CPU fläkt

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: CPU fläkt

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Jag lägger nog ner projektet med sensorerna till dess att jag har tid och ork att läsa igenom lite manualer på egen hand. Jag kan känna med fingret och kolla i BIOS så länge. Huvudsaken är ju trots allt att det inte blir för vart, hur mycket under rekomenderad temperatur det ligger på spelar ju egentligen inte så stor roll. Tack för all hjälp i alla fall.

Ang. processorn så visade ju det där bara vad jag hade med en terminal uppe och ett minimerat firefox. När jag däremot spelar spel så hör man bara på ljudet av fläkten att processorn får jobba ordentligt. Även om jag bara spelar gamla spel så drar det ju lite extra att köra dem genom wine eller dosbox. Hade det handlat om tusenlappar så hade det troligtvis fått vara som det är men när jag kan få en ganska så mycket bättre processor än den jag har för 200-300kr så kan jag lika gärna kosta på burken det.
Jo det förstod jag också, men satsa på en Scythe Shuriken också så får du en riktigt tyst dator med.
Tesla skrev:Jag tror dig nu när du säger att hårddiskbyte skulle snabba upp min dator avsevärt. Datorn nästintill låser sig när jag packar upp filer och det knakar som tusan i den gamla grejen, vilket jag inte hörde förut för att CPU-fläkten låg på samma db som en rockkonsert. Du verkar ju kunna sånt här så skulle inte du kunna ge mig tips på en HD som kostar mac 500kr. Den behöver inte vara gigantisk men får gärna vara i alla fall 200GB då jag känner att de 120GB jag har idag inte räcker till alls. Jag kunde ha SATA2 i alla fall sa du. Det kanske är det jag ska satsa på eftersom prislappen inte alls verkar skilja sig särskilt mycket från vanliga SATA? Om det nu är vad jag ska ha, bör det vara något speciellt märke? är det något märke som jag ska passa mig för? Behöver jag köpa till speciella SATA-kablar eller ingår det?
SATA-kablar brukar följa med moderkortet, men inte med hårddisken. På Kjell.com kostar SATA2-kablar 69 kr/st. Seagate gör bra diskar och får det kosta max 500 och skall vara >200 GB så funkar ju en sådan här: Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS 16MB 250GB eller en sådan här: Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB. Den senare är naturligtvis det bättre valet både för att den är lite större och har större cachminne. Med den som huvuddisk så kommer datorn att flyga jämfört med idag. På Inet (som skall vara en bra handlare) så kostar den 554 kr och de har även Scythe Shuriken. Om ekonomin är en faktor så hade jag valt att köpa hårddisken med kabel + Scythe Shuriken och skippat processorn. Det kanske är vettigare att titta på hur systemet är konfigurerat (med swappiness, hur journaliseringen är inställd, vad för tjänster som körs etc.) iställer för att byta processor.
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

Fläkten är jag ganska nöjd med som den är nu när jag har rensat den och satt fast den ordentligt. Jag har inga höga krav på tysthet men förut fick jag ont i öronen om jag satt en längre tid.

Är SATA-kablar platta svarta saker som är ca 1,5-2cm breda? i så fall har jag redan sånna som hänger och sladrar.

Diskarna var hemskt dyra men det blir nog till att köpa en sådan så fort ekonomin tillåter.

Vad var det för inställnigar du snackade om där i slutet? "med swappiness, hur journaliseringen är inställd, vad för tjänster som körs etc.) "
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Fläkten är jag ganska nöjd med som den är nu när jag har rensat den och satt fast den ordentligt. Jag har inga höga krav på tysthet men förut fick jag ont i öronen om jag satt en längre tid.

Är SATA-kablar platta svarta saker som är ca 1,5-2cm breda? i så fall har jag redan sånna som hänger och sladrar.
Det kan det nog vara. Det låter som det iaf.
Tesla skrev:Diskarna var hemskt dyra men det blir nog till att köpa en sådan så fort ekonomin tillåter.
Spara in pengarna på att inte köpa ngn ny processor ;).
Tesla skrev:Vad var det för inställnigar du snackade om där i slutet? "med swappiness, hur journaliseringen är inställd, vad för tjänster som körs etc.) "
Här kan du läsa mer angående det. Rubrikerna "Concurrent Booting" och "Free More Memory" kan du hoppa över helt. Resten är inte så dumt att iaf testa. Med så pass mycket minne som du har så skall du kunna sätta swappiness till 0.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Här används pengarna om de finns, det finns inget som heter spara :P Ska det köpas så ska man ha råd på dirren.

