auto login

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
TheRazer
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

auto login

Inlägg av TheRazer »

jag har sökt och tästat men lyckas inte få min server(textbaserad) att logga in atomatiskt vid boot...
ska sätta upp en spelserver som jag vill att den ska logga in själv och starta de spelservrarna atomatiskt i 4 olika terminaler (tängte mig alt+f1, alt+f2 stilen)
men jag lyckas inte få den att logga in själv...
har hittat nån how to men då blir de bara att när den startas upp så ser man sakerna den startar me ok framför å den när inloggningen kommer så e de bara svart å händer INGET när man skriver...
nån som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: auto login

Inlägg av Konservburk »

Varför vill du över huvud taget logga in? Räcker det inte med att starta spel-servrarna automatiskt?
TheRazer

Inlägg av TheRazer »

Konservburk skrev:Varför vill du över huvud taget logga in? Räcker det inte med att starta spel-servrarna automatiskt?
måste ju starta med en comand line och sen så ser man allt som händer i fönstret och kan skriva in saker rakt i spel consolen lixom...
har nån annan nått annat smart förslag da?
det jag vill är...
när jag trycker på power knappen ska burken startas (klart)
sen ska den atomatiskt starta 4st css servrar som jag ska kunna komma åt å se vad som händer... HÄLST ochså via ssh... (hälst inte använsa screen den buggade för mycke tycker jag)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag kan bara säga lycka till att med komma åt dem både lokalt och via ssh utan att använda screen eller motsvarande. :P

Men om du nu verkligen vill logga in automatiskt så är /etc/inittab ett bra ställe att börja gräva i.
TheRazer

Inlägg av TheRazer »

Konservburk skrev:Jag kan bara säga lycka till att med komma åt dem både lokalt och via ssh utan att använda screen eller motsvarande. :P

Men om du nu verkligen vill logga in automatiskt så är /etc/inittab ett bra ställe att börja gräva i.
nu har jag lyckats me inloggninge på dätta sätt så folk kan se hur man gör...
(ta bort alla " täcken)
1. "sudo apt-get install mingetty"

2. "nano /etc/event.d/tty1"
(nano är text programet jag redigerar textdokument i går lika bra att använda tex vi)

3. byt ut raden längst ner... kan seut såhär "exec /sbin/getty 38400 tty1"
Mot "exec /sbin/mingetty --noclear --autologin DITTLOGIN tty1"
(DITTLOGIN byter du ut mot ditt inloggnings namn)

samma gäller för om du vill bli inloggad auto på tex tty2 fast då ändrar du i /etc/event.d/tty2 och exec /sbin/mingetty --noclear --autologin DITTLOGIN tty2

mixtrar fortfarande me de som ska starta programen som använder olika egna consoller... skriver såfort jag lyckas med det...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"