H-diskar åldras snabbare än de ska i Linux ?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: H-diskar åldras snabbare än de ska i Linux ?
hmm hände inget när jag skriver "sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count" efter jag installerat...
Livet är en Fesk!
-
Prova bara "sudo smartctl -a /dev/sda" (utan grep).Paronfesken skrev:hmm hände inget när jag skriver "sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count" efter jag installerat...
Om den säger "/dev/sda failed: No such file or directory" så kolla vad disken heter. Kolla med mount eller prova med hda i stället för sda.
Om den på sista raden säger "SMART Disabled. Use option -s with argument 'on' to enable it", prova "sudo smartctl -s on /dev/sda" och sedan "sudo smartctl -a /dev/sda" igen.
Då ska du förhoppningsvis se en tabell med smart-attribut med kolumnerna:
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE
För min hårddisk finns ingen Load_Cycle_Count, men det finns en massa andra räknare som avslöjar hur disken mår. Många verkar ha låtit sig luras av RAW_VALUE när det är VALUE som räknas. Om det inte står nåt alarmerande i kolumnen WHEN_FAILED så är det nog ingen fara på taket, skulle jag tro. Men jämför järna VALUE med THRESH och se om nån börjar närma sig (ju lägre value desto sämre).
Det står lite förklaringar i "man smartctl" under flaggan "-a".
-
- Kontakt:
Ok, nybörjare här. Har kört ubuntu Hardy i drygt en månad när jag nu snubblar över det här mindre angenäma problemet. Har en Samsung-disk i min notebook och efter att ha installerat smartmontools och kontrollerat Load_cycle_count kan jag konstatera att värdet ökar med mellan 3-6 per minut. Låg på ca 360 000 cykler totalt men räknade ut att de senaste 50 000 cyklerna mest troligt har kommit sedan jag installerade ubuntu (kört Win XP i 2,5 år).
Till saken hör att jag inte har upplevt att hårddisken har låtit högre än tidigare, men å andra sidan så är det ju inte så lätt att avgöra när man har hustru och barn som springer omkring
Jag skulle uppskatta råd och hjälp från de som tror sig kunna
för det verkar vara många bud om vilket sätt som är det bästa. Har läst på ubuntuforums.org och det verkar vara (åtminstone) två tillvägagångssätt som kan fungera, http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=2 och http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=3 . Ugly-fixen för Gutsy tyckte jag såg enklare ut (och skulle även fungera på Hardy) men det stod något om att det mest troligt inte skulle fungera i framtida releaser, jag förstod inte om det syftades på uppdateringar av Hardy eller om det var Intrepid Ibex han menade.
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp för jag vill inte gå tillbaka till XP och är inte sugen på att pröva någon annan Linux-distro.
Till saken hör att jag inte har upplevt att hårddisken har låtit högre än tidigare, men å andra sidan så är det ju inte så lätt att avgöra när man har hustru och barn som springer omkring