Ska kolla igenom länken.

Mycket minne? :o De flesta jag känner som har något intresse av datorer alls har som minst 2gig minne. Jag trodde att 1,5gig var toklite om man hade tänkt använda datorn som annat än skrivmaskin. Att det går skittrögt när jag går in på t.ex. aftonbladet och youtube kan ju inte ha med hårddisken att göra väl? är inte det RAM och processor som styr det?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Här används pengarna om de finns, det finns inget som heter spara :P Ska det köpas så ska man ha råd på dirren.

Ska kolla igenom länken.

Mycket minne? :o De flesta jag känner som har något intresse av datorer alls har som minst 2gig minne. Jag trodde att 1,5gig var toklite om man hade tänkt använda datorn som annat än skrivmaskin. Att det går skittrögt när jag går in på t.ex. aftonbladet och youtube kan ju inte ha med hårddisken att göra väl? är inte det RAM och processor som styr det?
Jo men skall man besöka på aftonbladet.se eller youtube så får man nästan ha en ordentlig bladserver för att det skall flyta ::). Båda de sidorna kör med flash och flash är (tydligen) ett ständigt problem på Ubuntu. Hårddisken och konfigurationen kan påverka, iaf till viss del. Som sagt, även om du har mycket ram så gör inte det i sig att det används optimalt. Ubuntu är inställt på att swappa ut till disk och journaliseringen är mer anpassad för serverbruk och optimal säkerhet än för optimal prestanda på en desktopmaskin. Vad kör du med för flash? Är det den stängda versionen eller gnash?

Jag har som sagt en AMD Duron 1800 MHz och 512 MB minne. Processorn har högst 25% av den prestanda din har och ditt minne är också snabbare (mitt är 400 MHz DDR). Jag upplever inga som prestandaproblem.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Konstigt nog är aftonbladet värst. Ibland hänger sig hela webläsaren av den sidan.

Jag kör med nyaste flash så vitt jag vet.V9 eller 10... Eller jag gjorde i alla fall innan jag formaterade.

Jag har stött på ett nytt trassel nu, jag tänkte starta en ny tråd men jag hör med dig först. Eftersom grafikkortet blir så ruskigt varmt så tänkte jag köra med det som sitter på moderkortet när jag ändå inte ska göra något som det grafikkortet inte klarar av. Först så startade inte skärmen alls. När jag däremot tog ur det kort som jag brukar använda så fungerade det, men det stannade strax efter xubuntu splashscreenen. "running /etc/local.rc [OK]" eller något liknande stod det. Men när jag startade med live CD:n så fungerade det.. Beror detta på min xorg.conf fil eller?

Förresten vad betyder busshastighet och varför ska man bry sig?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag gillar heller inte aftonbladet.se , min termostatstyrda CPU-fläkt går igång på högsta varvtal...
Tesla

Inlägg av Tesla »

mmm den är hemsk. Jag förstår inte varför de måste ha den så seg. Alla andra sidor fungerar ju bra.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Konstigt nog är aftonbladet värst. Ibland hänger sig hela webläsaren av den sidan.

Jag kör med nyaste flash så vitt jag vet.V9 eller 10... Eller jag gjorde i alla fall innan jag formaterade.

Jag har stött på ett nytt trassel nu, jag tänkte starta en ny tråd men jag hör med dig först. Eftersom grafikkortet blir så ruskigt varmt så tänkte jag köra med det som sitter på moderkortet när jag ändå inte ska göra något som det grafikkortet inte klarar av. Först så startade inte skärmen alls. När jag däremot tog ur det kort som jag brukar använda så fungerade det, men det stannade strax efter xubuntu splashscreenen. "running /etc/local.rc [OK]" eller något liknande stod det. Men när jag startade med live CD:n så fungerade det.. Beror detta på min xorg.conf fil eller?

Förresten vad betyder busshastighet och varför ska man bry sig?
OK, då är det nog den ofria versionen du har. Tyvärr är det den som funkar bäst, vad jag förstått.

Konstigt. rc.local körs i slutet av startup i varje multiusersession och gör som standard ingenting... Det kan kanske vara att den inte laddar modulen (drivrutinen) för ditt inbyggda grafikchip, utan tror att det diskreta grafikkortet fortfarande sitter i, försöker initiera det och misslyckas. Det är väl det närmaste jag kan komma en förklaring. Det är ju lite svårt att felsöka om du inte får igång systemet. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att stänga av autostart av X. Då är det kaske inte omöjligt att det iaf går att logga in i textläge och få systemet att ladda nödvändiga moduler därifrån. Men det är nog bättre att du startar en ny tråd för det, för det är ju ganska långt ifrån att ha något med rubriken att göra ;). Annars kanske administrationen blir putt på oss.

