CPU fläkt

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: CPU fläkt

Inlägg av rancor »

Tesla skrev:Det är nog mest för värmen i så fall.

Symaskinsolja skulle givetvis vara det bästa, men i det skick som fläkten var förut så hade jag inte brytt mig en smula om den gått sönder för med det oväsendet som var så var det näst intill outhärdligt att ha den på..

Hmmm, alkohol för att lösa kylpasta? Det låter skumt. Jag har gått utbildning som lackerare och bland det första man får lära sig är att lika löser lika. Eftersom kylpastan är fet så låter det vettigare att lösa den med olja än med alkohol. Visserligen avfettar man ju plåtar med alkohol innan man lackar så det kanske inte är så skumt ändå.
Det är sant att lika löser lika =) Men att lämna typ olivolja på CPU och sedan applicera kylpasta så lär det det lukta kök om datorn ganska snart men visst, lös upp kylpastan med valfri olja men tvätta sedan bort resterna med alkohol efteråt. Det tror jag är en bra idé i alla fall.

// rancor
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

Jo man ska väl inte föreslå matolja i datorn till någon som är rädd om prylarna, men nu var det så illa med dem så det kvittade. Jag torkade av noga med papper. Dock så läste jag att man helst inte ens skulle smeta ut kylpastan med fingrarna eftersom fettet man har på dem är sämre ledare än pastan så därför får man sämre effekt. Samma måste givetvis gälla oljan.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Haha, ja det var ju grundligt förklarat, men jag undrade bara varför jag skulle köra kommandot. Är det för att fixa uppstarten med grafikkortet eller är det för någonting annat?
Det är för att slå av den automatiska starten ax X. Tar man bort startskriptet för GDM så startar inte X automatiskt utan man får en gammal hedelig textbaserad inloggning. Efter det kan man felsöka och t.ex. se vilka grafikdrivrutiner (moduler) som har laddats.
Tesla skrev:Hur jag vet vilka minnen som passar. Det står en jäkla massa saker på minnen. Typ PC-5200/800MHZ/16MB/ och sen "pin" dessutom som jag kommit fram till att jag ska ha 240 st på mina minnen. Finns det regler för vilka minnen jag kan stoppa i datorn precis som det finns regler för processorer förutom socketen. Att det måste vara rätt pin gissar jag beror på hur minnet är utformat i och med att jag pressade i 10 min för att få i mitt lilla minne i flickvännens dator utan framgång, och det minnet som sitter i hennes ligger på 184 pin tror jag. Att jag inte kan ha nya ddr3 förstår jag också, men det där med PC-xxxx förstår jag inte. När du skrev om det förut förstod jag det som att det var busshastighet men det kan det ju inte vara eftersom det är väl det 800MHZ står för?
Ja det här med minnen och bussar kan vid en första anblick verka enkelt, men vänta bara tills jag har förklarat ;).

Det ultimata är ett du kör >= DDR2-667. PC-xxxx står för hur mycket data som kan flyttas per sekund mellan minnet och processorn. I DDRz-yyy är z = generation och yyy = frekvensen som minnet klarar (eller busshastigheten, beroende på generation). DDR-minnen klarar av att flytta data på både den låga och höga fasen (därav Double Data Rate) och därför infördes beteckningen PCxxxx. Att bara jämföra frekvens mellan t.ex.PC-133 SDRAM och DDR-266 (som egentligen båda kör på 133 MHz frekvens) hade blivit fel, samtidigt som att det egentligen också är fel att kalla DDR-266 för DDR-266 då minnena egentligen kör på 133 MHz. Det blev (återigen) lite problem med det här med frekvens och verklig hastighet. Det är inte första gången i datorhistorien. Tittar man t.ex. på en Commodore-128 så sades den kunna köra i 2 MHz i "fast mode" trots att den inte alls kunde det. 6510 (som var processorn i C64) opererade bara på den ena halva busscykeln medan den andra halva klockcykeln lämnades åt grafikchipet VIC-II.Då VIC-II stängdes av i "fast mode" i C-128, så att processorn fick hela halva busscykeln så kunde den i praktiken exekvera dubbelt så mycket kod under samma tidsperiod och då var det lättare att säga att den gick på 2 MHz. Samma sak med namngivningen av dagens minnen.

