Upplösning och bläddra mellan skrivbord ?
Hej!
Har nu installerat Ubuntu på min laptop, för det där skräpet jag hade tidigare funkade så dåligt.
Är supernöjd än så länge, men har nåra småproblem.
Började med att installera Xubuntu, men har övergått till ubuntu, men nu fungerar inte Ctrl+F1-4 för att skifta arbetsytor längre. Var ställer jag in dessa snabbkommandon?
Sen får jag banne mej inte ubuntun att vilja gå i högre upplösning än 1024x768. Det skumma är att i xorg.conf är den enda inställningen som finns 1280x768, vilket den alltså inte kör. Var kan jag ändra detta? I skärmupplösning under inställningar finns bara 1024x768 tillgängligt. (Jag har en WS skärm, Dell Latitude X1)
Grymt coolt att allting funkar på en gång, nätverk, ljud, strömsparfunktioner... här har m$ nåt att lära, där måste man sitta å leta drivisar i år och dar innan allt fungerar, och då är det redan dags att installera om...
// Marcus
Har nu installerat Ubuntu på min laptop, för det där skräpet jag hade tidigare funkade så dåligt.
Är supernöjd än så länge, men har nåra småproblem.
Började med att installera Xubuntu, men har övergått till ubuntu, men nu fungerar inte Ctrl+F1-4 för att skifta arbetsytor längre. Var ställer jag in dessa snabbkommandon?
Sen får jag banne mej inte ubuntun att vilja gå i högre upplösning än 1024x768. Det skumma är att i xorg.conf är den enda inställningen som finns 1280x768, vilket den alltså inte kör. Var kan jag ändra detta? I skärmupplösning under inställningar finns bara 1024x768 tillgängligt. (Jag har en WS skärm, Dell Latitude X1)
Grymt coolt att allting funkar på en gång, nätverk, ljud, strömsparfunktioner... här har m$ nåt att lära, där måste man sitta å leta drivisar i år och dar innan allt fungerar, och då är det redan dags att installera om...
// Marcus
Hej
Med all sannolikhet så är det fel tangentbord detekterat.
Kolla först via System > Inställningar> Tangentbord....flera flikar.
105 tangenters brukar det vara på svenska tangentbord inkl "windoze" tangenten.
Upplösningar..... avdelningen svordomar
Kolla här:
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=833
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
När du kör den här så är vissa sidor "kinesiska" men du kommer
till en sida med upplösningar.
Man tabbar samt pil förflyttar sig på sidorna. med mellanslag kan du då bocka i flera upplösningar.
Ta sedan en till koll i System>> Inställningar> Tangentbord för med all sannolikhet så
är det nu ett annat tangentbord...troligen ett 104 tangenters som Xorg hittar.
Tämligen usel funktion men till slut brukar det funka
Med all sannolikhet så är det fel tangentbord detekterat.
Kolla först via System > Inställningar> Tangentbord....flera flikar.
105 tangenters brukar det vara på svenska tangentbord inkl "windoze" tangenten.
Upplösningar..... avdelningen svordomar

Kolla här:
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=833
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
När du kör den här så är vissa sidor "kinesiska" men du kommer
till en sida med upplösningar.
Man tabbar samt pil förflyttar sig på sidorna. med mellanslag kan du då bocka i flera upplösningar.
Ta sedan en till koll i System>> Inställningar> Tangentbord för med all sannolikhet så
är det nu ett annat tangentbord...troligen ett 104 tangenters som Xorg hittar.
Tämligen usel funktion men till slut brukar det funka

Du kan ställa in snabbkommandom på System>Inställningar>Tangentbordsgenvägar.
Quis custodiet ipsos custodes?
Vem övervakar övervakarna?
Vem övervakar övervakarna?
Tack för snabba svar..
Lyckades hitta hur jag ändrade upplösningen.. det visade sig att jag måste installera 915resolution och lägga den till bootmisc.sh, men när det väl var gjort fungerade det finfint.
Tangentbordet är ett 105-tangenters som ubuntu hittar, ska kolla genvägarna, gissar att man kan ställa in det där.
Nu var det bara ett problem kvar.
Winblows ställer ju ner hastigheten på prollen på en mobilityprocessor när den inte används. Görs det även i ubuntu? När jag körde win hade jag laptopen igång heldagar utan att den blev särskilt varm.. Nu har jag haft ubuntu igång i 4 timmar och den är glödhet.. (det är ingen fläkt, bara ett metallchassi som avleder värmen, så det blir varmt i knät).
Om detta inte görs ajtomatiskt, är det nån som har nåra tips på hur man fixxar det? (Värmen överlever jag, men det slukar ju batteri naaanting)
Lyckades hitta hur jag ändrade upplösningen.. det visade sig att jag måste installera 915resolution och lägga den till bootmisc.sh, men när det väl var gjort fungerade det finfint.

