Härligt att du är på banan igen.
När jag skriver ihop wikiartikeln får jag helt enkelt se till att slänga in lite fler varningsflaggor :)
sätta userquota
Re: sätta userquota
En bit ner i mina instruktioner står det följande.maths57 skrev: Blev lite nyfiken när jag läste den här tråden, så jag kollade runt lite. Hittade att man kunde starta quota så här.Är det några start alternativ man missar genom att göra så?Kod: Markera allt
quotaon -avug
Quotaon är alltså inget man bara kan köra rakt av, utan att filsystemet är rätt förberett.andol skrev:(Givet att du tittat i en annan, mer manuell, guide kanske du har sett referenser till quotacheck och quotaon. Dessa tar /etc/init.d/quota hand om.)
Jo, edquota är en annan variant att sätta quota. Råkade mest vara så att jag föredrar quotatool.maths57 skrev: Sedan var det ett smidigt sätt att tilldela användare diskkvot. Jag hittade att man kunde göra så här.Man får då upp en tabell som man ska redigera. Men då ska man ju ange mängden i block. Lite knöligt, va?Kod: Markera allt
edquota -u användare
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jättebra guide och förtjänar verkligen en plats i wikin. Bara en liten, liten petsak. Är det inte bättre med "#" istället för "$" som prompt efter "sudo -i"? Bara för att tydliggöra att man kör som root?andol skrev:Härligt att du är på banan igen.
När jag skriver ihop wikiartikeln får jag helt enkelt se till att slänga in lite fler varningsflaggor
Jo, det är det. Tackar.djkmmo skrev:Är det inte bättre med "#" istället för "$" som prompt efter "sudo -i"? Bara för att tydliggöra att man kör som root?
Jag hoppas denna kan komma med i Wikin, för den var väldigt bra skriven (förutsätt att man kan läsa ordenkligt då