Busshastigheten beskriver hur snabbt data kan transporteras mellan två enheter. Tänkt det som en väg. På en smal väg med farthinder kör man inte lika snabbt som på en 6-filig sträcka på Autobahn. Det ena är 30-väg, det andra fri fart. Fri fart finns inte (ännu) inom datorindustrin, men om man tar en buss som kan vara begränsande, minnesbussen, så beskriver talet hur snabbt data kan flyttas mellan minnet och processorn. DDR400/PC3200 (som jag har) kan (teoretiskt) överföra 3200 MB/s och DDR2667/PC5300 som du (kanske) har kan (teoretiskt) överföra 5300 MB data per sekund, alltså 65,62% mer data för processorn att behandla under samma tidsenhet. Som en jämförelse kan din hårddisk kanske leverera data med så pass hög hastighet som hela 60 MB/s! Men då får du ha lite tur och troligtvis ligger snittet snarare på 30-40 MB/s. Busshastigheten på hårddiskinterfacet är 133 MB/s på IDE och 300 MB/s på dina SATA-portar. I fallet med hårddiskarna är det alltså inte bussen som är det begränsande (som det kan vara i fallet med minnet) utan begränsningen ligger i de fysiska diskarna.
Senast redigerad av 1 djkmmo, redigerad totalt 25 gånger.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jo det är sant, men jag tyckte det kändes dumt att starta en ny tråd när jag redan har hittat en kunnig person som är trevlig att snacka med.

Ang. Busshastighet då? Det har ju iaf lite med ämnet att göra. Så vitt jag har förstått så är det moderkortets busshastighet som styr vilken busshastighet som de övriga komponenterna kan ha, men vad spelar det för roll? Är det något som man behöver bry sig om?

Ang. grafiken så ska jag ta och prova att göra en ny xorg.conf och se om det startar då.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Jo det är sant, men jag tyckte det kändes dumt att starta en ny tråd när jag redan har hittat en kunnig person som är trevlig att snacka med.

Ang. Busshastighet då? Det har ju iaf lite med ämnet att göra. Så vitt jag har förstått så är det moderkortets busshastighet som styr vilken busshastighet som de övriga komponenterna kan ha, men vad spelar det för roll? Är det något som man behöver bry sig om?
Jag redigerade mitt svar lite så se ovan ;).
Tesla skrev:Ang. grafiken så ska jag ta och prova att göra en ny xorg.conf och se om det startar då.
Mitt tips är att testa med att starta systemet utan grafik först, för att se om systemet laddar de moduler som det skall och, om så inte är fallet, ladda dem manuellt. Därefter så bör det inte vara några problem att få igång X också.

Jag kan ju leka följa John till den nya tråden om du vill.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Så om jag har bra komponenter så kan jag alltså öka prestandan genom att köpa ett nytt moderkort? Dock tror jag inte att jag har några speciellt snabba grejer i datorn och moderkortet jag har nu tror jag ligger på 800 i buss vilket borde räcka. Men om jag köper en komponent med högre busshastighet så händer väl inget förutom att jag inte får ut full effekt?

Jag vet inte hur man startar i textläge tyvärr. Jag vet hur man går ut i textläge och dödar X men det hjälper mig inte nu :(
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Så om jag har bra komponenter så kan jag alltså öka prestandan genom att köpa ett nytt moderkort? Dock tror jag inte att jag har några speciellt snabba grejer i datorn och moderkortet jag har nu tror jag ligger på 800 i buss vilket borde räcka.

Jag vet inte hur man startar i textläge tyvärr. Jag vet hur man går ut i textläge och dödar X men det hjälper mig inte nu :(

Kod: Markera allt

sudo update-rc.d -f gdm remove
Under förutsättning att du har gdm som inloggningshanterare och det tror jag att Xubuntu har. Du kan se vad du har för inloggningshanterare med:

ls /etc/rc?.d|grep dm
står det "gdm" har du gdm. Andra alternativ är "kdm" och "xdm". Om du har ngn av de andra så är det bara att du byter ut gdm i komandot ovan.