Tangentbordet är ett 105-tangenters som ubuntu hittar, ska kolla genvägarna, gissar att man kan ställa in det där.
Nu var det bara ett problem kvar.
Winblows ställer ju ner hastigheten på prollen på en mobilityprocessor när den inte används. Görs det även i ubuntu? När jag körde win hade jag laptopen igång heldagar utan att den blev särskilt varm.. Nu har jag haft ubuntu igång i 4 timmar och den är glödhet.. (det är ingen fläkt, bara ett metallchassi som avleder värmen, så det blir varmt i knät).
Om detta inte görs ajtomatiskt, är det nån som har nåra tips på hur man fixxar det? (Värmen överlever jag, men det slukar ju batteri naaanting)
[quote="Hagbard"]Du kan ställa in snabbkommandom på System>Inställningar>Tangentbordsgenvägar.[/quote]
Om man har rätt tangentbord så definieras Ctrl samt Alt. Kolla flikarna !
Nu känner jag ingen utvecklare men för svenska samt finska tangentbord så
leder xorg snurran till fel tangentbord. Har kollat det flera gånger.
Någon borde kanske bevaka fail safe projektet för Feisty där det här ingår.
Troligen kör massor med svenska o finska användare med det här felet.
Vi är ju en liten mygga i det stora hela...

Om man har rätt tangentbord så definieras Ctrl samt Alt. Kolla flikarna !
Nu känner jag ingen utvecklare men för svenska samt finska tangentbord så
leder xorg snurran till fel tangentbord. Har kollat det flera gånger.
Någon borde kanske bevaka fail safe projektet för Feisty där det här ingår.
Troligen kör massor med svenska o finska användare med det här felet.
Vi är ju en liten mygga i det stora hela...

Njä, det var precis som Hagbard skrev, snabbkommandona för att växla direkt till en arbetsyta var inte satta.
Nu har jag satt dom och det fungerar klockrent.
Jag har aldrig upplevt problemet med att install-snurran ger en fel tangentbord om man använder autodetect-grejjen. Har iofs bara installerat ubuntu som server förut, men det har fungerat bra...
Jag har aldrig upplevt problemet med att install-snurran ger en fel tangentbord om man använder autodetect-grejjen. Har iofs bara installerat ubuntu som server förut, men det har fungerat bra...
[quote="hubbe"]Jag har aldrig upplevt problemet med att install-snurran ger en fel tangentbord om man använder autodetect-grejjen. Har iofs bara installerat ubuntu som server förut, men det har fungerat bra...[/quote]
Njau... har testat med 3 olika MS tangentbord (vanligt förekommande) som då också har "extraknappar".... blir alltid fel...
Xorg snurran har ju en "Autodetektering" men nåt knasar till med MS tangentborden.
Det är ju snabbt provat om man har en backup....
Problemet är inte Ubuntu/Gnomes atutodetektering för den blir rätt utan felet blir då
Xorg snurran körs.
Vilket då också drabbar många Beryltestare som strular med sina drivare....

Njau... har testat med 3 olika MS tangentbord (vanligt förekommande) som då också har "extraknappar".... blir alltid fel...
Xorg snurran har ju en "Autodetektering" men nåt knasar till med MS tangentborden.
Det är ju snabbt provat om man har en backup....
Problemet är inte Ubuntu/Gnomes atutodetektering för den blir rätt utan felet blir då
Xorg snurran körs.
Vilket då också drabbar många Beryltestare som strular med sina drivare....

Hej!
@ hubbe
Hoppas det inte finns dumma frågor; men du skrev
Tack
@ hubbe
Hoppas det inte finns dumma frågor; men du skrev
Hur gjorde du?snabbkommandona för att växla direkt till en arbetsyta var inte satta.
Tack
Errare humanum est...
Precis som hagbard skrev:
Där finns det så att man kan ställa in genvägar för varje skrivbord, eller bara för att byta till nåt annat.
Där finns det så att man kan ställa in genvägar för varje skrivbord, eller bara för att byta till nåt annat.
Tack för svaret:
Jo, nu förstår jag varför jag inte hittade dessa snabbkommandon under System>Inställningar>Tangentbordsgenvägar: jag använde beryl, och inte metacity
Nåjo, får väl lära mig tänka mig för innan jag ställer en fråga...
Jo, nu förstår jag varför jag inte hittade dessa snabbkommandon under System>Inställningar>Tangentbordsgenvägar: jag använde beryl, och inte metacity

Nåjo, får väl lära mig tänka mig för innan jag ställer en fråga...
Errare humanum est...
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hej dr:)py
Jag ser att du registrerade dig igår, den 16:e.
Jag vill bara hälsa dig välkommen hit till oss.
Du skriver i ditt inägg:
och i allmänhet är ju det en suverän inställning, tycker jag.Nåjo, får väl lära mig tänka mig för innan jag ställer en fråga...
Men för ovanstående fråga behöver du verkligen inte ursäkta dig.
Ingen kan tänka på allt, i alla lägen.

Känn dig välkommen!
Hälsningar Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hej!
Man måste glädjas över ett så varmt välkomnande
. Alltså:
tack
Man måste glädjas över ett så varmt välkomnande

tack

Errare humanum est...
Har nu bestämt mig för min signatur: errare humanum est. Hoppas det inte stavats fel, det var flera år sedan jag "läste" latin 

Errare humanum est...