CPU fläkt

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: CPU fläkt

Inlägg av Tesla »

Hehe, jo, men hur ska jag kunna veta att 3gb storage interface betyder att det är en sata2?? För bara några dagar sedan så visste jag inte att cache på datordelarna var något att bry sig om och dy tror att jag ska kunna flashiga datortermer som "storage interface"? :P

Nepp jag rörde inte grafikkortet. Kan inte ens minnas senast jag gjorde det. Har aldrig varit någon vits att plocka ur det. Hoppas det inte pajar för det är ett alldeles lagom bra grafikkort åt mig. Har ingen lust att slänga ut en massa mer pengar på grafikkort då jag bara spelar gamla spel.

Jupp, har kört den raden och valde yes på precis allting, som en guide jag hittade tyckte att jag skulle göra.

Nej jag har inte ändrat något i någon fil alls. Det blir bara kaos när jag är inne och "fixar" saker på egen hand :P Dessutom trodde jag att det var det detect var till för?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Hehe, jo, men hur ska jag kunna veta att 3gb storage interface betyder att det är en sata2?? För bara några dagar sedan så visste jag inte att cache på datordelarna var något att bry sig om och dy tror att jag ska kunna flashiga datortermer som "storage interface"? :P
Men chown och chmod verkar du vara en hejjare på ;). Nej det är väl inte så lätt att veta så där bara. Men väljer man Tesla som nick så får man nog stå ut med att folk tror att man kan en del om datorer och elektronik ;).
Tesla skrev:Nepp jag rörde inte grafikkortet. Kan inte ens minnas senast jag gjorde det. Har aldrig varit någon vits att plocka ur det. Hoppas det inte pajar för det är ett alldeles lagom bra grafikkort åt mig. Har ingen lust att slänga ut en massa mer pengar på grafikkort då jag bara spelar gamla spel.
Då är det nog inget problem v.g. det. Det är nog snarare sensorerna som blivit felmappade.
Tesla skrev:Jupp, har kört den raden och valde yes på precis allting, som en guide jag hittade tyckte att jag skulle göra.
Ja det är helt rätt
Tesla skrev:Nej jag har inte ändrat något i någon fil alls. Det blir bara kaos när jag är inne och "fixar" saker på egen hand :P Dessutom trodde jag att det var det detect var till för?
Jo men det där med sensorer kan vara lite tricky ibland. Det är inte alltid som de mappas rätt. Kolla i din /etc/sensors.conf och se vad det står där. Om du testar med bara "sensors" i terminalen så skall du få en lista på alla sensorer som upptäckts och deras värden. Vad visas för temp i BIOS? Jag brukar i regel lita mer på värdena som visas i BIOS.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Kunna? Jag vet vad man ska skriva men vad de gör är lite halvt om halvt :D Nicket kommer dock snarare från Tezzlorna i nalle phu. Jag viste inte hur det stavades och så har det blivit så sedan dess. Nikola Tesla hörde jag faktiskt om senare och bilen tesla kom ganska nyligen tror jag.

Nja jag vetetusan. Conky visar strax under 40C efter uppstart och det är ju rimligt. Men nu 10 min senare står det 64 :o. Jag har försökt skruva av kylflensen nu på morgonen men det går inte ens. Det sitter 4 skruvar mitt på som jag trodde var till för att hålla i flänsen men det var tydligen 4 fjädrar och det gjorde ingen skillnad alls att jag skruvade av dem.

Det fanns bara sensors3.conf och den är tyvärr för lång för att kunna infoga här.

Sensors visar -2C på cpu. 43C på moderkort och sen något som jag inte vet vad det är visar på 36C.

BIOS har jag inte kollat. Då kan jag ju inte använda datorn och då får jag väl inte samma temperaturer?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Kunna? Jag vet vad man ska skriva men vad de gör är lite halvt om halvt :D Nicket kommer dock snarare från Tezzlorna i nalle phu. Jag viste inte hur det stavades och så har det blivit så sedan dess. Nikola Tesla hörde jag faktiskt om senare och bilen tesla kom ganska nyligen tror jag.

Nja jag vetetusan. Conky visar strax under 40C efter uppstart och det är ju rimligt. Men nu 10 min senare står det 64 :o. Jag har försökt skruva av kylflensen nu på morgonen men det går inte ens. Det sitter 4 skruvar mitt på som jag trodde var till för att hålla i flänsen men det var tydligen 4 fjädrar och det gjorde ingen skillnad alls att jag skruvade av dem.

