USB-minne och Ubuntu

ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

USB-minne och Ubuntu

Inlägg av ubot »

Jag har lite funderingar på att köpa ett USB-minne för att ta backup på mm. Finns det något speciellt minne som är extra bra till Ubuntu eller är det strunt samma?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Re: USB-minne och Ubuntu

Inlägg av dmz »

Jag har inte stött på något som inte fungerar, trots att försäljaren på MediaMarkt verkligen försökte övertyga mig om att mitt nyinköpta USB-minne (Sony 8GB) ABSOLUT endast fungerade till Windows.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

dmz skrev:Jag har inte stött på något som inte fungerar, trots att försäljaren på MediaMarkt verkligen försökte övertyga mig om att mitt nyinköpta USB-minne (Sony 8GB) ABSOLUT endast fungerade till Windows.
:D

Linux hanterar usb minnen bättre än windows. Jag inte inte heller råkat ut för ett minne som inte har fungerat.
ubot

Inlägg av ubot »

mcNisse skrev:
dmz skrev:Jag har inte stött på något som inte fungerar, trots att försäljaren på MediaMarkt verkligen försökte övertyga mig om att mitt nyinköpta USB-minne (Sony 8GB) ABSOLUT endast fungerade till Windows.

Linux hanterar usb minnen bättre än windows. Jag inte inte heller råkat ut för ett minne som inte har fungerat.
Ok, det låter som om jag inte behöver ta hänsyn till att jag använder Ubuntu då? Ni har inget speciellt som ni rekommenderar?
Användarvisningsbild
Badmongoman
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Badmongoman »

ubot skrev:
mcNisse skrev:

Ok, det låter som om jag inte behöver ta hänsyn till att jag använder Ubuntu då? Ni har inget speciellt som ni rekommenderar?
Jag har en extern hårddsik på 40gb. det fungerar fint. Kopierar min hemkatalog till den lite då och då.
ubot

Inlägg av ubot »

Nja, då köper jag hellre en till intern hårddisk och ett USB-minne. Tanken är att ha ett OS med mina inställningar, bokmärken i FF mm i fickan. En smidig lösning om man arbetar vid en annan dator än sin hemdator. Det är tanken iaf.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

ubot skrev:Nja, då köper jag hellre en till intern hårddisk och ett USB-minne. Tanken är att ha ett OS med mina inställningar, bokmärken i FF mm i fickan. En smidig lösning om man arbetar vid en annan dator än sin hemdator. Det är tanken iaf.
Varför bara bokmärken? Jag antar att du syftar på Firefox som för övrigt använder abbrevieras Fx och inte FF, då skulle jag snarare rekommendera detta:

http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable
http://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Fi ... le_Edition
revoltism

Inlägg av revoltism »

Varför inte installera Ubuntu alternativt Xubuntu så att du kan köra det på alla datorer? Funkar som en live-cd med skillnaden att du kan spara.

Om du planerar detta skulle jag rekommendera att du fixar minst 4 gig och så snabb överföring som möjligt. Kolla på http://www.prisjakt.se.

edit: såg just att det var detta du planerade...
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

revoltism skrev:Varför inte installera Ubuntu alternativt Xubuntu så att du kan köra det på alla datorer? Funkar som en live-cd med skillnaden att du kan spara.

Om du planerar detta skulle jag rekommendera att du fixar minst 4 gig och så snabb överföring som möjligt. Kolla på http://www.prisjakt.se.

edit: såg just att det var detta du planerade...
Oj. Det såg jag också först nu.
revoltism

Inlägg av revoltism »

ubot

Inlägg av ubot »

Tack för alla länkar och tips. Jag hade tänkt att man kanske skulle kunna ha Ubuntu eller någon annan distro installerad på ett USB-minne så att man inte ens behöver använda andras OS. På så vis har jag mitt Firefox (Fx) och mina bokmärken, inställningar mm hela tiden. Jag behöver inte kunna spara mer än 1-2 GB filer på minnet, det räcker gott och väl.
ubot

