Varför har "Program" arkiverats & strukturrevidering

Diskussion gällande forumet
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Behandla gärna frågorna var för sig, skriver dem i ett och samma inlägg enbart för att de relaterar till varandra.

1.
Som titeln föreslår undrar jag varför subforumet Program har arkiverats. Så som det är nu finns det inget uppenbart forum att starta trådar som handlar om program.

Ett exempel på hur en sådan tråd kan se ut är min egen http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=31053 Egentligen är den felpostad eftersom tråden i sig har föga med "nybörjarskap" att göra. Samtidigt verkar det inte finnas något uppenbart bättre ställe att lägga den i:

Tips och trix
Kortare tips och längre guider för en regnig dag.

Experimentverkstad
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.

Ubuntu Café
..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Ubuntu 8.04 Hardy Heron LTS
(Jag antar att man inte ska diskutera vilket program sin helst som råkar fungera i HH, utan istället själva systemet och de grundprogram som medföljer.)

Samtidigt som det inte är helt uppenbart vart man ska starta nya inlägg om man vill diskutera ett program (d.v.s. inte posta en HOW-TO eller något superinvecklat för experimentverkstaden, och ej heller diskutera ett program som kommer bundlat med Ubuntu som distro, samt ej heller ett program som i regel betraktas som ett spel) är det desto mer uppenbart vart man ska diskutera hårdvara och även en viss genre av program - spelen.

Det fanns säkert goda skäl till varför Program arkiverades. Jag finner den emellertid inte i forumet. Mitt förslag är att man a) antingen återinför subforumet och i infotexten förklarar att det är linuxprogram som inte ingår i originalinstallationen av Ubuntu som man diskuterar där inne eller b) ändrar om informationen en aning på något annat av forumen som redan finns så att det blir mer tydligt vart man kan skriva sådana trådar.

2.
För övrigt verkar det redan finnas väldigt många forum, varav en del är snarlika. Kanske behövs det en omstrukturering? Det är minst sagt snårigt. Exakt hur en omstrukturering bör se ut tänker jag lämna till de som sköter det här stället, vill mest föra tanken på tal. Kan emellertid ge några exempel på saker som verkar rimliga:

Exempel 1: Övrigt & Övriga operativsystem - varför är de två separata kategorier? Det är väl logiskt att "övriga operativsystem" är ett barn av "övrigt" och att det borde placeras därunder. Detta är dessutom än mer rimligt om man ser till vilka barn forumet Ubuntu Café har. Från ett communityperspektiv är det t.ex. vettigare att Köp & Sälj får en egen forumavdelning á la Ubuntu Cafe än att t.ex. en diskussion av helt andra operativsystem får det, inne på ett forum som egentligen har med Ubuntu att göra.

Exempel 2: Övriga operativsystem kan vara en egen forumavdelning med två subforum - proprietära och fria. Om man dessutom gör som i Ex1 kan man även döpa om det till "Andra operativsystem"

Exempel 3: Slopa nyheter under Ubuntu Café. Alla som vill skriva nyheter kan kanske göra det i ett annat, bättre lämpat verktyg och format istället. T.ex. kan man ge ut mer access till CMS:et som driver den här sidan (okej, inte forumet men sidan för övrigt) och låta folks nyheter listas under "Senaste Nytt" längst upp tillhöger som ändå aldrig innehåller något nytt. Få lite mer liv i stället, passar inte just den användningen av "senaste nytt" går det med lätthet att rigga upp tusen andra lösningar - open source världen är fylld av olika publiceringssytem och allt som hade krävts är antingen en plugin till det nu redan kör, att ni använder något befintligt eller att ni länkar till något som är nyinstallerat för syftet. Summan av mumman: Ett forum finns egentligen inte till för att posta länktips (slopa dem också som forumavdelning) eller nyheter - det finns långt bättre verktyg för det, och de gynnar alla inblandade. Det är ingen slump att det finns länkarkiv/katalogprogram och CMS:er.