Det fanns bara sensors3.conf och den är tyvärr för lång för att kunna infoga här.

Sensors visar -2C på cpu. 43C på moderkort och sen något som jag inte vet vad det är visar på 36C.

BIOS har jag inte kollat. Då kan jag ju inte använda datorn och då får jag väl inte samma temperaturer?
Då är det konfigurationen och mappningen av sensorerna som blivit fel. Men jag vet inte om jag skall tala om hur man löser det; du är ju otrogen i en annan tråd, med precis samma fråga :'(...

Äh va tusan, det får väl gå för den här gången ;).

En /etc/sensors.conf skall du ha och finns den inte så får vi skapa den. Först skriver du "sensors" och kör i terminalen. Längst uppe skall det då stå vad för sensorer sensors-detect har upptäckt. Därefter kan vi kopiera de delar som berör dina sensorer ur sensors3.conf till sensors.conf, med rätt mappningar och se om det finns några rekomenderade omräkningsfaktorer. Det behöver inte vara så att CPU:n egentligen blir för varm, det kan vara omräkningsfaktorer som gör att det visar en högre temperatur. Jag skulle tippa på att 36°C är CPU-temperaturen, det verkar mest rimligt.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Frågan i den andra tråden är om det finns andra program bara. Vilket tydligen inte skulle göra någon skillnad :/

2 frågor på det du skrev. Hur vet jag vad i sensors3 som berör mina sensorer och sen, vad är "mappingar"?

Nja jag tror inte att det är 36°C som är CPU:n. Mätningen fungerade förut och då visade den nästan 70°C och när jag då smetade på kylpasta sjönk detta värde till 60°C så det kan ju inte vara något annant. Nu är jag dock väldigt intresserad av vad det blev när jag fick till det med pushpinsen bättre. Ljudet sänktes i alla fall avsevärt och i BIOS står det att tempen är ca 42-45°C vilket verkar helt överkomligt med tanke på att det bara är ca 2/3 av vad jag har haft nu i snart ett år. Har jag tur så ligger det på samma när jag har x och allt igång. 1900 RPM på fläkten om det nu spelar någon roll. Jag har ingen aning om vad den klarar.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Frågan i den andra tråden är om det finns andra program bara. Vilket tydligen inte skulle göra någon skillnad :/

2 frågor på det du skrev. Hur vet jag vad i sensors3 som berör mina sensorer och sen, vad är "mappingar"?

Nja jag tror inte att det är 36°C som är CPU:n. Mätningen fungerade förut och då visade den nästan 70°C och när jag då smetade på kylpasta sjönk detta värde till 60°C så det kan ju inte vara något annant. Nu är jag dock väldigt intresserad av vad det blev när jag fick till det med pushpinsen bättre. Ljudet sänktes i alla fall avsevärt och i BIOS står det att tempen är ca 42-45°C vilket verkar helt överkomligt med tanke på att det bara är ca 2/3 av vad jag har haft nu i snart ett år. Har jag tur så ligger det på samma när jag har x och allt igång. 1900 RPM på fläkten om det nu spelar någon roll. Jag har ingen aning om vad den klarar.
1) Det bör du se på första raden av outputen på "sensors". På mitt kort ger det "it8712-isa-0290" då jag har it8712-baserade sensorer. Varje sensorschip med stöd har en egen sektion i sensors3.conf och den kopierar man till sin egen sensors.conf, med ev. modifieringar för att rätta till felberäkningar och felmappningar.

2) Mappning är helt enkelt vilken sensor som visas som vad i t.ex. xsensors eller conky, d.v.s. "Sensor 1" = "CPU Temp", "Sensor x" = "CPU Fan" etc.

Ok, då är det väl antagligen det som visas som modekortstemperatur som egentligen är CPU-temperatur. Om det visar 42-45°C i BIOS så är det troligtvis rätt värde. 42-45°C är helt OK processorstemperatur.