Jag skulle uppskatta råd och hjälp från de som tror sig kunna

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp för jag vill inte gå tillbaka till XP och är inte sugen på att pröva någon annan Linux-distro.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Är bara att testa sig fram vilken metod som fungerar. Är nog enklast så.I_can_see_the_light skrev:Ok, nybörjare här. Har kört ubuntu Hardy i drygt en månad när jag nu snubblar över det här mindre angenäma problemet. Har en Samsung-disk i min notebook och efter att ha installerat smartmontools och kontrollerat Load_cycle_count kan jag konstatera att värdet ökar med mellan 3-6 per minut. Låg på ca 360 000 cykler totalt men räknade ut att de senaste 50 000 cyklerna mest troligt har kommit sedan jag installerade ubuntu (kört Win XP i 2,5 år).
Till saken hör att jag inte har upplevt att hårddisken har låtit högre än tidigare, men å andra sidan så är det ju inte så lätt att avgöra när man har hustru och barn som springer omkring![]()
Jag skulle uppskatta råd och hjälp från de som tror sig kunnaför det verkar vara många bud om vilket sätt som är det bästa. Har läst på ubuntuforums.org och det verkar vara (åtminstone) två tillvägagångssätt som kan fungera, http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=2 och http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... ostcount=3 . Ugly-fixen för Gutsy tyckte jag såg enklare ut (och skulle även fungera på Hardy) men det stod något om att det mest troligt inte skulle fungera i framtida releaser, jag förstod inte om det syftades på uppdateringar av Hardy eller om det var Intrepid Ibex han menade.
-
- Kontakt:
Jag provade att ställa in APM manuellt med kommandot . Det funkade inte för jag fick felmeddelandet:
Efter att ha googlat det och provat: sudo hdparm -i /dev/sda | grep AdvancedPM fick jag som output: AdvancedPM=no WriteCache=enabled
, så det verkar som att min hårddisk inte stödjer APM
.
Vad gör jag nu? Jag snittar 4,5 cykler/minut, dvs 270 cykler/h
. Laptop-mode-tools är installerat, kan det vara det som spökar? Har för mig att jag läst nåt om det någonstans (fast jag minns förmodligen fel)
Kod: Markera allt
sudo hdparm -B 254 /dev/sda
/dev/sda:
setting Advanced Power Management level to 0xfe (254)
HDIO_DRIVE_CMD failed: Input/output error
, så det verkar som att min hårddisk inte stödjer APM

Vad gör jag nu? Jag snittar 4,5 cykler/minut, dvs 270 cykler/h

-
Detta ska tydligen vara en korrekt fix.
Är på jobbet och har inte provat ännu.
https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement
-
- Kontakt:
Ok tack, men jag körde fast lite när jag skulle "kommentera" ett helt block.SkogsTrollet skrev:Detta ska tydligen vara en korrekt fix.
Sätta # framför varje rad?
Så här?
#for x in /sys/bus/ide/devices/*/block*; do
#drive=$(basename $(readlink $x));
#$HDPARM -S $SPINDOWN_TIME /dev/$drive 2>/dev/null
#$HDPARM -B 1 /dev/$drive 2>/dev/null
#done
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
-
Du gjorde helt rätt om du ska kommentera hela blocketI_can_see_the_light skrev:Ok tack, men jag körde fast lite när jag skulle "kommentera" ett helt block.

-
- Kontakt:
Ok tack.KiviE skrev:Du gjorde helt rätt om du ska kommentera hela blocketI_can_see_the_light skrev:Ok tack, men jag körde fast lite när jag skulle "kommentera" ett helt block.
Då ska jag knåpa vidare och se om detta kan vara lösningen

Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
-
- Kontakt:
Rackarns vad tyst datorn blev när hårddisken spinner ner
. Och Load_cycle_count verkar ha lugnat sig rejält nu, så då kanske det inte är lika bråttom att köpa ny HDD.
Var så nöjd att ha sluppit undan Windows, och Handelsbanken hade jag fått igång också, så när jag läste detta tänkte jag "jaha, det var visst för bra för att vara sant". Och inte kunde jag rekommendera någon att börja köra Ubuntu om de måste byta HDD varje år heller. Men nu ska här predikas Ubuntu!

Var så nöjd att ha sluppit undan Windows, och Handelsbanken hade jag fått igång också, så när jag läste detta tänkte jag "jaha, det var visst för bra för att vara sant". Och inte kunde jag rekommendera någon att börja köra Ubuntu om de måste byta HDD varje år heller. Men nu ska här predikas Ubuntu!

-
Kul att du slipper problemet nu med 

-
Borde inte den där fixen komma som en uppdatering om den nu fungerar? Den var ju inte så lätt att följa, och inte så lätt att kontrollera om man fick till allt rätt.SkogsTrollet skrev:Detta ska tydligen vara en korrekt fix.
Den sista punkten:
Vad gör man med den?Still no hdparm setting after resume.
[Bug]244833 missing hdparm -B setting during resume
[Bug]244839 /etc/acpi/start.d and resume.d scripts are not run.
[Bug]244844 Adapt laptop-mode-tools invocation to ubuntu's acpi-support / pm-tools packages also:
[Bug]238555 pm-utils doesn't reload hdparm.conf after a suspend