Exempel 4: Förtroenderådet skulle kunna bli ett barn till Ubuntu Sverige.

Exempel 5: Skaffa en fadder verkar vara obefogad som en egen forumavdelning. Där finns 5? trådar i den och sammanlagt 30 inlägg. Det är, i sig självt, tillräckligt omen för vilken forumadmin som helst att ta död på avdelningen. Systemet och tanken med faddrarna är däremot utomordentlig och beundransvärd, väldigt ubuntu o.s.v. De ska självfallet behållas. Kanske ska man fundera på att ge dem en annan exponering än genom ett forum? Själv hade jag t.ex. förväntat mig att finna en direktlänk till informationen om dem från http://ubuntu-se.org/drupal/ ..t.ex. genom en flik bland de övriga, efter Forum-fliken eller Wiki-fliken eller var som. Att ha fadderinformationen "undangömd" i ett forum och i en avdelning som ändå är stendöd tjänar ingen på. Fram med infon! Visa världen direkt att vi har ett community som erbjuder personlig hjälp och någon som finns där för en. Detta är ett starkt kort som är totalt underdimensionerat för tillfället.

Exempel 6: Huvudkategorin "information" innehåller bara en forumavdelning - "Forumadministrationen informerar". Istället för att ha en helt egen huvudkategori kan man flytta Forumadministrationen informerar till en annan, exempelvis Engagera dig, var med och påverka, i synnerhet om man döper om den och eftersom de enda som läser regelbundet i Forumadministrationen informerar uppenbarligen är engagerade: En snittanvändare läser/följer i regel inte sådan information. Av det skälet bör, oavsett om man behåller huvudkategorin "information" eller ej, placeringen av "Forumadministrationen informerar" vara långt längre ner i forumet istället för längst upp. Jag vet att det är längst upp för att folk ska se det och läsa det, men, bara för något (reklam, info, vad som) är placerat först av allt innebär det inte att man kommer få folk att läsa det. Detta är också lätt att bevisa om man låter slumpmässigt valda personer nyttja forumet ett tag. Det kommer då visa sig vad vi alla (eller iaf jag) redan befarar. Det finns också något annat som talar emot att den typen av information ska placeras överst i forumet: Det är i snitt förmodligen bara en stammis med registrerat konto här inne, en återbesökare med engagemang som frivilligt kommer vilja läsa informationen. En sådan person kommer hitta den vart ni än placerar den i forumet eftersom det är en forum dweller. M.a.o. tjänar det fortfarande inget till att ha den överst: Den som känner sig hemma kommer hitta den och läsa den om den vill, och den som är här tillfälligt kommer sällan lägga ner speciellt mycket tid där inne, om någon alls.

Exempel 7: "Installera och konfigurera K/X/Ubuntu" bör kanske även den vara längre ner i forumet, eller i alla fall efter "Använda K/X/Ubuntu (8.04 Hardy LTS)". Jag kan instämma i att man först installerar ett system och att man sedan använder det. Jag är också medveten om att det finns lika många om inte fler poster i Installera än det finns i Använda. Här kommer jag därför återkomma till resonemanget om vem forumet främst är till för: Är det den som kommer hit enbart när den har problem med installationen och aldrig igen (om så skulle vara fallet) eller är det återbesökarna? I ett forum där folk stannar hade Använda-delen måhända varit dubbelt så stor eller åtminstone större än Installera-delen. Förhållandet rent storleksmässigt dem emellan är "spännande". Kanske vittnar det om hur bra Ubuntu är, att när man väl installerat så finns det inte mycketa att säga? ;) Hur som helst, jag är medveten om att man kan resonera åt båda hållen här, allt beror på vem man ska fokusera forumet på. Mig kvittar det nog hur de är placerade i förhållande till varandra, men det kanske kan vara värt att begrunda.