Är du säker på att det som visade 70°C för att sedan gå ner till 60°C verkligen var CPU-tempen? Det kan ju faktiskt ha varit så att CPU-tempen inte alls mappades tidigare och att den sensor som mappades som CPU-temp egentligen var M/B-temp. Ibland sitter M/B-sensorn ganska nära processorssockeln och om du då inte hade kylpasta på processorn så kan området runt sockeln värmts upp och det värmet överförts till M/B-sensorn. När du då applicerade kylpastan så distribuerades värmet istället till kylflänsen och transporterades bort m.h.a. fläkten och därmed sänktes temperaturen runt sockeln och den visade temperaturen på M/B-sensorn sjönk. Jag säger inte att det var så, men det kan ha varit så.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ahh ok, nu är det lite klarare. Ska sätta igång och försöka alldeles strax. Tack för infon.

Det var inte M/B det är jag ganska säker på. Det det skulle kunna ha verit är GPU:n för den ligger också vansinnigt högt, men den lär väl knappast påverkas av kylpastan på CPU:n? Det skumma är att tempen på GPU:n dessutom inte går ner även om jag har haft skärmen avstängd ett bra tag. Man bränner sig för övrigt om man håller på kortet en stund så att tempen är för hög finns det väl ingen tvivel om. Kan man kolla GPU temp i BIOS?
Tesla

Inlägg av Tesla »

Det gjorde ingen skillnad :(

Jag hade samma nr som du, skulle jag kunna få kopiera din conf?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Det var inte M/B det är jag ganska säker på. Det det skulle kunna ha verit är GPU:n för den ligger också vansinnigt högt, men den lär väl knappast påverkas av kylpastan på CPU:n?
Det är ju också en möjlighet. Men som du säger, så borde ju i.s.f. inte tempen sjunkit av pastan på CPU:n.
Tesla skrev:Det skumma är att tempen på GPU:n dessutom inte går ner även om jag har haft skärmen avstängd ett bra tag. Man bränner sig för övrigt om man håller på kortet en stund så att tempen är för hög finns det väl ingen tvivel om. Kan man kolla GPU temp i BIOS?
Ja det låter väl lite märkligt. Om skärmen stängts av p.g.a. att grafikkortet satt den i strömsparläge så borde grafikkortet själv sätta sig i strömsparläge samtidigt. Skärmsläckare eller en blank bild är förstås en annan sak. Jag är tveksam till att det går att se grafikkortssensorn i BIOS. BIOS- och moderkortstillverkaren kan ju inte gärna veta vad för externt grafikkort en användare installerar och vad för sensorer det använder. I vilket fall så bör det i så fall finnas under "PC Health Status".

Min sensors.conf:

Kod: Markera allt

chip "it87-*" "it8712-*"

# The values below have been tested on Asus CUSI, CUM motherboards.

# Voltage monitors as advised in the It8705 data sheet

label in0 "VCore 1"
#    label in1 "VCore 2"
    ignore in1
    label in2 "+3.3V"
    label in3 "+5V"
    label in4 "+12V"
    ignore in5
#    label in5 "-12V"
    ignore in6
#    label in6 "-5V"
    label in7 "Stdby"
    ignore in8
    label in8 "VBat"

# If 3.3V reads around 1.65V, uncomment the following line:
#    compute in2   2*@ , @/2

compute in3 ((6.8/10)+1)*@ ,  @/((6.8/10)+1)
# A number of Gigabyte boards (GA-8IPE1000Pro, GA-8KNXP, GA-7N400-L) use
# a different resistor combination for +5V:
#    compute in3 ((10/10)+1)*@ ,  @/((10/10)+1)

compute in4 ((30/10) +1)*@  , @/((30/10) +1)
# For this family of chips the negative voltage equation is different from
# the lm78.  The chip uses two external resistor for scaling but one is
# tied to a positive reference voltage.  See ITE8705/12 datasheet (SIS950
# data sheet is wrong)
# Vs = (1 + Rin/Rf) * Vin - (Rin/Rf) * Vref.
# Vref = 4.096 volts, Vin is voltage measured, Vs is actual voltage.

