Hej!
Har en liten fråga här...
Vad är/gör egentligen en terminalserver?
Är det inte i grunden en konsoll till en annan dator?
Borde det inte funka minst lika bra med ssh -X?
Jag har ett antal datorer + en server.
Dessa datorer skall dela på ett program som har en klient-del, och en server-del.
Både serverdelen, och klientdelen finns för både Windows och GNU/Linux (till min stora glädje)
Två av klienterna finns på annan ort, och är därför skilda från vårt LAN
En lösning då, är att installera en sk. terminal-server, och låta klienterna ansluta till den. (Naturligtvis Windows då, bara för att jag varken kan eller vill ..)
Min fråga är då: Vad har en MS terminal-server för fördelar jämfört med exempelvis LTSP?
Är det någon skillnad i säkerhet och prestanda?
Jag förstår att backupper blir enklare eftersom alla då har home-kataloger på ett och samma ställe...
För ett enda program, är det verkligen nödvändigt att köra terminal-server, eller bör det gå lika bra med ssh?
Hoppas Ni förstår vad jag menar...
ssh -X vs Terminal Server
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: ssh -X vs Terminal Server
ubuntu LTSP använder ssh -X det LTSP erbjuder är möjlighet till helt disklösa klienter och även möjlighet att använda hårdvara på klienten vilket möjliggör tillgång till ljud, USB-minnen med mer.
När det gäller MS TS så är den framför allt dyrare eftersom den kräver CAL licenser och annat tjafs. Det bygger på rdp vilket är ett mer "paketerat" protokoll där ljud ingår. Det finns en fri rdp klient(rdesktop) i ubunut (inte MS officiella klient). Ska man köra ssh -X på windows tror jag man måste använda cygwin vilket inte är jätte tufft.
Sen finns äver VNC men det bör man också tunnla över ssh enligt vissa.
Kan inte uttala mig om om vad som är bäst för dig finns också VPN lösningar som kanske kan vara ett alternativ.
När det gäller MS TS så är den framför allt dyrare eftersom den kräver CAL licenser och annat tjafs. Det bygger på rdp vilket är ett mer "paketerat" protokoll där ljud ingår. Det finns en fri rdp klient(rdesktop) i ubunut (inte MS officiella klient). Ska man köra ssh -X på windows tror jag man måste använda cygwin vilket inte är jätte tufft.
Sen finns äver VNC men det bör man också tunnla över ssh enligt vissa.
Kan inte uttala mig om om vad som är bäst för dig finns också VPN lösningar som kanske kan vara ett alternativ.
Re: ssh -X vs Terminal Server
Smidigaste lösningen, som jag ser det, är att sätta upp en vpn-tunnel, som ger det utlokaliserade kontoret access till hemmabasen.
Satte för några år sedan upp ett antal såna tunnlar åt ett kundföretag, använde en lrp-baserad dist och vtund, men i dagsläget skulle nog openvpn vara att föredra. Går att köra exempelvis på http://leaf.sourceforge.net/bering-uclibc/
Satte för några år sedan upp ett antal såna tunnlar åt ett kundföretag, använde en lrp-baserad dist och vtund, men i dagsläget skulle nog openvpn vara att föredra. Går att köra exempelvis på http://leaf.sourceforge.net/bering-uclibc/