Jag har tidigare kört Ubuntu 7.04 med en VMware server på min bärbara HP (tx1320?). Under VM körde jag w2k för att kunna ha tillgång till en del windows-program som fungerar dåligt i t.ex. Vine.
Här om dagen tog jag mig tid att uppgradera till 7.10 och vidare till 8.04, men det gick inte helt som det skulle så jag formaterade hela HDD'n och slängde in 8.04 på nytt, så det fungerar nu:-)
Installerade VMware server på nytt, och allt startar som det skall, w2k är på plats (från min gamla installation). Men... och här kommer problemet;
Det kablade nätverket (eth0) är bridged till vmnet0 och det trådlösa (wlan0) är bridged till vmnet2. Detta fungerade perfekt i 7.04.
Men nu fungerar bara vmnet0 i w2k. När jag väljer vmnet2 så får w2k ingen IP-adress.
Känner att jag har provat det jag kan komma på;
1. Jag bytte wlan0 till vmnet0 och eth0 till vmnet2, fortfarande fungerar bara eth0
2. Jag tog bort eth0 i vmware-config.pl och satte bara wlan0 till vmnet0 (fungerade inte) och sen till vmnet2 (fungerade inte).
3. Valde wlan0 till vmnet0, och satte VMware på "Bridged" (utan att specificera), men det fungerade heller inte.
Det enda som jag kan komma på, som är annorlunda nu mot tidigare, är att i 8.04 så fanns drivers för Broadcom B43xxx inne redan, men i 7.04 så installerade jag dom själv med hjälp av drivers för windows....
Kan det vara så att VMware inte stödjer dessa nya drivers som är i 8.04?
Eller är det någon som har något bra tips?
Jättetack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Calle