# The next two are negative voltages (-12 and -5).
# The following formulas must be used. Unfortunately the datasheet
# does not give recommendations for Rin, Rf, but we can back into
# them based on a nominal +2V input to the chip, together with a 4.096V Vref.
# Formula:
#    actual V = (Vmeasured * (1 + Rin/Rf)) - (Vref * (Rin/Rf))
#    For -12V input use Rin/Rf = 6.68
#    For -5V input use Rin/Rf = 3.33
# Then you can convert the forumula to a standard form like:
    compute in5 (7.67 * @) - 27.36  ,  (@ + 27.36) / 7.67
    compute in6 (4.33 * @) - 13.64  ,  (@ + 13.64) / 4.33
#
# this much simpler version is reported to work for a
# Elite Group K7S5A board
#
#   compute in5 -(36/10)*@, -@/(36/10)
#   compute in6 -(56/10)*@, -@/(56/10)
#
    compute in7 ((6.8/10)+1)*@ ,  @/((6.8/10)+1)

#    set in0_min 1.5 * 0.95
#    set in0_max 1.5 * 1.05
#    set in1_min 2.4
#    set in1_max 2.6
#    set in2_min 3.3 * 0.95
#    set in2_max 3.3 * 1.05
#    set in3_min 5.0 * 0.95
#    set in3_max 5.0 * 1.05
#    set in4_min 12 * 0.95
#    set in4_max 12 * 1.05
#    set in5_max -12 * 0.95
#    set in5_min -12 * 1.05
#    set in6_max -5 * 0.95
#    set in6_min -5 * 1.05
#    set in7_min 5 * 0.95
#    set in7_max 5 * 1.05
    #the chip does not support in8 min/max

# Temperature
#
# Important - if your temperature readings are completely whacky
# you probably need to change the sensor type.
# Adujst and uncomment the appropriate lines below.
#
# 2 = thermistor; 3 = thermal diode; 0 = unused
#   set temp1_type 3
#   set temp2_type 3
#   set temp3_type 3
# If a given sensor isn't used, you will probably want to ignore it
# (see ignore statement right below).

label temp1       "CPU Temp"
#    set   temp1_max   40
#    set   temp1_min   15
    label temp2       "M/B Temp"
#    set   temp2_max   45
#    set   temp2_min   15
   ignore temp3
#    label temp3       "Temp3"
#    set   temp3_max   45
#    set   temp3_min   15

# The A7V8X-X and A7V600 have temperatures inverted, and needs a conversion
# for CPU temp. Thanks to Preben Randhol for the formula.
#   label temp1       "CPU Temp"
#   label temp2       "M/B Temp"
#   compute temp1     (-15.096+1.4893*@), (@+15.096)/1.4893

# Fläktar
#   set fan1_min 0
#   set fan2_min 3000
    ignore fan2
    ignore fan3
#   set fan3_min 3000
Det är ju inte säkert att den passar rakt av för dig. Jag har t.ex. ingen sensor för grafikkortet och bara en av mina fläktar detekteras.

EDIT Om du bara kopierat delen för it87 utan modifiering från sensors3.conf till en ny fil med namn sensors.conf så kommer det inte att ändra något. Det som är fel i sensors3.conf måste rättas i sensors.conf, annars ändras inget.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ingen skärmsläckare eller någonting. Jag brukar stänga av skärmen när jag lämnar datorn (alltså slå av på knappen) och når jag kommer tillbax efter någon timme så ligger ändå tempen på samma nivå.

Varför skulle det inte känna av det? Det känner ju av processorn och minnena.

Det gjorde ingen skillnad tyvärr.

Så här ser det ut när jag skriver sensors om nu det kan vara till någon nytta.