Din minneskontroller klarar av att överföra maximalt 5333 MB/s och oavsett om du använder PC2-5[34]00 (vilket är ett reguljärt uttryck) eller PC-6400 så kommer dataöverföringshastigheten att begränsas av minneskontrollern till 5333 MB/s. På dina minnen, som är DDR2, så står yyy för den dataöverföringshastighet som minnet klarar av, uttryckt i milioner bitar. Om man tar det talet och delar med två så får man frekvensen som bussen kör på; delar man med två igen så får man frekvensen som minnena kör på. Double Data Rate gånger två kan man säga, först på minnesfrekvens och sedan på bussfrekvens. Ditt moderkort klarar av att driva minnesmoduler med 166 MHz. Tar man det ggr 2 (DDR) så får man minnesbussfrekvensen = 333 MHz; tar man det ggr 2 (då DDR2 är DDR även på minnesbussen) så får man 667 MHz.

Wikipedia skriver så här om relationen PC-xxxx och DDRz-yyy:
With data being transferred 64 bits at a time, DDR SDRAM gives a transfer rate of (memory bus clock rate) × 2 (for dual rate) × 64 (number of bits transferred) / 8 (number of bits/byte). Thus with a bus frequency of 100 MHz, DDR SDRAM gives a maximum transfer rate of 1600 MB/s.
För din del blir det då: (333 x 2 x 64)/8 = 5328 ≈ 5300 MB/s

Observera att "DDR" i det här sammanhanget inte har något som helst med den demokratiska delen av Tyskland att göra. Visserligen tillverkdes det minnen i f.d. TDR också, av VEB Kombinat Robotron och de skulle väl också kunna benämnas DDR-minnen, men det är helt andra sorts minnen och de bör du inte försöka att stoppa i din dator.
Tesla skrev:Damn det här med datorbygge är en jäkla röra :P men det är ganska kul så vida man inte råkar beställa hem delar som inte passar vilket jag tydligen var en hårsmån ifrån att göra :/

Skönt att alla hårddiskar passar i alla fall. Då behöver jag inte oroa mig för det i alla fall.

Hehe, jag kanske skulle ta och göra ett konto på sweclockers istället :P dock verkar de ha så taskig attityd där så jag skulle nog bara bli dumförklarad om jag kom med sånna här nybörjarfrågor.
Men nu borde alla frågetecken vara uträttade och allt vara klart som korvspad, eller?

Med risk att det låter som lite hybris så tror jag inte riktigt att Sweclocker kommer upp till den kunskapsnivå som finns samlad på det här forumet...
Tesla

Inlägg av Tesla »

Törs jag verkligen slå av X? Hur får jag tillbax det? Är det bara att jag skriver5 gmd som root i textläge för att starta det manuellt fortfarande?

Jag tror jag fattade det mesta av minnesförklaringen. Jag ska alltså leta efter minnen som ligger så nära pc-5333 som möjligt för om det är under så fungerar de sämre och är de över så får jag betala extra pengar för ett minne som inte mitt moderkort klarar av att utnyttja fullt ut?

Men busshastigheten då? Är det samma sak som "PC" för 533MHZ var ju mitt moderkorts busshastighet eller hur? Om det redan finns med i förklaringen så citera gärna en rad så jag vet vad som handlar om detta för det missade jag i så fall i röran (som skapades i mitt huvud).
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kemisk bensin ska man använda om man ska ta bort kylpasta! Finns på t.ex ICA att köpa. Och man aplicerar en liten klick (typ ett riskorn) i mitten och sätter sedan fast kylningen, av värmen och trycket som blir emellan kommer pastan att fördelas över ytan.

