Tesla skrev:Så om jag har bra komponenter så kan jag alltså öka prestandan genom att köpa ett nytt moderkort? Dock tror jag inte att jag har några speciellt snabba grejer i datorn och moderkortet jag har nu tror jag ligger på 800 i buss vilket borde räcka.
Jag vet inte hur man startar i textläge tyvärr. Jag vet hur man går ut i textläge och dödar X men det hjälper mig inte nu

Under förutsättning att du har gdm som inloggningshanterare och det tror jag att Xubuntu har. Du kan se vad du har för inloggningshanterare med:
står det "gdm" har du gdm. Andra alternativ är "kdm" och "xdm". Om du har ngn av de andra så är det bara att du byter ut gdm i komandot ovan.
Ditt moderkort har stöd för 667 MHz minnesbuss och "Supports 1066/800/533MHz FSB". Den processor du har nu kör på 533 MHz buss och den P4 du länkade till tidigare ligger på 800 MHz. Men om du t.ex. har PC2-4200-minne (DDR2-533) så kommer det max att kunna överföra 4200 MB/s mellan minnet och processorn oavsett om du har en 533 MT/s-processor eller en 800 MT/s-processor. Det är olika bussar. En 800 MT/s-processor kan överföra data mellan nordbryggan och processorn snabbare än din nuvarande, men det gör inte i sig att överföringen mellan minnet och processorn blir snabbare, för mellan minnet och processorn sitter minneskontrollern i nordbryggan. Det som händer är att processorn snabbare kan instruera minneskontrollern att instruera minnet att överföra data till processorn, men tidsåtgången för den operationen är negligerbar jämfört med operationen att överföra själva datan från minnet till processorn. Vidare är det så att allt styrs av den lägsta hastigheten på de ingående komponenterna, så om du skulle sätta över alla dina komponenter (CPU, minne, grafikkort etc) så skulle det inte gå fortare bara för att busshastigheterna teoretiskt kan sättas högre, för det gör de inte. Har du en processor som max klarar 800 MT/s så går bussen på 800 MT/s oavsett om moderkortet klarar 1066 MT/s. Om vi återigen tänker i biltermer, så kan vi anta att person x har en Lada och vill att det skall gå fortare, så han monterar en Porschemotor i sin bil, men låter allt annat vara lika. Den bilen kommer inte att kunna köra i 350 km/h på Autobahn, för det kommer inte bromsar, fjäderupphängning, däck etc, etc. att klara av. Att ta alla dina komponenter och montera dem på ett nytt moderkort blir i så fall analogt med att ta alla ingående komponenter på tidigare nämnda Lada (motor, fjädringssystem, däck, växellåda etc) och montera dem i ett Porschechassi. Det kommer inte att gå märkbart fortare efter det

.
Wikipedia om Front Side Bus
Wikipedia om Memory bandwidth
Tesla skrev:Men om jag köper en komponent med högre busshastighet så händer väl inget förutom att jag inte får ut full effekt?
Helt korrekt, förutsatt att moderkortet klarar av att hantera komponenten och att bakåtkompabiliteten funkar som den skall. Vi har ju t.ex. sett att inte alla 775-processorer funkar på ditt moderkort och det kommer t.ex. inte att fungera med DDR3-minnen på ditt moderkort.