wc3, snabbkommando samt tabbning,

För spelentusiaster !
liftaren
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

wc3, snabbkommando samt tabbning,

Inlägg av liftaren »

Tjenare, installerade wc3 igår och fick det att fungera efter ett tag då jag letat mig fram genom trådarna. Men två saker fungerar fortfarande inte som jag vill.

1. När man håller in Alt samt högerklickar så får man upp en fönstermeny, hur tar man bort detta?

2. Jag får inte tabba ur.

Tacksam för alla svar som kan leda mig rätt :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: wc3, snabbkommando samt tabbning,

Inlägg av DeepThought »

I WineHQs AppBD står det följande (säg till om jag skall översätta!). Det kanske kan hjälpa dig lite:

Window managers often have the alt key bound to certain features, especially the alt-click. THIS IS NOT A WINE BUG. If you have problems with the alt key in any way DO NOT REPORT IT. Fix your window manager. I'm not going to list steps for every one because there are too many possibilites. Figure out yourself or ask in a help forum (here is okay... but be warned all I use is TWM). If you are desperate, turn off window manager managed windows in winecfg.

KDE
Go into KDE Control Center, expand Desktop, click window behavior, then click window actions tab. You can turn off the alt-combos. If you want to make window specific settings, click on window specific settings under window behavior on the side.

GNOME
The option to change the key binding is in System Menu -> Preferences Menu -> Windows.

Kolla under "ALT-KEY COMBO WARNING":
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=3126
liftaren

Inlägg av liftaren »

Tack och bock!

Det löste problemet med ALT-direkt :)
liftaren

Inlägg av liftaren »

Tjenare, har donat lite och fått wc3 att fungera hyffsat bra nu.

Men att tabba ut går fortfarande inte. Jag provade med -opengl vilket ledde till att allt blev vitt och stora rutor när jag tabbade in igen. Provade då -window, vilket jag tyckte var perfekt, gillar windowmode även om grafiken blev lite ihop tryckt. Men när man ska scroll upp eller ner så hamnar man på panelerna vilket var enormt störande.

Finns det någon annan utväg än dessa?

EDIT: Nu efter att försökt lite så har jag börjat lagga som om jag har ca 1fps när jag startar TFT.

EDIT #2: Om jag startar genom terminalen med -opengl så laggar det inte. Måste man starta så genom terminal går det inte bara att lägga in -opengl som auto på något sätt?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

För att lösa grejen med att slippa skriva -opengl så kan du göra så att du startar regedit i en terminal. Väl där letar du upp följande:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Blizzard Entertainment\Warcraft III]

Väl där lägger du till ett nytt DWORD (Edit -> New -> DWORD Value) som du kallar Gfx OpenGL och ger värdet 1. Det ser ut ungefär:
Gfx OpenGL REG_DWORD 0x00000001 (1)
liftaren

Inlägg av liftaren »

tackar ännu en gång,

Nu funkar det iallafall att starta utan laggen. Ska prova spela det imorgon när jag har tid, dock går det fortfarande inte att tabba ut. Du råkar inte ha någon lösning på det?

Det går inte att köra windowmode och få det på fullskärm över panelerna?

En till sak medans jag är på g. Satt idag på dagen ny med linux som jag är och försökte få alla knappar på min MX518 att fungera, vilket jag inte lyckades med så jag fixade tillbaka configen som den var. Men nu fungerar tumknapparna helt plötsligt i FF. Men själva grejjen med tumknapparna var att jag brukar ha dom bundna till NUMPAD 4 och NUMPAD 5. Går detta att fixa?
liftaren

Inlägg av liftaren »

Hej igen jag radar upp problem här :)

Nu har jag två frågor.

1. Jag ser inte alla som skriver när jag kör wc3. Vad beror detta på?

2. Mitt grafikkort har varit skumt i slutet på windows vilket lett till att jag laggat på wc3 ibland. Men när jag sänkte hårdvaruaccelerationen så blev det lite bättre. Hur kan jag göra det i linux? Kör sådan propiertärdrivare för tillfället för när jag inte kör med den så får jag typ 1fps i wc3 menyerna.
KlavKalashj

Inlägg av KlavKalashj »

Svar på fråga 1: Byt version av wine. Jag har haft det problemet också, och det är rapporterat till wine, men det har inte hänt något på ett bra tag. Jag kör för närvarande version 0.9.43, och där ser man perfekt vad alla skriver, och det går att tabba. För mig i alla fall, kan vara värt ett försök. Du hittar den i arkivet på download-sidan. Sedan kan du gå in i synaptics och låsa versionen, så att den inte uppdateras när du uppdaterar resten av systemet.