tesla@gubbe:~$ sensors
it8712-isa-0290
Adapter: ISA adapter
VCore 1:     +1.33 V  (min =  +0.00 V, max =  +4.08 V)
VCore 2:     +1.81 V  (min =  +0.00 V, max =  +4.08 V)
+3.3V:       +3.33 V  (min =  +0.00 V, max =  +4.08 V)
+5V:         +6.85 V  (min =  +0.00 V, max =  +6.85 V)
+12V:       +12.35 V  (min =  +0.00 V, max = +16.32 V)
-12V:        -4.41 V  (min = -27.36 V, max =  +3.93 V)
-5V:         -2.90 V  (min = -13.64 V, max =  +4.03 V)
Stdby:       +6.85 V  (min =  +0.00 V, max =  +6.85 V)
VBat:        +4.08 V
fan1:       2445 RPM  (min =    0 RPM, div = 8)
fan2:          0 RPM  (min =    0 RPM, div = 8)
fan3:          0 RPM  (min =    0 RPM, div = 8)
M/B Temp:    +44.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = transistor
CPU Temp:     -2.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = transistor
Temp3:       +40.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = thermal diode
cpu0_vid:   +1.388 V
Det märkliga är att det fungerade innan jag formaterade utan att jag hade gjort någonting alls. Det ända jag gjorde då var att jag skrev in 2 rader i conky som hund hade skrivit om här på forumet och då verkade det fungera. Men det kan ju som sagt ha varit GPU:n det med men jag tror inte det.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Ingen skärmsläckare eller någonting. Jag brukar stänga av skärmen när jag lämnar datorn (alltså slå av på knappen) och når jag kommer tillbax efter någon timme så ligger ändå tempen på samma nivå.
Men har grafikkortet stängts av då? Om inte jag missminner mig så är inställningen för när skärmen skall stängas av rätt rejält tilltagen som standard. Någon timme eller så. Att du stänger av skärmen känner inte grafikkortet av, utan det kommer att fortsätta att rita upp bilden i.a.f.
Tesla skrev:Varför skulle det inte känna av det? Det känner ju av processorn och minnena.
Det känner naturligtvis av och känner igen grafikkortet i sig, men jag är tveksam till att temp-visningen i BIOS även skulle inkludera grafikkortssensorer. Det har jag inte sett någon gång.
Tesla skrev:Det gjorde ingen skillnad tyvärr.
Vad negativ du är...
Tesla skrev:Så här ser det ut när jag skriver sensors om nu det kan vara till någon nytta.

it8712-isa-0290
VCore 2:     +1.81 V  (min =  +0.00 V, max =  +4.08 V)
-12V:        -4.41 V  (min = -27.36 V, max =  +3.93 V)
-5V:         -2.90 V  (min = -13.64 V, max =  +4.03 V)
VBat:        +4.08 V
fan1:       2445 RPM  (min =    0 RPM, div = 8)
fan2:          0 RPM  (min =    0 RPM, div = 8)
fan3:          0 RPM  (min =    0 RPM, div = 8)
M/B Temp:    +44.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = transistor
CPU Temp:     -2.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = transistor
Temp3:       +40.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = thermal diode
Det märkliga är att det fungerade innan jag formaterade utan att jag hade gjort någonting alls. Det ända jag gjorde då var att jag skrev in 2 rader i conky som hund hade skrivit om här på forumet och då verkade det fungera. Men det kan ju som sagt ha varit GPU:n det med men jag tror inte det.
Ja då vet vi vad som behöver ändras. Tittar vi på M/B resp. CPU Temp så ligger de ju fel. Då öppnar du sensors.conf i din favoriteditor som root t.ex.

gksudo gedit /etc/sensors.conf
Därefter går du till rad 88 (tips: du kan ställa in så att gedit visar radnummer i "Redigera" -> "Inställningar" och kryssa i "Visa radnummer"). På rad 88 börjar inställningarna för temperatursensorerna. Som du ser så har jag sensorsutslag på "temp1" och "temp3" medan du har utslag på "temp1" och "temp2". Alltså ändrar du helt enkelt det och skriver:

ignore temp2 (som ju inte används på ditt moderkort)
och
label temp3       "M/B Temp"
på lämpliga ställen i sensors.conf. Du förstår säkert principen. Om du är osäker så kan du ändra och posta den avdelning du ändrat i så kan vi kolla att det är rätt först.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jasså? Hur kan man då ställa in så att grafikkortet vilar? Helst så att jag kan välja det... Eller typ efter 5-10 min inaktivitet.

Det är redan så jag har. Det verkar som att sensors inte läser av conf-filen av någon anledning. Kan man ge det en sökväg eller något?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Jasså? Hur kan man då ställa in så att grafikkortet vilar? Helst så att jag kan välja det... Eller typ efter 5-10 min inaktivitet.
Jag använder inte Gnome själv, men det borde finnas ngt val under inställningar-menyn som heter skärmsläckare, bildskärm, energispar eller något liknande. Om du inte hittar det så kan du antingen köra nedanstående i en terminal alt. klistra in det i en kör-dialog:

gnome-power-preferences
Tesla skrev:Det är redan så jag har. Det verkar som att sensors inte läser av conf-filen av någon anledning. Kan man ge det en sökväg eller något?
Testa med:

sudo /etc/init.d/lm-sensors force-reload
Det skall läsa om konfigurationsfilerna.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jag kör inte gnome heller. Jag kör xubuntu, så det är xfce4 som gäller för tillfället. Men är det där skärmsläckarinställningarna finns så vet jag hur man gör. Det lät så avancerat så jag trodde inte att det kunde ha en så enkel lösning.