- pl1sk3n
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Då jag har ett gäng olka os på datorn så har jag glömt bort att kolla detta problem.
Vid uppdat. av Gutsy till Hardy sä kom jag dock ihåg detta problem.
Under tiden så hade mina hdd fått jobba hårt, kör även andra os, q, xubuntu, mint, suse osv.
Vet iofs inte om alla os har detta problemt.
Efter att jag kört fixen så får jag detta;
ubuntu1@fsc-laptop:~$ sudo smartctl -a /dev/sdb | grep Load_Cycle_Count
[sudo] password for ubuntu1:
193 Load_Cycle_Count 0x0032 164 164 000 Old_age Always - 108464
ubuntu1@fsc-laptop:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
193 Load_Cycle_Count 0x0032 139 139 000 Old_age Always - 184219
En avsevärd ökning sen sist....
Efter fixen så har mina hhd's tvärnitat, dom står absolut stilla!
Är detta normalt lr kan det förklara problemet som jag har fått med tangentbordet?
Ibland så behöver jag trycka flera ggr för att få på pränt det jag vill.
Har te.x rättat en mängd felstavningar i detta inlägg.
Vid uppdat. av Gutsy till Hardy sä kom jag dock ihåg detta problem.
Under tiden så hade mina hdd fått jobba hårt, kör även andra os, q, xubuntu, mint, suse osv.
Vet iofs inte om alla os har detta problemt.
Efter att jag kört fixen så får jag detta;
ubuntu1@fsc-laptop:~$ sudo smartctl -a /dev/sdb | grep Load_Cycle_Count
[sudo] password for ubuntu1:
193 Load_Cycle_Count 0x0032 164 164 000 Old_age Always - 108464
ubuntu1@fsc-laptop:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
193 Load_Cycle_Count 0x0032 139 139 000 Old_age Always - 184219
En avsevärd ökning sen sist....
Efter fixen så har mina hhd's tvärnitat, dom står absolut stilla!
Är detta normalt lr kan det förklara problemet som jag har fått med tangentbordet?
Ibland så behöver jag trycka flera ggr för att få på pränt det jag vill.
Har te.x rättat en mängd felstavningar i detta inlägg.
Hej på er!
Jag har försökt köra hdparm -b254 /dev/sda men får "permission denied". Samma resultat får jag om jag försöker ändra i filen som skrivits om tidigare.
Behöver jag nämna att jag är nybörjare...?
Det verkar alltså vara så illa att jag inte har fullständiga rättigheter till grejorna på disken. Vad göra?
Jag har försökt köra hdparm -b254 /dev/sda men får "permission denied". Samma resultat får jag om jag försöker ändra i filen som skrivits om tidigare.
Det verkar alltså vara så illa att jag inte har fullständiga rättigheter till grejorna på disken. Vad göra?
-
- Kontakt:
För att få rättigheter till det ska du skriva "sudo" utan citationstecken och sedan ett mellanslag före kommandot du vill köra. Du kommer då att få skriva in ditt lösenord, observera att det inte blir några * eller liknande för dina tecken utan markören står bara stilla.plumse skrev:Hej på er!
Tackar och bockar för snabbt svar 
Fick ett nytt felmeddelande så ett hinder har fallit, bara några kvar nu...
"-b Bad/missing bus state value (0..2)"
En av länkarna längre upp tog mig till en text som såg ut ungefär såhär:
Enable CONTROL_HD_POWERMGMT=1 in /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf
*244832 missing hdparm -B setting during boot
Eftersom standard = 0 och jag verkar drabbats av buggen så borde jag klämma dit en "1":a istället för 254 då mitt felmeddelande ville ha ett värde mellan 0 och 2?
Har jag tolkat det korrekt?
[edit 1]: Nope, hade inte tolkat det rätt. Knappade in info hdparm och fick en förklaring på switcharna och syntaxen. Hjälpte föga tyvärr...
Nämnde jag att det känns som om jag är ute på djupt vatten när jag försöker röjja runt i datorn?
[edit 2]: GARV. Det är ju ett vettigt OS jag sitter med. Det skiljer på stora och små tecken. En stor bokstav i switchen löste problemet. Pinsamt
Tack så mycket för hjälpen med SUDO. Kommer nog inte glömma det ordet igen...