Edit: Angående de du sa om att köra windowed, blev lite intresserad! Löste du det satt man kan mousescrolla åt alla håll?
liftaren

Inlägg av liftaren »

allright, kör 0.9.39 nu tror jag så ska prova den lite nyare då.

Nä, jag kunde inte fixa det iallafall men jag är väldigt ny på linux :) Men det var iallafall omöjligt att spela så när man inte kunde scrolla åt sidor etc genom att dra max åt sidan. :(
KlavKalashj

Inlägg av KlavKalashj »

Du, jag kom på lösningen på scrollproblemet! Eller i alla fall en genväg. Använd scrollhjulet! När man trycker och håller in de kan man röra skärmen som man vill, det är mycket bekvämt! Prova! :D
liftaren

Inlägg av liftaren »

ah allright :D lär jag testa.

sitter dock fortfarande i skiten. har provat massa olika wineversioner nu. Men sitter fast med problemet att jag inte kan se vad folk skriver när jag spelar, jag kan se vissa bara. Någon som vet om det går att fixa, eller en version där problemet inte finns? Är det enda spelet jag spelar så vore kul om man fick det att smida :]
liftaren

Inlägg av liftaren »

Ingen som vet? Har testat några olika nu men fortfarande. Så ser jag inte vad alla skriver när jag spelar samt att tabbar jag ut och ska tabba in igen är texturerna helt kostiga och allting är typ vitt.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Bara en tanke: testat att stänga av skrivbordseffekterna?
liftaren

Inlägg av liftaren »

Som ex. emerald och screenlets daemon? compiz?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ja, framförallt Compiz (det andra vill du nog stänga av så fort du stänger ner din komposithanterare ;)). Jag är lite osäker på hur man gör i Hardy, men det är väl bara att gå in i Inställningar -> Skrivbordseffekter -> Inga, eller nåt sånt?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

DeepThought skrev:Ja, framförallt Compiz (det andra vill du nog stänga av så fort du stänger ner din komposithanterare ;)). Jag är lite osäker på hur man gör i Hardy, men det är väl bara att gå in i Inställningar -> Skrivbordseffekter -> Inga, eller nåt sånt?

Det är samma för gnome såväl i Hardy som Interpid.

System->Inställningar->Utseende - gå till fliken ->Visuella effekter-> välj Inget

I övrigt håller jag med Deep Thought -det flyter på bättre så..
liftaren

Inlägg av liftaren »

Gick på utseende och tog inget. Men provade sedan att tabba ut men det blev vitt och jättepixlar som vanligt. Det blir så att jag aldrig riktigt får tabba ut, utan det lägger sig uppe i vänstra hörnet i den upplösning jag har på spelet. 1024*768 och kör 1440*900 på skrivbordet, så när jag tabbar så lägger det sig uppe i hörnet så går det inte att göra något där förens man klickar på det och då hoppar det in i wc3 igen.

EDIT: Tro det eller ej så har jag nästan lyckats nu. Körde ju windowmode förut men då går det inte att scrolla "in-game". Men binda knappkombination till fullscreen nu och då funkar det helt perfekt. +att det är windowmode vilket är kanon.

Problemet är det att jag får en ca halv cm hög del av skrivbordet synligt på botten av bilden. Vad kan detta bero på?
liftaren

Inlägg av liftaren »

DeepThought skrev:För att lösa grejen med att slippa skriva -opengl så kan du göra så att du startar regedit i en terminal. Väl där letar du upp följande:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Blizzard Entertainment\Warcraft III]

Väl där lägger du till ett nytt DWORD (Edit -> New -> DWORD Value) som du kallar Gfx OpenGL och ger värdet 1. Det ser ut ungefär:
Gfx OpenGL REG_DWORD 0x00000001 (1)
Finns det ett liknande för windowmode? Små testat lite men fick inte till det :]

EDIT: Nu har jag fått det att fungera men då lär jag köra 1280*768 i skärmupplösning. Provade att ändra resheight och width i regedit men det hjälpte inte. Finns det någon väg runt detta, då denna upplösning är förfärlig att köra :[
Skriv svar

Återgå till "Spel"