Kommandot fungerade men inget hände med sensors. Det börjar kännas som att jag får nöja mig med att se tempen i BIOS. Skumt bara att det fungerat tidigare.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Jag kör inte gnome heller. Jag kör xubuntu, så det är xfce4 som gäller för tillfället. Men är det där skärmsläckarinställningarna finns så vet jag hur man gör. Det lät så avancerat så jag trodde inte att det kunde ha en så enkel lösning.

Kommandot fungerade men inget hände med sensors. Det börjar kännas som att jag får nöja mig med att se tempen i BIOS. Skumt bara att det fungerat tidigare.
Du, jag upptäckte att sensors inte läser sensors.conf, det läser sensors3.conf. Det är xsensors som läser sensors.conf. Du måste alltså ändra valda delar i sensors3.conf för att det skall funka. Sedan kan du läsa om konfigurationsfilerna med:

sensors -s
Tesla

Inlägg av Tesla »

Så jag ska bara ta bort alla # i min sensors3.conf som är vid den delen jag ska använda?

Edit: Jadu, lite annorlunda blev det, men frågan är för om det bara ser ut så. Nu visar det -2.0°C på M/B istället. ???

it8712-isa-0290
fan1:       1854 RPM  (min =    0 RPM, div = 8)
CPU Temp:    +44.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = transistor
M/B Temp:     -2.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = transistor
När jag snabbt hoppade ut i BIOS visade cpu tempen mellan 44 och 46°C så det kan ju stämma, men det var ungefär samma temp på M/B också.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Så jag ska bara ta bort alla # i min sensors3.conf som är vid den delen jag ska använda?

Edit: Jadu, lite annorlunda blev det, men frågan är för om det bara ser ut så. Nu visar det -2.0°C på M/B istället. ???

it8712-isa-0290
fan1:       1854 RPM  (min =    0 RPM, div = 8)
CPU Temp:    +44.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = transistor
M/B Temp:     -2.0°C  (low  = +127.0°C, high = +127.0°C)  sensor = transistor
När jag snabbt hoppade ut i BIOS visade cpu tempen mellan 44 och 46°C så det kan ju stämma, men det var ungefär samma temp på M/B också.
Jo, men då har du väl bara kopierat innehållet i min fil rakt av? Du vill ju att temp1 skall visas som cputemperatur, temp3 som moderkortstemperatur och temp2 skall vara dold. För min del, med de sensorer som jag har, så ser det ut så här:

label temp2       "Moderkorttemp"
     ignore temp3
#    label temp3       "Temp3"
För din del blir det naturligtvis annorlunda, kanske något så här:

label temp1       "Blodappelsin"
#    label temp2       "Moderkorttemp"
     ignore temp2
#     ignore temp3
    label temp3       "Bananer"
istället. Du kan kalla etiketterna vad du vill och vad de skall visas som anger du inom citationstecknen efter "label tempX". Om det är en speciell del som du inte vill skall visas alls anger du "ignore [det du inte vill skall visas]".

Tecknet "#" används för att markera kommentarer i i princip alla konfigurationsfiler på ett POSIX-system (som Ubuntu är). Att ta bort dom framför sådant som uppenbarligen är kommentarer kan leda till oanade konsekvenser. Man kan även använda kommentarer för att behålla sådant som man vill att programmen som läser konfigurationsfilerna skall hoppa över. Om man t.ex. vill testa något i en konfigurationsfil, men inte är säker på att det kommer att fungera så kan man sätta ett "#" framför raden, infoga sin nya rad och prova programet. Fungerar det inte så tar man bort eller sätter ett "#" framför den nya raden, tar bort "#" på den gamla raden och allt fungerar som förut.

Föresten, när vi ändå är igång, vad säger:

uptime
på din dator?
Tesla

Inlägg av Tesla »

Ahh ok, jag testar med den du skrev där fast ändrar namnen. Hur vet man vilken sensor som läser av vad?

