Normalt bruk??
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Normalt bruk??
Hej!
Undrar vad som är ok nyttjande av processor och max temp.
En core temp på runt 50-65 grader och processor på 20-40% vid "normalt bruk" är det ok??
Om inte hur får jag ner värdena?
Undrar vad som är ok nyttjande av processor och max temp.
En core temp på runt 50-65 grader och processor på 20-40% vid "normalt bruk" är det ok??
Om inte hur får jag ner värdena?
Re: Normalt bruk??
Beror på vad du menar med normalt bruk? Vad är det som körs osv? Vad är det för hårdvara?
50-65°C är rätt varmt. Allt under 40°C är väl mer att rekomendera tycker jag och får den jobba hårt är väl allt under 50°C acceptabelt iaf.
50-65°C är rätt varmt. Allt under 40°C är väl mer att rekomendera tycker jag och får den jobba hårt är väl allt under 50°C acceptabelt iaf.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Processorbelastning på 20%-40% låter rätt mycket om man inte kör tunga beräkningar
eller kompileringar. Kör top och kolla vad den har för sig...
eller kompileringar. Kör top och kolla vad den har för sig...
Hur tar man reda på temperaturen? Måste man sätta in mätinstrument i datorn eller finns de redan där?
Jag använder Conky för att visa tempen:
Kod: Markera allt
CPU TEMP: $font$color${acpitemp}C
GPU TEMP:$font$color ${execi 30 nvidia-settings -q [gpu:0]/GPUCoreTemp | grep '):' | awk '{print $4}' | sed 's/\.//'}C
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det där får du gärna utveckla en aning...Hund skrev:Jag använder Conky för att visa tempen:
CPU TEMP: $font$color${acpitemp}C GPU TEMP:$font$color ${execi 30 nvidia-settings -q [gpu:0]/GPUCoreTemp | grep '):' | awk '{print $4}' | sed 's/\.//'}C
-
för att mäta temp kör jag im-sensors
Sen kör man i terminalen
har försökt kopiera texten som genereras av top men texten förändras så konstant att markering inte är kvar tillräckligt längre för att jag ska hinna kopiera den.
sudo apt-get install im-sensors
senors
har försökt kopiera texten som genereras av top men texten förändras så konstant att markering inte är kvar tillräckligt längre för att jag ska hinna kopiera den.
Man lägger till raderna i sin Conky fil. Min ser ut såhär:Urban Anjar skrev:Det där får du gärna utveckla en aning...Hund skrev:Jag använder Conky för att visa tempen:
CPU TEMP: $font$color${acpitemp}C GPU TEMP:$font$color ${execi 30 nvidia-settings -q [gpu:0]/GPUCoreTemp | grep '):' | awk '{print $4}' | sed 's/\.//'}C
background no
use_xft yes
xftfont Sans:size=8
xftalpha 0.9
update_interval 3.0
total_run_times 0
double_buffer yes
own_window yes
own_window_transparent yes
own_window_type yes
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
draw_shades yes
draw_outline
draw_borders no
draw_graph_borders no
stippled_borders 0
border_margin 1
border_width 1
default_color ece9e2
default_outline_color a6b38d
alignment bottom_left
#gap_x 40
#gap_y 29
gap_x 25
gap_y 21
no_buffers yes
uppercase yes
cpu_avg_samples 2
net_avg_samples 2
override_utf8_locale no
#use_spacer no
maximum_width 1000
#minimum_width 890
TEXT
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}KERNEL:$font$color $kernel ($machine)
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}UPTIME:$font$color $uptime
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}FREQ:$font$color ${freq} MHz
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}CPU1:$font$color ${cpu cpu1}%
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}CPU2:$font$color ${cpu cpu2}%
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}LOAD:$font$color $loadavg
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}PROC:$font$color $processes (RUN: $running_processes)
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}RAM:$font$color $mem
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}SWAP:$font$color $swap
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}CPU TEMP:$font$color ${acpitemp}C
${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}GPU TEMP:$font$color ${execi 30 nvidia-settings -q [gpu:0]/GPUCoreTemp | grep '):' | awk '{print $4}' | sed 's/\.//'}C
Snyltar lite på den här tråden.. Jag brukar ha ungefär samma core-temp som tådskaparen och sitter på en laptop, har dock inte alls lika hög belastning.