Ditt moderkort har stöd för 667 MHz minnesbuss och "Supports 1066/800/533MHz FSB". Den processor du har nu kör på 533 MHz buss och den P4 du länkade till tidigare ligger på 800 MHz. Men om du t.ex. har PC2-4200-minne (DDR2-533) så kommer det max att kunna överföra 4200 MB/s mellan minnet och processorn oavsett om du har en 533 MT/s-processor eller en 800 MT/s-processor. Det är olika bussar. En 800 MT/s-processor kan överföra data mellan nordbryggan och processorn snabbare än din nuvarande, men det gör inte i sig att överföringen mellan minnet och processorn blir snabbare, för mellan minnet och processorn sitter minneskontrollern i nordbryggan. Det som händer är att processorn snabbare kan instruera minneskontrollern att instruera minnet att överföra data till processorn, men tidsåtgången för den operationen är negligerbar jämfört med operationen att överföra själva datan från minnet till processorn. Vidare är det så att allt styrs av den lägsta hastigheten på de ingående komponenterna, så om du skulle sätta över alla dina komponenter (CPU, minne, grafikkort etc) så skulle det inte gå fortare bara för att busshastigheterna teoretiskt kan sättas högre, för det gör de inte. Har du en processor som max klarar 800 MT/s så går bussen på 800 MT/s oavsett om moderkortet klarar 1066 MT/s. Om vi återigen tänker i biltermer, så kan vi anta att person x har en Lada och vill att det skall gå fortare, så han monterar en Porschemotor i sin bil, men låter allt annat vara lika. Den bilen kommer inte att kunna köra i 350 km/h på Autobahn, för det kommer inte bromsar, fjäderupphängning, däck etc, etc. att klara av. Att ta alla dina komponenter och montera dem på ett nytt moderkort blir i så fall analogt med att ta alla ingående komponenter på tidigare nämnda Lada (motor, fjädringssystem, däck, växellåda etc) och montera dem i ett Porschechassi. Det kommer inte att gå märkbart fortare efter det ;).

Wikipedia om Front Side Bus
Wikipedia om Memory bandwidth
Tesla skrev:Men om jag köper en komponent med högre busshastighet så händer väl inget förutom att jag inte får ut full effekt?
Helt korrekt, förutsatt att moderkortet klarar av att hantera komponenten och att bakåtkompabiliteten funkar som den skall. Vi har ju t.ex. sett att inte alla 775-processorer funkar på ditt moderkort och det kommer t.ex. inte att fungera med DDR3-minnen på ditt moderkort.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jo det är gdm helt garanterat. Men vad gör det där kommandot?

CPU var ju lätt nu när jag vet hur man läser av supportlistan rätt. Men hur ska jag göra med minnen? Och ännu viktigare hårddisk som garanterat kommer bli nästa månads inköp. Den du länkade till om jag har råd i annat fall vilken SATA som helst med 7200RPM för nu när du har nämnt det så märks det klart och tydligt att den här gamla skrutthårddisken segar ner allt annat. Hur som helst, har hårddisk någon busshastighet som måste passa? Hur vet jag vilken hårddisk som passar?

Vad är förresten en nordbrygga??
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Jo det är gdm helt garanterat. Men vad gör det där kommandot?

sudo update-rc.d -f gdm remove
"sudo" känner du ju till; update-rc.d uppdaterar vilka skript som skall köras vid init, "-f" stor för "force", efter det tjänsten och "remove" att skriptet skall tas bort.
Mer om init här: http://www.linux.com/articles/114107

ls /etc/rc?.d|grep dm
"ls" = list; /etc/rc?.d = det som skall listas, där "?" är exakt ett godtyckligt alfanumeriskt tecken. "|" är en pipe som omleder resultatet av det första komandot så att det blir indata för det andra. grep är ett sökverktyg som söker i indata eller filer efter mönster. Här vill vi att det skall söka mönstret "dm", för det finns med i namnet på alla grafiska inloggningsverktyg. Det sista är inte helt sant; det finns inloggningsverktyg som inte innehåller "dm", men om du hade installerat någon av dem hade du vetat om det ;).

