Ljud både i högtalare och i datorn!! [LÖST]
Ljud både i högtalare och i datorn!! [LÖST]
När jag spelar musik på datorn hör jag både ljud från datorn och högtalarna!! Vad är galet? Jag har provat att dubbelklicka på högtalar ikonen och fått upp fönstret för volym kontrollen och provat olika inställningarna utan någon större framgång.
Senast redigerad av 1 thoase, redigerad totalt 27 gånger.
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Ljud både i högtalare och i datorn!!
Jag har samma problem. Jag brukar dra ur och stoppa in högtalarsladden igen, då försvinner ljudet från datorn och bara högtalarna används. Men det är lite irriterande att göra det varje gång, så förhoppnings är det någon som kommer till undsättning snart.
Jag har nu installerat om min Ubuntu, men ljudet kommer fortfarande både från datorn och högtalarna!!
Testa att tysta "Surround" i volymkontrollen, det fixar mitt! 

När jag dubbelklickar på högartalarikonen i panlen så finns det i min volymkontroll bara; Master, Headphone, PCM. Line-in, CD och Microphone. Och ingen Surround, finns den på något annant ställe?
Återigen en ominstallation, men ljudet kommer fortfarande ut ur datorn och högtalarna! Men vart hittar jag " "Surround" i volymkontrollen"?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
låter som du har på pc-speaker... du letar på rätt ställe men du får nog lägga till några fler kanaler.. kommer inte ihåg vad det heter men i menyn efter att du dubbelklickat på högtalarikonen ska du klicka på avancerat, inställningar eller något liknande.
När du får upp rätt kanal.. stäng av den.
När du får upp rätt kanal.. stäng av den.
OK!
Jag dubbelklickar på högtalarikonen och får upp fönstret "Volume Control: Intel CH6 (Alsa mixer)", klickar på Edit och sedan Preferences. Nu får jag upp fönsteret "Volume Control Preferences"!
Jag testar lite, den enda gången ljudet försvinner är när jag stänger av PCM, men då försvinner ljudet i både innefrån datorn och från högtalarna.
Jag har även provat med de alternativ som erbjuds i Preferences-fönstret och mixrat med dessa. Med samma resultat, ljudet är kvar i datorn!
Vad har jag missat?
Jag dubbelklickar på högtalarikonen och får upp fönstret "Volume Control: Intel CH6 (Alsa mixer)", klickar på Edit och sedan Preferences. Nu får jag upp fönsteret "Volume Control Preferences"!
Jag testar lite, den enda gången ljudet försvinner är när jag stänger av PCM, men då försvinner ljudet i både innefrån datorn och från högtalarna.
Jag har även provat med de alternativ som erbjuds i Preferences-fönstret och mixrat med dessa. Med samma resultat, ljudet är kvar i datorn!
Vad har jag missat?
-
Du har alltså provat att stänga ner PC-speaker/PC-högtalar kanalen?
Checka för allt i Prefereces.. alla kanaler.. och ta sedan successivt bort en kanal i taget efter du testat om det är den.
Checka för allt i Prefereces.. alla kanaler.. och ta sedan successivt bort en kanal i taget efter du testat om det är den.
Nu funkar det!!
Jag fixade detta genom att, som du sa klicka i ALLT, och sedan gå in på fliken "Switches" och där klickade jag i "Headphone Jack Sense"(vad det nu betyder) och så var det bara ljud från högtalarna!!
Ett STORT TACK för hjälpen.
Jag fixade detta genom att, som du sa klicka i ALLT, och sedan gå in på fliken "Switches" och där klickade jag i "Headphone Jack Sense"(vad det nu betyder) och så var det bara ljud från högtalarna!!
Ett STORT TACK för hjälpen.
-
Lungt 
Redigera gärna postens rubrik till [Löst]

Redigera gärna postens rubrik till [Löst]