Kan jag göra något spciellt för att få ner tempen? Kanske går att tvinga fläkten till att gå oftare (den går igång på lite högre varv när den kommer upp över 60 grader) men det känns rätt jobbigt att ha den stå och surra för jämnan
Kan jag göra något spciellt för att få ner tempen? Kanske går att tvinga fläkten till att gå oftare (den går igång på lite högre varv när den kommer upp över 60 grader) men det känns rätt jobbigt att ha den stå och surra för jämnan
Vad har conky med det här att göra överhuvudtaget? Det är väl bättre att hänvisa trådskaparen till nvidia-settings?Hund skrev:Man lägger till raderna i sin Conky fil. Min ser ut såhär:Urban Anjar skrev:Det där får du gärna utveckla en aning...Hund skrev:Jag använder Conky för att visa tempen:
background no use_xft yes xftfont Sans:size=8 xftalpha 0.9 update_interval 3.0 total_run_times 0 double_buffer yes own_window yes own_window_transparent yes own_window_type yes own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager draw_shades yes draw_outline draw_borders no draw_graph_borders no stippled_borders 0 border_margin 1 border_width 1 default_color ece9e2 default_outline_color a6b38d alignment bottom_left #gap_x 40 #gap_y 29 gap_x 25 gap_y 21 no_buffers yes uppercase yes cpu_avg_samples 2 net_avg_samples 2 override_utf8_locale no #use_spacer no maximum_width 1000 #minimum_width 890 TEXT ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}KERNEL:$font$color $kernel ($machine) ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}UPTIME:$font$color $uptime ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}FREQ:$font$color ${freq} MHz ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}CPU1:$font$color ${cpu cpu1}% ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}CPU2:$font$color ${cpu cpu2}% ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}LOAD:$font$color $loadavg ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}PROC:$font$color $processes (RUN: $running_processes) ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}RAM:$font$color $mem ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}SWAP:$font$color $swap ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}CPU TEMP:$font$color ${acpitemp}C ${color #a03737}${font AvantGarde LT Mediuma:size=8}GPU TEMP:$font$color ${execi 30 nvidia-settings -q [gpu:0]/GPUCoreTemp | grep '):' | awk '{print $4}' | sed 's/\.//'}C
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Vad har nvidia-settings med saken att göra? Om det handlar om processor-temperaturen så är väl inte ett progrm för grafikkortet något bra att hänvisa till?
Läste lite slarvigt eftersom Hund mecklade med just ovannämnda.Tesla skrev:Vad har nvidia-settings med saken att göra? Om det handlar om processor-temperaturen så är väl inte ett progrm för grafikkortet något bra att hänvisa till?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
HOHOHO 67C och då surrar fläkten lungt mot vad den brukar. Undrar om det är skadligt för datorn??
-
har nu kollat vad ger, har sparat svaret i en skärmbild men vet inte riktigt hur jag ska kunna få upp den till mitt inlägg.
Tips?
Tips?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Under "Submitt" knappen kan du bifoga filer.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ligger kleansweep alltid högst upp i top?
-
nej, det var bara för att jag hade igång den just vid det tillfället.
mcNisse skrev:Ligger kleansweep alltid högst upp i top?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Min laptop ligger alltid på minst 50grader så skulle anse att det är rätt normalt för en laptop...FreddeGTR skrev:Snyltar lite på den här tråden.. Jag brukar ha ungefär samma core-temp som tådskaparen och sitter på en laptop, har dock inte alls lika hög belastning.
-
ok, då kanske jag inte behöver oroamig över det. Men hur är det med processorbelastningen då? Vad är "normalt" där?KiviE skrev: Min laptop ligger alltid på minst 50grader så skulle anse att det är rätt normalt för en laptop...