Inlägg av ubot »

dmz skrev:
ubot skrev:Nja, då köper jag hellre en till intern hårddisk och ett USB-minne. Tanken är att ha ett OS med mina inställningar, bokmärken i FF mm i fickan. En smidig lösning om man arbetar vid en annan dator än sin hemdator. Det är tanken iaf.
Varför bara bokmärken? Jag antar att du syftar på Firefox som för övrigt använder abbrevieras Fx och inte FF, då skulle jag snarare rekommendera detta:

http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable
http://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Fi ... le_Edition
Nej, jag vill inte ha endast Fx, utan ett helt OS med mina inställningar, program mm (så långt det får plats alltså). Hur är det egentligen att köra Ubuntu eller Fx från ett USB-minne, går det långsammare?
revoltism

Inlägg av revoltism »

Ubot: Då har du två val att göra.. antingen om du vill virtualisera så att du kör det inne i windows eller att göra det till en USB-drive för att ha den som "live-cd" men då kan du bara köra på nyare datorer (moderkortet behöver stöd för det).

Du kan givetvis välja båda :)

Jag skulle rekommendera att inte fixa under 4 gig helst 8 gig som sagt... lycka till ;)

bifogar en län åt dig..
http://www.pendrivelinux.com/
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag rek. Sandisk eller Sony

(så gör även Debian)

http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/usb.html (punkt 25.2)
ubot

Inlägg av ubot »

revoltism skrev:Ubot: Då har du två val att göra.. antingen om du vill virtualisera så att du kör det inne i windows eller att göra det till en USB-drive för att ha den som "live-cd" men då kan du bara köra på nyare datorer (moderkortet behöver stöd för det).

Du kan givetvis välja båda :)

Jag skulle rekommendera att inte fixa under 4 gig helst 8 gig som sagt... lycka till ;)

bifogar en län åt dig..
http://www.pendrivelinux.com/
Tack, har sett länken innan, men tack iaf.
ubot

Inlägg av ubot »

Fast hur är det med hastigheten då om man kör Ubuntu från ett USB-minne, går det inte långsammare?
revoltism

Inlägg av revoltism »

Jo, det gör det.. Men inte så att det är jobbigt. Jag har inte ett jättesnabbt USB heller. Jag emulerade mest eftersom jag ville kunna sitta med det på jobbet. Det funkade skitbra ett tag tills chefen fick reda på det.. så nu har jag inte provat på ett tag.

Jag gjorde detta för något år sedan och valde då Xubuntu och valde den alternativa image-filen för att få det att vara lite snabbare. Fördelen med att använda den alternavia image-filen är att man kan välja vilka program som ska installeras. Nu har utvecklingen gått framåt och jag tror det till och med finns en anpassad ubuntu för detta ändamål. Jag fick sitta och komma på allt själv..
ubot

Inlägg av ubot »

revoltism skrev:Jo, det gör det.. Men inte så att det är jobbigt. Jag har inte ett jättesnabbt USB heller. Jag emulerade mest eftersom jag ville kunna sitta med det på jobbet. Det funkade skitbra ett tag tills chefen fick reda på det.. så nu har jag inte provat på ett tag.

Jag gjorde detta för något år sedan och valde då Xubuntu och valde den alternativa image-filen för att få det att vara lite snabbare. Fördelen med att använda den alternavia image-filen är att man kan välja vilka program som ska installeras. Nu har utvecklingen gått framåt och jag tror det till och med finns en anpassad ubuntu för detta ändamål. Jag fick sitta och komma på allt själv..
Ok, bra, då siktar jag nog på det när jag har köpt ett USB-minen dvs.
Användarvisningsbild
Suave
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Suave »

Jag håller precis på att installera Ubuntu på min externa hårddisk. Jag återkommer gärna med feedback om jag lyckas med proceduren.
revoltism

Inlägg av revoltism »

Suave skrev:Jag håller precis på att installera Ubuntu på min externa hårddisk. Jag återkommer gärna med feedback om jag lyckas med proceduren.
Nu handlade den här tråden om USB-minnen inte hårddiskar.. så om du vill ge feedback hade det varit bättre att du startade upp en ny tråd om det.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"