*

Slutligen kan det tilläggas att jag inte kommer diskutera detta inlägget eller försöka driva igenom mina förslag. Vet att det finns mycket att säga om en del av dem. De är mest konkreta exempel och en brainstorming på vad jag tror man bl.a. kan kika närmare på för att försöka förbättra strukturen i forumet. En del av förslagen är kanske bra, andra mindre så, men det är inte poängen. Huvudsaken är inte mina förslag utan att göra forumets så tydligt så möjligt så att folk slipper leta eller vara kluvna angående vart de ska skriva nya trådar. Exakt hur sedan det sedan görs kvarstår att se och är upp till dem som driver den här sidan.

Edit: lol.. lyckades posta i fel forum.. och nej, det beror inte på något annat än mig. :P
Bild
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Varför har "Program" arkiverats & strukturrevidering

Inlägg av upnorth »

Hehe, jag har lite planer på att skapa ett førslag till en ny struktur som dels ska bli naturligare (baserat på vad man vill ha gjort istællet før med vad) men också rensa upp bland tavlorna och skapa ett mindre komplext forum. Vem som helst får givetvis føreslå sådant hær men jag tænkter som sagt gøra ett eget førslag, ska ta dina synpunkter med i berækningarna :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bra att det här tas upp.

Jag ser också att det egentligen finns två huvudkategorier här:

1) Så'nt som gäller bara forumet (flytta tavla, lägg till tavla, ta bort tavla osv)
2) Så'nt som borde flyttas till portalen för att funka eller synas bättre.

Kategori 1) är ju sådant som forumadmin kan ta tag i efter lite lagom förankring
hos forumets medlemmar. Ja, den förankringen kan man ju ta efteråt också. Blir det
ett ramaskri kan man rätt enkelt ändra tillbaks. Tror det är bra om vi har röjt och
städat i god tid innan släppet av 8.10 och att vi tiden runt det bara gör de ändringar
som är direkt kopplade till 8.10.

Kategori 2) kräver lite mer samarbete. Portaladmin och kanske också serveradmin
måste blandas in för att flytta runt saker, konvertera data osv. Låt vara att vi kanske
kan arkivera gamla nyheter och börja på ny kula. amla nyheter är iaf inte så spännande
och hittas varsomhelst med Google.

Men varför ligger den här tråden i café?
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

upnorth skrev:....baserat på vad man vill ha gjort istællet før med vad...)
låter som en utmärkt ide. Jag har ofta saknat något sådant både här och i diverse manualer.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

lennart_sj skrev:
upnorth skrev:....baserat på vad man vill ha gjort istællet før med vad...)
låter som en utmärkt ide. Jag har ofta saknat något sådant både här och i diverse manualer.
Mja, dessutom måste vi försöka förutsäga vad som kommer att bli intressant (och därmed skapa frågor) för användare av Ubuntu framöver så då kan det vara bra att ha t.ex. netbooks och liknande i åtanke. Lägg till det att mycket nytt fixas för varje version så det är lite knepigt att hitta en struktur som kan fungera ett par år framåt i alla fall :P
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

eyerouge skriver >>
I ett forum där folk stannar hade Använda-delen måhända varit dubbelt så stor eller åtminstone större än Installera-delen.
Håller med !!!
#rune

PS
tänkte lägga till ett citat från Cryingfreeman's presentation som kandidat till kontaktperson.
men hur hittar man det ???
iallafall det jag tänkte på, var att han skriver ungefär så här >> 90-95% av programmen är gemensamma mellan olika linuxdistributioner...
överlåter åt alla att själv dra slutsatser.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Angående 90-95% - som vanlig användare ser du bara ytan av allt det här, men det är just på ytan som de stora skillnaderna finns så därför finns det också väsentliga skillnader mellan frågorna för respektive distribution.