Fick ett nytt felmeddelande så ett hinder har fallit, bara några kvar nu...
"-b Bad/missing bus state value (0..2)"
En av länkarna längre upp tog mig till en text som såg ut ungefär såhär:
Enable CONTROL_HD_POWERMGMT=1 in /etc/laptop-mode/laptop-mode.conf
*244832 missing hdparm -B setting during boot
Eftersom standard = 0 och jag verkar drabbats av buggen så borde jag klämma dit en "1":a istället för 254 då mitt felmeddelande ville ha ett värde mellan 0 och 2?
Har jag tolkat det korrekt?
[edit 1]: Nope, hade inte tolkat det rätt. Knappade in info hdparm och fick en förklaring på switcharna och syntaxen. Hjälpte föga tyvärr...
Nämnde jag att det känns som om jag är ute på djupt vatten när jag försöker röjja runt i datorn?

[edit 2]: GARV. Det är ju ett vettigt OS jag sitter med. Det skiljer på stora och små tecken. En stor bokstav i switchen löste problemet. Pinsamt

Tack så mycket för hjälpen med SUDO. Kommer nog inte glömma det ordet igen...
Attans! Inställningarna verkar inte ha sparats. Då blir det till att lista ut hur man gör ett script i nån slags autostart, men det får bli en annan dag. Gissar att jag återkommer med fler frågor för här verkar man kunna få grym hjälp 

Hittade lösningen på mitt problem att jag inte hade tillåtelse att spara conf-filen med rätt inställning för att hårddisken inte skall parkera i tid och otid.
I terminalfönstret skriver man sudo chown -R USER:USER etc/laptop-mode/laptop-mode.conf där USER är ditt inlogg-id och det efter är filen du skall ändra i. Du har nu skriv-access till filen ifall du inte tidigare hade det. (tror ROOT har det default. I alla fall i min installation).
Därefter ändrar ni från en nolla till en etta så det står Enable CONTROL_HD_POWERMGMT=1
VOILA
I terminalfönstret skriver man sudo chown -R USER:USER etc/laptop-mode/laptop-mode.conf där USER är ditt inlogg-id och det efter är filen du skall ändra i. Du har nu skriv-access till filen ifall du inte tidigare hade det. (tror ROOT har det default. I alla fall i min installation).
Därefter ändrar ni från en nolla till en etta så det står Enable CONTROL_HD_POWERMGMT=1
VOILA

- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
I mina försök att klura ut ifall min dator är i riskzonen får jag följande intressanta värden.
Hur ska jag tolka det här?
Å ena sidan så är WORST på 28, vilket känns lågt, å andra sidan så har inte Load_Cycle_Count ändrats så värst mycket den senaste månaden, knappt alls faktiskt.
Så jag tänkte att jag skulle jämföra med Power_On_Hours, så som det förslogs i wikin. På nåt sätt så tror jag inte att mitt värde är korrekt dock...
Hur ska jag tolka det här?
Å ena sidan så är WORST på 28, vilket känns lågt, å andra sidan så har inte Load_Cycle_Count ändrats så värst mycket den senaste månaden, knappt alls faktiskt.
Så jag tänkte att jag skulle jämföra med Power_On_Hours, så som det förslogs i wikin. På nåt sätt så tror jag inte att mitt värde är korrekt dock...
niklas@niklas-laptop:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Power_On_Hours
[sudo] password for niklas:
9 Power_On_Hours 0x0032 098 098 000 Old_age Always - 145436182579665
niklas@niklas-laptop:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
193 Load_Cycle_Count 0x0022 028 028 000 Old_age Always - 144041
hehe, tror nog inte det jag heller.
I såfall skulle din disk vara 16 602 303 947 år gamal, vilket är lite äldre än universum är.
I såfall skulle din disk vara 16 602 303 947 år gamal, vilket är lite äldre än universum är.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se