Skillnad 32/64 bitars OS [LÖST]

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Skillnad 32/64 bitars OS [LÖST]

Inlägg av Rune.K »

Hej alla glada!

Jag har en 64bitars dator med 1GB RAM 3.2 GHZ dual core (Intel inside, idiot outside).

Vad jag undrar rent generellt om det är någon fördel prestandamässigt att installera ett 64bits OS?
Nu tänker jag inte på att det går att använda mer RAM...
Jag tror att det till en del OS så är programutbudet mindre, men är det verkligen sant?

Testade Opensolaris LiveCD häromdagen, den körde i 64bits-läge och alla pryttlarna inuti datorn var godkända för 64bits.

Tacksam för synpunkter/erfarenheter !
#rune
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 23 gånger.
Harlekin33

Re: Skillnad 32/64 bitars OS

Inlägg av Harlekin33 »

Hej!

Vad jag vet så ska man helst ha minst 4 GB i RAM..

Dom som kör 64 bitar säger att dom upplever en prestandaökning och att det både är stabilare och snabbare..

Men vad jag vet så är inte alla program ännu skrivna för 64 bitar så en del kanske inte fungerar..

Därför är det viktigt att ta reda på vilka program du vill använda och om dom finns i 64 bitar och om dom går att köra..

Jag är anhängare av 64 bitar och hoppas det slår igenom på allvar innan 2010 i.o.m Windows 7 och då kommer alla andra troligen också överge 32 bitar helt förhoppningsvis..

Då borde troligen också dom flesta nya datorer ha 4 GB i ram som standard..

Nån annan här på forumet som använder 64 bitar fullt ut kanske har mera info..?
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Rune.K skrev: Vad jag undrar rent generellt om det är någon fördel prestandamässigt att installera ett 64bits OS?
Ja en fördel är det ju, märkbart? ibland, mest i bildredigering eller ännu mer i blender.
Jag tror att det till en del OS så är programutbudet mindre, men är det verkligen sant?
Det finns några udda program som inte körs, det största problemet är flash. Men det finns några sätt att installera 32bit program i ett 64bit operativ.
Det är inget krav, men den största fördelen med 64bit är att man kan ha mer än 3gb
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

AntonPetts skrev:
Rune.K skrev: Vad jag undrar rent generellt om det är någon fördel prestandamässigt att installera ett 64bits OS?
Ja en fördel är det ju, märkbart? ibland, mest i bildredigering eller ännu mer i blender.
Det finns några udda program som inte körs, det största problemet är flash. Men det finns många sätt att installera 32bit program i ett 64bit operativ.
Det är inget krav, men den största fördelen med 64bit är att man kan ha mer än 3gb
Tusen tack AntonPetts och Ubuntu33!

Ett par frågor till:
Det är väl inte så att ett 64bit OS kräver mer RAM?
Och om jag förstår dej rätt så finns det en "workaround" i de flesta 64bit OS, så att man kan köra 32bit-program, eller hur?

Rent teoretiskt borde ett 64bit OS vara dubbelt så snabbt eftersom det kan skicka dubbelt så många instruktioner till CPU-en.
Bortsett från hur snabbt RAM man har, och den största flaskhalsen min gamla hårddisk...
mvh rune
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Rune.K skrev:
AntonPetts skrev:
Det finns några udda program som inte körs, det största problemet är flash. Men det finns många sätt att installera 32bit program i ett 64bit operativ.
Tusen tack AntonPetts!

Ett par frågor till:
Det är väl inte så att ett 64bit OS kräver mer RAM?
Och om jag förstår dej rätt så finns det en "workaround" i de flesta 64bit OS, så att man kan köra 32bit-program, eller hur?

Rent teoretiskt borde ett 64bit OS vara dubbelt så snabbt eftersom det kan skicka dubbelt så många instruktioner till CPU-en.
Bortsett från hur snabbt RAM man har, och den största flaskhalsen min gamla hårddisk...
mvh rune
En del mer RAM kräver det, då 64-bitars program generellt sett är större. Men dubbelt så många instruktioner kan man inte skicka till processorn under samma tidsrymd jämfört med en 32-bitars. Det som är dubbelt är minnesbredden. En 32-bitars opkod som exekveras är fortfarande bara en 32-bitars opkod. Resterande 32 bitar blir outnytjade. Om det är en 64-bitars opkod så är det fortfarande bara en 64-bitars opkod. Däremot kan ju 64-bitarsoperationerna vara mer kapabla och göra mer per cykel, men dubbelt så snabbt blir det nog inte, ens i teorin. Men jag vill kasta in en brasklapp och säga att detta är vad jag tror, baserat på erfarenheter från tidigare sådana här skiften och bussbreddningar, men jag kan ha fel och då får någon vänlig själ rätta mig.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Tack djkmmo!
Nu har jag fått svar det mesta, ska installera ett 64bit OS vid tillfälle.
Tråden är löst!
mvh rune
AJxn
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Skillnad 32/64 bitars OS [LÖST]

Inlägg av AJxn »

64-bitar är snabbare, eftersom många långsamma op-koder inte längre finns vilket ger enklare/effektivare konstruktion, finns fler register i CPU:n samt att programmen kan utnyttja de större talen som rymms i 64 bitar.
Det är även modernare CPU:er. och därigenom snabbare.

Programmen drar mer minne, men inte dubbelt så mycket.
Data för programmen drar med minne, men inte dubbert så mycket.
Progammen exekveras snabbare, men mer i storleksordning 15%.
Datorn kan hantera större adressrymd, dvs mer än 3Gbyte primärminne.
Även om man kör 32-bitars program (vilket går på AMD-, Intel- och PowerPC-cpu:er), så blir datorn snabbare, eftersom OS:et kör i 64-bitars läge.

Fler nya PC-maskiner säljs redan nu med MS Windows Vista i 64-bitarsversion.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"