Tesla skrev:Ahh ok, jag testar med den du skrev där fast ändrar namnen. Hur vet man vilken sensor som läser av vad?
Uptime: 15:31:16 up 16:35, 2 users, load average: 0.04, 0.04, 0.01
Dock finns det bara 1 user på datorn så det är ju skumt. Om nu inte root räknas som en egen så klart.
Edit: det är alltid lable 2 som krånglar.
users behöver inte vara personer, det kan vara processer också och root är en.
Vilken som är vad får man gissa sig till med utgångspunkt från vad som visas i BIOS. Att label2 "krånglar"
kan betyda att den sensorn inte ens finns, alternativt så kan följande råd i sensors3.conf hjälpa:
Kod: Markera allt
# Important - if your temperature readings are completely whacky
# you probably need to change the sensor type.
# Adujst and uncomment the appropriate lines below.
För min del så ligger temp3 på mellan 86-127°C, beroende på om jag ställer in transistor eller diod. Självklart är det helt orimliga siffror och därför har istället ställt in att de skall ignoreras.
uptime visar att även om du hade en processor som hade 1-4% av den kapacitet som din nuvarande processor har, så skulle den kunna driva ditt system med samma hastighet som du har idag. Bara på tal om att uppgradera processorn. Om du uppgraderar processorn till en dubbelt så snabb modell så skulle det bara betyda att siffrorna istället skulle ha varit:
Uptime: 15:31:16 up 16:35, 2 users, [b]load average: 0.02, 0.02, 0.01[/b]
.
Hade istället outputen varit:
Uptime: 15:31:16 up 16:35, 2 users, load average: 2.04, 1.54, 1.32
så hade det betydit att under den senaste minuten så var processorn överlastad med 104%, de senaste 5 minuterna med 54% och den senaste minuten med 32% och om det hade varit det typiska fallet så skulle en processorsuppgradering ev. ha kunnat göra systemet snabbare. Resultatet av uptime är inte på något sätt vetenskapliga och skall tas med en nypa salt, men de kan i.a.f. ge en fingervisning när det gäller att bedöma om det är processorn som är flaskhalsen i systemet. Mer info om uptime och load hittar du t.ex. här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Load_(comp ... alculation