Jag Googlade på "Gigabyte GA-8i954GMF-RH" men hittade ingengin? ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tesla

Inlägg av Tesla »

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

DDR2 PC5400, DDR PC5300 och DDR PC4200 ska fungera bra.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Hund skrev:Kemisk bensin ska man använda om man ska ta bort kylpasta! Finns på t.ex ICA att köpa. Och man aplicerar en liten klick (typ ett riskorn) i mitten och sätter sedan fast kylningen, av värmen och trycket som blir emellan kommer pastan att fördelas över ytan.

Jag Googlade på "Gigabyte GA-8i954GMF-RH" men hittade ingengin? ???
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mot ... uctID=2279
Tesla skrev:Törs jag verkligen slå av X? Hur får jag tillbax det? Är det bara att jag skriver5 gmd som root i textläge för att starta det manuellt fortfarande?
Det är enklare än så. Du skriver "startx" så startar X.
Tesla skrev:Jag tror jag fattade det mesta av minnesförklaringen. Jag ska alltså leta efter minnen som ligger så nära pc-5333 som möjligt för om det är under så fungerar de sämre och är de över så får jag betala extra pengar för ett minne som inte mitt moderkort klarar av att utnyttja fullt ut?
Helt korrekt.
Tesla skrev:Men busshastigheten då? Är det samma sak som "PC" för 533MHZ var ju mitt moderkorts busshastighet eller hur? Om det redan finns med i förklaringen så citera gärna en rad så jag vet vad som handlar om detta för det missade jag i så fall i röran (som skapades i mitt huvud).
Minnesbusshastigheten (i MHz) är hälften av "yyy" i DDRz-yyy. Hastigheten kan ju mätas del i:
a/ frekvens (som i DDRz-yyy)
b/ överförd data (som i PCz-xxxx)

Minneshastigheten, mätt i frekvens, är i sin tur hälften av minnesbusshastigheten.

I klarttext så är det bättre att gå måttet PCz-xxxx. Ju högre värde på xxxx desto snabbare. Det här med att mäta i frekvensmått är, som alla som har jobbat med datorer utanför x86-familjen vet, inte speciellt rättvisande eller relevant.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ahh ok. Ska ta och testa det där när jag törs. Hur får jag x att autostarta sen när jag är klar (om jag blir klar)?

Ok då vet jag det med, även om minne är det jag har mest av för tillfället.

Jag fölorade förresten auctionen på processorn så jag siktar på hårddisken först nu istället och hoppas att det ska få datorn att kännas snabbare.

Kommer jag bränna skivor snabbare då också? Med tanke på att hårddisken knakar och brakar när jag bränner så tycker jag att jag borde kunna bränna snabbare.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Ahh ok. Ska ta och testa det där när jag törs. Hur får jag x att autostarta sen när jag är klar (om jag blir klar)?

Kod: Markera allt

sudo update-rc.d gdm defaults
Tesla skrev:Ok då vet jag det med, även om minne är det jag har mest av för tillfället.

Jag fölorade förresten auctionen på processorn så jag siktar på hårddisken först nu istället och hoppas att det ska få datorn att kännas snabbare.

Kommer jag bränna skivor snabbare då också? Med tanke på att hårddisken knakar och brakar när jag bränner så tycker jag att jag borde kunna bränna snabbare.
Nja bränningen kommer nog inte att gå fortarei sig, men antagligen mellanlagras det som skall brännas och då påverkar skrivningen till hårddisken av bl.a. av det som stod i de länkar jag postade om swappiness. Även det i den här länken kan påverka och det ganska mycket: Tales from responsivenessland: why Linux feels slow, and how to fix that