Uptime: 15:31:16 up 16:35, 2 users, load average: 0.04, 0.04, 0.01

Dock finns det bara 1 user på datorn så det är ju skumt. Om nu inte root räknas som en egen så klart.

Edit: det är alltid lable 2 som krånglar.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Tesla skrev:Ahh ok, jag testar med den du skrev där fast ändrar namnen. Hur vet man vilken sensor som läser av vad?

Uptime: 15:31:16 up 16:35, 2 users, load average: 0.04, 0.04, 0.01

Dock finns det bara 1 user på datorn så det är ju skumt. Om nu inte root räknas som en egen så klart.

Edit: det är alltid lable 2 som krånglar.
users behöver inte vara personer, det kan vara processer också och root är en.

Vilken som är vad får man gissa sig till med utgångspunkt från vad som visas i BIOS. Att label2 "krånglar" kan betyda att den sensorn inte ens finns, alternativt så kan följande råd i sensors3.conf hjälpa:

# Important - if your temperature readings are completely whacky
# you probably need to change the sensor type.
# Adujst and uncomment the appropriate lines below.
För min del så ligger temp3 på mellan 86-127°C, beroende på om jag ställer in transistor eller diod. Självklart är det helt orimliga siffror och därför har istället ställt in att de skall ignoreras.

uptime visar att även om du hade en processor som hade 1-4% av den kapacitet som din nuvarande processor har, så skulle den kunna driva ditt system med samma hastighet som du har idag. Bara på tal om att uppgradera processorn. Om du uppgraderar processorn till en dubbelt så snabb modell så skulle det bara betyda att siffrorna istället skulle ha varit:

Uptime: 15:31:16 up 16:35,  2 users,  [b]load average: 0.02, 0.02, 0.01[/b]
.
Hade istället outputen varit:

Uptime: 15:31:16 up 16:35,  2 users,  load average: 2.04, 1.54, 1.32
så hade det betydit att under den senaste minuten så var processorn överlastad med 104%, de senaste 5 minuterna med 54% och den senaste minuten med 32% och om det hade varit det typiska fallet så skulle en processorsuppgradering ev. ha kunnat göra systemet snabbare. Resultatet av uptime är inte på något sätt vetenskapliga och skall tas med en nypa salt, men de kan i.a.f. ge en fingervisning när det gäller att bedöma om det är processorn som är flaskhalsen i systemet. Mer info om uptime och load hittar du t.ex. här: http://en.wikipedia.org/wiki/Load_(comp ... alculation
Tesla

Inlägg av Tesla »

Jag lägger nog ner projektet med sensorerna till dess att jag har tid och ork att läsa igenom lite manualer på egen hand. Jag kan känna med fingret och kolla i BIOS så länge. Huvudsaken är ju trots allt att det inte blir för vart, hur mycket under rekomenderad temperatur det ligger på spelar ju egentligen inte så stor roll. Tack för all hjälp i alla fall.

Ang. processorn så visade ju det där bara vad jag hade med en terminal uppe och ett minimerat firefox. När jag däremot spelar spel så hör man bara på ljudet av fläkten att processorn får jobba ordentligt. Även om jag bara spelar gamla spel så drar det ju lite extra att köra dem genom wine eller dosbox. Hade det handlat om tusenlappar så hade det troligtvis fått vara som det är men när jag kan få en ganska så mycket bättre processor än den jag har för 200-300kr så kan jag lika gärna kosta på burken det.

Jag tror dig nu när du säger att hårddiskbyte skulle snabba upp min dator avsevärt. Datorn nästintill låser sig när jag packar upp filer och det knakar som tusan i den gamla grejen, vilket jag inte hörde förut för att CPU-fläkten låg på samma db som en rockkonsert. Du verkar ju kunna sånt här så skulle inte du kunna ge mig tips på en HD som kostar mac 500kr. Den behöver inte vara gigantisk men får gärna vara i alla fall 200GB då jag känner att de 120GB jag har idag inte räcker till alls. Jag kunde ha SATA2 i alla fall sa du. Det kanske är det jag ska satsa på eftersom prislappen inte alls verkar skilja sig särskilt mycket från vanliga SATA? Om det nu är vad jag ska ha, bör det vara något speciellt märke? är det något märke som jag ska passa mig för? Behöver jag köpa till speciella SATA-kablar eller ingår det?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"