Tesla skrev:Haha, ja det var ju grundligt förklarat, men jag undrade bara varför jag skulle köra kommandot. Är det för att fixa uppstarten med grafikkortet eller är det för någonting annat?
Det är för att slå av den automatiska starten ax X. Tar man bort startskriptet för GDM så startar inte X automatiskt utan man får en gammal hedelig textbaserad inloggning. Efter det kan man felsöka och t.ex. se vilka grafikdrivrutiner (moduler) som har laddats.
Tesla skrev:Hur jag vet vilka minnen som passar. Det står en jäkla massa saker på minnen. Typ PC-5200/800MHZ/16MB/ och sen "pin" dessutom som jag kommit fram till att jag ska ha 240 st på mina minnen. Finns det regler för vilka minnen jag kan stoppa i datorn precis som det finns regler för processorer förutom socketen. Att det måste vara rätt pin gissar jag beror på hur minnet är utformat i och med att jag pressade i 10 min för att få i mitt lilla minne i flickvännens dator utan framgång, och det minnet som sitter i hennes ligger på 184 pin tror jag. Att jag inte kan ha nya ddr3 förstår jag också, men det där med PC-xxxx förstår jag inte. När du skrev om det förut förstod jag det som att det var busshastighet men det kan det ju inte vara eftersom det är väl det 800MHZ står för?
Ja det här med minnen och bussar kan vid en första anblick verka enkelt, men vänta bara tills jag har förklarat

.
Det ultimata är ett du kör >= DDR
2-667. PC-xxxx står för hur mycket
data som kan flyttas per sekund mellan minnet och processorn. I DDRz-yyy är z = generation och yyy = frekvensen som minnet klarar (eller busshastigheten, beroende på generation). DDR-minnen klarar av att flytta data på både den låga och höga fasen (därav Double Data Rate) och därför infördes beteckningen PCxxxx. Att bara jämföra frekvens mellan t.ex.PC-133 SDRAM och DDR-266 (som egentligen båda kör på 133 MHz frekvens) hade blivit fel, samtidigt som att det egentligen också är fel att kalla DDR-266 för DDR-266 då minnena egentligen kör på 133 MHz. Det blev (återigen) lite problem med det här med frekvens och verklig hastighet. Det är inte första gången i datorhistorien. Tittar man t.ex. på en Commodore-128 så sades den kunna köra i 2 MHz i "fast mode" trots att den inte alls kunde det. 6510 (som var processorn i C64) opererade bara på den ena halva busscykeln medan den andra halva klockcykeln lämnades åt grafikchipet VIC-II.Då VIC-II stängdes av i "fast mode" i C-128, så att processorn fick hela halva busscykeln så kunde den i praktiken exekvera dubbelt så mycket kod under samma tidsperiod och då var det lättare att säga att den gick på 2 MHz. Samma sak med namngivningen av dagens minnen.
Din minneskontroller klarar av att överföra maximalt 5333 MB/s och oavsett om du använder PC2-5[34]00 (vilket är ett
reguljärt uttryck) eller PC-6400 så kommer dataöverföringshastigheten att begränsas av minneskontrollern till 5333 MB/s. På dina minnen, som är DDR
2, så står yyy för den
dataöverföringshastighet som minnet klarar av, uttryckt i milioner bitar. Om man tar det talet och delar med två så får man frekvensen som bussen kör på; delar man med två igen så får man frekvensen som minnena kör på. Double Data Rate gånger två kan man säga, först på minnesfrekvens och sedan på bussfrekvens. Ditt moderkort klarar av att driva minnesmoduler med 166 MHz. Tar man det ggr 2 (DDR) så får man minnesbussfrekvensen = 333 MHz; tar man det ggr 2 (då DDR2 är DDR även på minnesbussen) så får man 667 MHz.
Wikipedia skriver så här om relationen PC-xxxx och DDRz-yyy:
With data being transferred 64 bits at a time, DDR SDRAM gives a transfer rate of (memory bus clock rate) × 2 (for dual rate) × 64 (number of bits transferred) / 8 (number of bits/byte). Thus with a bus frequency of 100 MHz, DDR SDRAM gives a maximum transfer rate of 1600 MB/s.
För din del blir det då: (333 x 2 x 64)/8 = 5328 ≈ 5300 MB/s
Observera att "DDR" i det här sammanhanget inte har något som helst med den demokratiska delen av Tyskland att göra. Visserligen tillverkdes det minnen i f.d. TDR också, av VEB Kombinat Robotron och de skulle väl också kunna benämnas DDR-minnen, men det är helt andra sorts minnen och de bör du inte försöka att stoppa i din dator.
Tesla skrev:Damn det här med datorbygge är en jäkla röra

men det är ganska kul så vida man inte råkar beställa hem delar som inte passar vilket jag tydligen var en hårsmån ifrån att göra :/
Skönt att alla hårddiskar passar i alla fall. Då behöver jag inte oroa mig för det i alla fall.
Hehe, jag kanske skulle ta och göra ett konto på sweclockers istället

dock verkar de ha så taskig attityd där så jag skulle nog bara bli dumförklarad om jag kom med sånna här nybörjarfrågor.
Men nu borde alla frågetecken vara uträttade och allt vara klart som korvspad, eller?
Med risk att det låter som lite hybris så tror jag inte riktigt att Sweclocker kommer upp till den kunskapsnivå som finns samlad på det här forumet...