Du behöver inte köra testen på sidan om du inte vill och inte förstår riktigt vad testen gör. Det som behöver göras för att effektuera det som står på sidan är:

sudo sysctl -w vm.drop_caches=50 ; sysctl -w vm.swappiness=0 ;echo ''|sudo tee -a /etc/sysctl.conf ; echo '---------------------------------------------------------'|sudo tee -a /etc/sysctl.conf ;echo 'Här börjar Teslas egna modifieringar av sysctl.conf!'|sudo tee -a /etc/sysctl.conf ; echo '---------------------------------------------------------'|sudo tee -a /etc/sysctl.conf ; echo ''|sudo tee -a /etc/sysctl.conf ; echo vm.swappiness=0 | sudo tee -a /etc/sysctl.conf ; echo vm.vfs_cache_pressure=50 | sudo tee -a /etc/sysctl.conf
Det sätter "vm.drop_caches" till 50 och "vm.swappiness"till 0 och lägger till det i sysctl.conf så att det kommer med vid varje upstart. Observera att det är bakåtställda fnuttar (enkla citattecken) och jag vet inte riktigt hur dom blir när man klistrar in koden.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jag fattade inte ett dugg vad det skulle göra för nytta men jag körde kommandot och det verkade fungera som planerat. Det skrev att jag hade de värdena som du skrev att jag skulle ha i alla fall.

Bränningen är ju begränsad till 4X då jag kör dvd+rw som har det som maxhastighet, men det känns som att det går slöare än så av någon anledning och dessutom så kan jag inte göra någonting annat på datorn under de första 3-5 minutrarna medan det knakar i hårddisken.

Kommer snabbare hårddisk påverka snabbheten på något annat sätt än att jag flyttar filer snabbare?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Jag fattade inte ett dugg vad det skulle göra för nytta men jag körde kommandot och det verkade fungera som planerat. Det skrev att jag hade de värdena som du skrev att jag skulle ha i alla fall.

Bränningen är ju begränsad till 4X då jag kör dvd+rw som har det som maxhastighet, men det känns som att det går slöare än så av någon anledning och dessutom så kan jag inte göra någonting annat på datorn under de första 3-5 minutrarna medan det knakar i hårddisken.

Kommer snabbare hårddisk påverka snabbheten på något annat sätt än att jag flyttar filer snabbare?
Nej, inte som jag så där spontant kan tänka mig, men det kan ju hända att jag missar något. I vilket fall så gör ju det faktum att du flyttar filer snabbare till och från hårddisken att processorn kan få tillgång till datan snabbare och processa den snabbare, om det är data som processorn behöver tillgång till och modifiera.

Kör du enbart med återskrivningsbara skivor? Om man kör med icke-återskrivningsbara skivor så klarar oftast DVD+RW-drivar av att skriva vanliga DVD med ~16x. Men det kanske inte funkar med "engångsdiskar" för det du gör? Annars så kanske en bättre DVD skulle vara nr två på inköpslistan i så fall. Den billigaste DVD±RW på Prisjakt just nu klarar DVD+R 20x och DVD+RW 8x och går på ~200 kr.

Om du inte vet vad du har för DVD så får du fram det med ett kommando vi använt tidigare:

sudo lshw -C disk
Föresten, i den här tråden diskuterar vi ett program som heter "preload". Det kanske också kan snabba upp burken lite åt dig.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Nu menade jag då alltså att flytta filer manuellt. Har systemet behov av att flytta på filer?

Brännaren är jag nöjd med egentligen, speciellt efter att jag installerade linux för innan dess fattade den inte hur den skulle bränna DVD+RW utan en jäkla massa krångel och ännu mer för krångel för DVD-RW. Nu fungerar fint och att det bara går i 4X beror på att skivorna inte klarar av mer. Brännhastigheten stör mig inte så mycket heller utan det är det att hela datorn fryser i ca 5 min innan bränningen kommer igång ordentligt. Det kanske är samma för alla men det vore ju fint om man kunde slippa det på något sätt, och eftersom det är då hårdisken låter som mest så gissade jag att det kanske är den som ser till så att det segar.

