fortfarande Windows och Outlook på min stationära dator. Det funkar alldeles utmärkt, sånär som på att jag arkiverar nästan all min mail i PST-filer (dåligt med quota på servern!). Mitt problem är att jag vill använda arkivfilerna även i Evolution, men det verkar som att PST-formatet inte är fritt utan man måste ha en DLL-fil från MS och det är inte gratis/inte implementerat i Linux.

Finns det någon som har en idé om hur jag kan lösa arkivfrågan? Finns det något bra arkivformat för "hela Outlook" som jag kan använda både i Outlook och Evolution?
En väg runt skulle ju kunna vara att köra med t.ex. ett gmail-konto som mellanlagring, så att du vidarebefordrar alla mail från Exchange-servern till gmail-kontot och använder IMAP i Outlook och Evolution. På gmail borde det ju inte vara något problem med quotan, men storleken på bifogade filer kanske skulle bli ett problem?
Användarvisningsbild
DeeBee
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Evolution ibland och Outlook ibland

Inlägg av DeeBee »

Jo visst, Gmail kan man ju använda, men helst skulle jag vilja klara mig med lokala kataloger och filer. Min tanke var att om jag hittade ett format som gick att använda i båda programmen, så skulle jag kunna lägga arkivfilerna på ett USB-minne och "alltid ha dem med mig". Det är kanske inte alltid som man måste söka i gammal e-post eller som man vill rensa undan i inkorgen. Men när man vill det är det bara att plugga in pinnen oavsett vilken dator man sitter vid.

Jag kollade lite i Evolution och det verkar inte finnas någon inställning där man anger var man vill spara sina mailfiler. De hamnar i .evolution-katalogen under din hemma-rot - punkt slut. Kanske någon vet om det finns någon konfig-fil där det går att ändra?
Jag tittar på Öppen Bredbands-TV - - - http://www.OpenChoice.tv
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"