Mer info om "ls", "update-rc.d" och "grep" finns i de både underhållande (nåväl...) och informativa manualposterna som man anropar med:

man [KOMMANDO]
Tesla skrev:CPU var ju lätt nu när jag vet hur man läser av supportlistan rätt. Men hur ska jag göra med minnen? Och ännu viktigare hårddisk som garanterat kommer bli nästa månads inköp. Den du länkade till om jag har råd i annat fall vilken SATA som helst med 7200RPM för nu när du har nämnt det så märks det klart och tydligt att den här gamla skrutthårddisken segar ner allt annat. Hur som helst, har hårddisk någon busshastighet som måste passa? Hur vet jag vilken hårddisk som passar?
Hur menar du med "Men hur ska jag göra med minnen?"?
Busshastigheten för hårddisken är teoretiskt 300 MB/s och det är inget du behöver fundera på där. Ditt moderkort klarar alla SATA-hårddiskar som finns på marknaden idag.
Tesla skrev:Vad är förresten en nordbrygga??
Om du trycker på länken "northbridge" i Wikipediasidan om "Front Side Bus" så finns det mer info.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Haha, ja det var ju grundligt förklarat, men jag undrade bara varför jag skulle köra kommandot. Är det för att fixa uppstarten med grafikkortet eller är det för någonting annat?

Hur jag vet vilka minnen som passar. Det står en jäkla massa saker på minnen. Typ PC-5200/800MHZ/16MB/ och sen "pin" dessutom som jag kommit fram till att jag ska ha 240 st på mina minnen. Finns det regler för vilka minnen jag kan stoppa i datorn precis som det finns regler för processorer förutom socketen. Att det måste vara rätt pin gissar jag beror på hur minnet är utformat i och med att jag pressade i 10 min för att få i mitt lilla minne i flickvännens dator utan framgång, och det minnet som sitter i hennes ligger på 184 pin tror jag. Att jag inte kan ha nya ddr3 förstår jag också, men det där med PC-xxxx förstår jag inte. När du skrev om det förut förstod jag det som att det var busshastighet men det kan det ju inte vara eftersom det är väl det 800MHZ står för?

Damn det här med datorbygge är en jäkla röra :P men det är ganska kul så vida man inte råkar beställa hem delar som inte passar vilket jag tydligen var en hårsmån ifrån att göra :/

Skönt att alla hårddiskar passar i alla fall. Då behöver jag inte oroa mig för det i alla fall.

Hehe, jag kanske skulle ta och göra ett konto på sweclockers istället :P dock verkar de ha så taskig attityd där så jag skulle nog bara bli dumförklarad om jag kom med sånna här nybörjarfrågor.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ska du köpa minnen lär du ha koll om det är DDR eller DDR2 (Finns annat men det är gammalt). Sedan lär du ha koll på vilka modeller moderkortet har stöd för, om det är PC6400 osv. Så mycket mer behöver man inte ha koll på. :P Jag rekomenderar Corsair f.ö.

Skummade igenom tråden som hastigast men kunde inte hitta vad ditt moderkort heter?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tesla

Inlägg av Tesla »

Gigabyte GA-8i954GMF-RH heter moderkortet. Hur vet jag vilka PC det stödjer? Det finns inte samma support list som det finns för CPU.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

fingal12 skrev:Matolja använder man när man gör ren processorn från gammal kylpasta. Så gör ren processorn med matolja, och sätt sen på ett tunt skikt med kylpasta på processorn innan du
monterar på fläkten igen, och glöm inte att även rengöra fläkten från gammal kylpasta.

Mvh

fingal12
Nu kommer jag sent in i diskussionen men vilken varken vegetabilisk eller animalisk olja kan gå bra att använda tillsammans med värme samt friktion. Jag är ingen expert och visst kan det gå bra en kort stund men som jag förstår det skall man använda "riktig" olja. I fläktar bör rimligtvis symaskinsolja fungera riktigt bra då den är lättflytande och tränger in där den skall vara.

Gällande rengöring av processorn så finns det speciella alkoholer som INTE lämnar någon restprodukt kvar vilket man bör använda för att få bästa kontaktyta och fästförmåga för kylpastan.

Oavsett så härsknar både animalisk och vegetabilisk olja vilket aldrig kan vara bra.

// rancor
Tesla

Inlägg av Tesla »

Det är nog mest för värmen i så fall.

Symaskinsolja skulle givetvis vara det bästa, men i det skick som fläkten var förut så hade jag inte brytt mig en smula om den gått sönder för med det oväsendet som var så var det näst intill outhärdligt att ha den på..

Hmmm, alkohol för att lösa kylpasta? Det låter skumt. Jag har gått utbildning som lackerare och bland det första man får lära sig är att lika löser lika. Eftersom kylpastan är fet så låter det vettigare att lösa den med olja än med alkohol. Visserligen avfettar man ju plåtar med alkohol innan man lackar så det kanske inte är så skumt ändå.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"