FTP, rättigheter, umask -hjälp tack

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

FTP, rättigheter, umask -hjälp tack

Inlägg av rylleman »

Jag har satt upp en ftp (proFTPd) där alla användare blir inloggade som användaren ftpuser.
Problemet jag har är att när ftp-användarna skapar mappar så får de inte skapa mappar inuti dessa nya mappar, det går dock bra att lägga filer i dem.
Det kan heller inte ladda upp filstrukturer med mappar i mappar.
Jag kommer åt och kan skapa mappar lokalt på servern.
Hur ska jag göra för att ftp-användarna ska få fulla rättigheter att skapa mappar och filer, flytta filer m.m. (inte nödvändigtvis ta bort filer...)
I manualen för proFTPd står det att man ska lägga en umask-fil i någon config-mapp för proFTPd (kommer inte ihåg vilken mapp just nu), men gör jag det så vägrar porFTPd att starta.
Kan jag sätta rättigheterna för användaren ftpusers i systemet någonstans?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: FTP, rättigheter, umask -hjälp tack

Inlägg av mcNisse »

Ett enkelt sätt är att lägga in alla ftp-användarna i samma grupp. Du sätter s biten på gruppen på "root" mappen. Nu menar inte / utan den översta mappen där de ska mixra helt fritt. Denna gör att grupp ärvs av nya mappar och dokument. Sedan ser du till att användarna har umasken 002.

Här har du en bra sida om hur det fungerar.
http://hep.pa.msu.edu/user/groups.html

proftp konfiguration kan jag inte. Men man sidan kanske kan ge information. Sry jag kan inte hjälpa med det.
rylleman

Inlägg av rylleman »

Tack, får kolla på det imorgon bitti när jag är lite klarare i knoppen.
rylleman

Inlägg av rylleman »

Nu har jag testar men får det inte alls att fungera.
Från servern bytte jag grupp på mappen ftp-användarna har tillgång till. Bytte även rättigheter till g+rwX.
För att ändra umask permanent installerade jag libpam-umask och lade till en rad i /etc/pam.d/common-session med umask 002.
Sedan kommenterade jag bort umask i etc/profile för att den inte skulle ta över den satt av libpam. Det fungerade inte så jag satte umask i etc/profile till 002 också så nu verkar det fungera.

Kollar jag mappar och filer från servern står ftpuser på group men kollar jag från någon av mina andra datorer så står min lokala användare som group-owner för alla mappar och filer.
Nu kan jag skapa och lägga upp nya mappar genom ftp men jag har inga rättigheter lokalt att lägga till filer eller ändra i de nya mapparna.

Varför ser rättigheterna olika ut beroende på varifrån jag kollar dom?
Det verkar som umask-inställningarna inte riktigt fungerar som de ska. Hur ändrar jag dem permanent för hela systemet?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

rylleman skrev:Varför ser rättigheterna olika ut beroende på varifrån jag kollar dom?
Det verkar som umask-inställningarna inte riktigt fungerar som de ska. Hur ändrar jag dem permanent för hela systemet?
Det kan vara ftpservern som ändrar rättigheterna så att de ser olika ut.
Umasken har du gjort så bra som du kan. Umasken har du så vitt jag vet ingen riktig kontroll över.

Du satte väl s biten på mappen? sudo chmod g+s Mapp
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"