ATI Catalyst controlcenter + Dubbla skärmar
ATI Catalyst controlcenter + Dubbla skärmar
Hej!
Har nu lyckats få ställt in mina dubbla skärmar som ett enda stort utsträckt skrivbord, tack vare ATI catalyst controlcenter samt envy. Nu är det tyvärr så att varje gång jag startar om så återgår ATIkortet till att klona ut samma bild till båda skärmar. Allting fungerar klockrent även vid inloggningsrutan, men så fort datorn är inloggad (startljudet hörs) byts det till klonade skärmar. Någon som vet hur jag ska göra för att få ATI-kortet att "minnas" mina inställningar?
Har nu lyckats få ställt in mina dubbla skärmar som ett enda stort utsträckt skrivbord, tack vare ATI catalyst controlcenter samt envy. Nu är det tyvärr så att varje gång jag startar om så återgår ATIkortet till att klona ut samma bild till båda skärmar. Allting fungerar klockrent även vid inloggningsrutan, men så fort datorn är inloggad (startljudet hörs) byts det till klonade skärmar. Någon som vet hur jag ska göra för att få ATI-kortet att "minnas" mina inställningar?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: ATI Catalyst controlcenter + Dubbla skärmar
Startar du catalyst som root (administratör)? Det märker man om man behöver ange lösenord när man startar. När det gäller motsvarande program för Nvidia behöver jag iaf köra det som root.
Hej och tack för svar!Cadryc skrev:Startar du catalyst som root (administratör)? Det märker man om man behöver ange lösenord när man startar. När det gäller motsvarande program för Nvidia behöver jag iaf köra det som root.
Startade catalyst via terminalen och skrev in rootlösenord innan det att det startade, gjorde inställningarna som jag vill ha. Men tyvärr kvarstår problemet, efter omstart var det återigen klonade skärmar som gällde. Har någon några mer bra förslag på vad jag kan testa? Verkar ju inte som att inställningarna vill "fastna".
Kanske är Ubuntu helt enkelt inte redo för dubbla skärmar än? I windows på min dubbelbootade maskin hoppar det igång automatiskt...
Funderade på en annan grej, om det nu är så att Catalyst controlctenter inte kan spara mina inställningar, finns det kanske nåt sätt där man under uppstart kan tvinga den att övergå till dubbla skärmar?
- Cadryc
Tyvärr mer än jag vet. Det är möjligt att man kanske kan starta Catalyst i terminalen och då skicka med ett antal parametrar, som tex när man skriver free -m för att se hur mycket RAM som är ledigt, då parametern m i det falet betyder att det ska skrivas ut i megabyte. Kanske kan man bli lite klockare om man skriver man catalyst i terminalen så får man fram manualen, om det finns någon sådan för catalyst. Om det gick att starta det med parametrar på det här sättet så skulle man kunna lägga in hela kommandoraden i System -> Inställningar -> Sessioner så skulle det köras varje gång man loggar in.
Annars.... vad har du för grafikkort? En liten detalj som antagligen varken gör till eller från i ditt fall, när du startade Catalyst som root genom terminalen, skrev du då sudo eller gksudo, när man startar program med GUI ska man använda gksudo för annars kan det bli fel rättighetr på filer man mocklar med. Men jag (med mina begränsade kunskaper) är tveksam till att gör nån skillnad för dig.
Förhoppningsvis kommer det nån mer kunnig här och kan ge tips, annars kan jag rekommendera ubuntuforums.org
Annars.... vad har du för grafikkort? En liten detalj som antagligen varken gör till eller från i ditt fall, när du startade Catalyst som root genom terminalen, skrev du då sudo eller gksudo, när man startar program med GUI ska man använda gksudo för annars kan det bli fel rättighetr på filer man mocklar med. Men jag (med mina begränsade kunskaper) är tveksam till att gör nån skillnad för dig.
Förhoppningsvis kommer det nån mer kunnig här och kan ge tips, annars kan jag rekommendera ubuntuforums.org
Hej och tack för all hjälp. Har försökt ytterligare att avhjälpa problemet genom att köra aticonfig, som ju tillåter mig att editera xorg.conf genom kommandon i terminalen. Jag lyckades få det hela sparat och fick det att fungera perfekt med dubbla skärmar, enda nackedelen är att med den inställningen så kopplas compiz bort och jag kan inte få igång det igen, hur jag än försöker. Kör jag via catalyst controlcenter så fungerar ju både compiz och dubbla skärmar, men det sparas inte mellan inloggningarna... skumt det här.Cadryc skrev:Tyvärr mer än jag vet. Det är möjligt att man kanske kan starta Catalyst i terminalen och då skicka med ett antal parametrar, som tex när man skriver free -m för att se hur mycket RAM som är ledigt, då parametern m i det falet betyder att det ska skrivas ut i megabyte. Kanske kan man bli lite klockare om man skriver man catalyst i terminalen så får man fram manualen, om det finns någon sådan för catalyst. Om det gick att starta det med parametrar på det här sättet så skulle man kunna lägga in hela kommandoraden i System -> Inställningar -> Sessioner så skulle det köras varje gång man loggar in.
- Cadryc
Har du prövat att kontakta ATIs support? Om inte annat kanske de kan säga om det är en bugg så vet man att det "bara" är att vänta på nästa version.