Fast hur som helst så kommer ju hela processen att gå snabbare i och med att uppackningen av stora rar-filer lär gå snabbare väl? Det borde ju inte kunna ha med så mycket annat än hårddisken att göra?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Nu menade jag då alltså att flytta filer manuellt. Har systemet behov av att flytta på filer?

Brännaren är jag nöjd med egentligen, speciellt efter att jag installerade linux för innan dess fattade den inte hur den skulle bränna DVD+RW utan en jäkla massa krångel och ännu mer för krångel för DVD-RW. Nu fungerar fint och att det bara går i 4X beror på att skivorna inte klarar av mer. Brännhastigheten stör mig inte så mycket heller utan det är det att hela datorn fryser i ca 5 min innan bränningen kommer igång ordentligt. Det kanske är samma för alla men det vore ju fint om man kunde slippa det på något sätt, och eftersom det är då hårdisken låter som mest så gissade jag att det kanske är den som ser till så att det segar.

Fast hur som helst så kommer ju hela processen att gå snabbare i och med att uppackningen av stora rar-filer lär gå snabbare väl? Det borde ju inte kunna ha med så mycket annat än hårddisken att göra?
Nja, jag menade väl mer att om man t.ex. packar upp komprimerade filer så mellanlagras ju allt på hårddisken. T.ex. så här:
Du skall packa upp *.rar-filer som ligger i katalogen /home/tesla till katalogen /home/tesla/uppackat. Då mellanlagras det som packas upp i katalogen /tmp, t.ex. en iso-fil. Efter att den packats upp så flyttas den till /home/tesla/uppackat. Om då alla kataloger ligger på samma hårddisk så kommer det att gå otroligt långsamt. Samma sak händer (tror jag) om du skall bränna en iso-fil. d.v.s. att den mellanlagras i /tmp för att sedan skrivas till DVD:n. Det sista är jag inte säker på, men om du har väldigt mycket hårddiskaktivitet så skulle det kunna vara en förklaring. Men som sagt, jag har inte kollat om det verkligen är det som händer, men det låter inte så långsökt. Det kan också vara så att data swapas ut tll /swap vid bränning, men effekten blir ju densamma. Har du i dessa fall en extremt långsam hårddisk (som du har) så kommer det att gå plågsamt långsamt.

En ny hårddisk kan då förbättra prestandan på två sätt. Dels, naturligtvis, genom att den nya hårdisken är väldsamt mycket snabbare, men även genom att man fördelar arbetet mellan de två hårddiskarna, genom att t.ex. skapa en RAID0-enhet för /tmp och genom att sprida ut /swap på båda hårddiskarna. Med RAID0 eller /swap spridd på två lika snabba hårddiskar får man *i princip* dubbel prestanda. Med en likadan disk som du har skulle du alltså, *i princip*, kunna uppnå dubbel hårddiskprestanda. Tar man dessutom i beräknande att en hårdisk ur samma serie som din nuvarande får 47 poäng i storagereviews benchmark, medan de diskar jag länkat till ligger på 70-75, alltså 50-60% bättre prestanda, så skulle skillnaden bli ännu mer dramatisk. http://www.storagereview.com/php/benchm ... ction=Sort
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

På tal om att aftonbladet och youtube så kanske följande nyhet kan vara något att se fram emot: Firefox 3.1 kör JavaScript upp till 40 gånger snabbare
Tesla

Inlägg av Tesla »

Sådan lyx som att ha 2 hårddiskar kommer jag nog inte att ha. Flickvännens dator är 10 gånger slöare än den jag har. Jag får seriöst huvudvärk efter bara några få minuter med den datorn. Till på köpet kan jag inte ha linux på den för att linux av någon anledning inte känner av min stereo som är kopplad till USB:n (används som högtalare). Jag kommer troligtvis sätta i den hårddiskan jag har här i den datorn när jag köpt en ny eftersom hårddisken som sitter i den måste vara katastrofusel. Har visserligen skaffat mer ram (den hade 256 från början och får nu lika mycket till) så med lite tur går den bättre av bara det.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"