Alltså - det behövs distributionsspecifika support-lösningar, även om man givetvis skulle ha enorm nytta av en gemensam dokumentation i "mitten" för de där första 90 procenten som man så sällan behöver ha med att göra ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:Angående 90-95% - som vanlig användare ser du bara ytan av allt det här, men det är just på ytan som de stora skillnaderna finns så därför finns det också väsentliga skillnader mellan frågorna för respektive distribution.

Alltså - det behövs distributionsspecifika support-lösningar, även om man givetvis skulle ha enorm nytta av en gemensam dokumentation i "mitten" för de där första 90 procenten som man så sällan behöver ha med att göra ;)
Förstår INTE vad du menar.
Kanske du menar att amaroK, gparted, firefox med minst ett hundratal program till ser annorlunda ut i Ubuntu?
DVS de programmen som finns på "ytan" ;)
#rune
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Min poäng är att det mesta du stöter på som nybörjare är olika verktyg för inställningar. Dessa verktyg är ofta (men inte alltid, nej) specifika för distributionen men arbetar som regel mot samma grunduppsättning program (de 90 procenten).

Men det är som sagt inte programmen utan inställningarna (uppgiften, vad du vill göra) jag vill lyfta fram. Då skulle man i teorin också slippa känna till vilka underliggande program det gäller osv och kan fråga direkt efter vad man vill ha gjort. Men nej, jag har inte tänkt ut något bra sätt att genomföra en sådan struktur på än ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Läs rubriken en gång till!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:Läs rubriken en gång till!
Haha, jag skriver mest på ämnet "& strukturrevidering" ;D
Men du är välkommen att anmäla mina inlägg om de är OT (kan ju inte göra det själv).
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

du skriver ofta hehe, haha och mja...
jag kan bara svara med ett ord "filibuster".
#rune
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Jag tycker att forumet ser bra ut och är tillräckligt tydlig.. Fast det är ju bra att ta upp en sådan här sak för diskussion :)

Din tråd om Preload skulle jag nog placera här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=193
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

eyerouge: ber om ursækt om jag drog din tråd OT, men jag har precis børjat fundera på det hær sjælv så jag gasade bara på ::)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

eyerouge skrev:[...]
Som titeln föreslår undrar jag varför subforumet Program har arkiverats. Så som det är nu finns det inget uppenbart forum att starta trådar som handlar om program.
[...]
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=193

:)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Frågan är väl om det är "uppenbart"?

Känner man sig välkommen där om man kör Kubuntu eller Xubuntu?

Jag vet, det är inte lätt att hitta en vettig struktur. Vi kommer att få vända och vrida
det där hundra gånger till utan att hitta riktigt rätt, men lyssna och ändra är nog
enda vägen åt rätt håll.

Jag kan känna att det finns ett "borde-perspektiv" på det här också. Det rena fixet
med att installera och konfa blir allt lättare och mindre supportkrävande även om
det inte är helt buggfritt och att det delvis kompenseras av ökande medlemstal.
Det är ingen sport längre ;)

Då borde perspektivet svängas över till nyttan med Ubuntu och då alltså programmen
och deras användning.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

"Jag dricker bara svenskt kaffe" ;)

Jag kan inte förstå varför det finns/fanns så många kategorier "program".

Ett enkelt exempel....
Jag tar ett populärt program, som VLC media player från http://www.videolan.org/ .

Det verkar som ni tror på fullt allvar att http://www.videolan.org/ distribuerar ett program för ubuntu, ett program för kubuntu och ett för xubuntu........................

Det finns (tio)tusentals program i u/k/x-ubuntu som inte är specifika för just u/k/x-ubuntu.

Är det någon som hört talas om ett program som utvecklats av Ubuntu(Canonical) ???

"Jag dricker bara svenskt kaffe" ;)
#rune
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Rune.K skrev:
Är det någon som hört talas om ett program som utvecklats av Ubuntu(Canonical) ???
Launchpad
Rune.K skrev:"Jag dricker bara svenskt kaffe" ;)
#rune
Jag med!Leve Zoega! ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum"