Bärbar dator för runt 3000:-?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Radisa
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Bärbar dator för runt 3000:-?

Inlägg av Radisa »

Jag har tänkt köpa mig en bärbar dator att köra ubuntu på men hittar plötsligt inga billiga utan operativsystem (alternativt med ubuntu installerat). Jag hade spanat in zeptos och nån på inwarehouse men allt verkar ha utgått nu när jag väl har råd.. Så har någon ett tips om en prisvärd dator som kostar omkring 3000-4000:- och som utan allt för mycket problem kan fungera med ubuntu?
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Bärbar dator för runt 3000:-?

Inlägg av Bossieman »

Krav på skärmstorlek?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
tpnet
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av tpnet »

Kan detta vara något för dig. http://www.dustinhome.se/pd_5010165616.aspx
Jag funderar på en sådan själv.

//Tony
Användarvisningsbild
Radisa
Kontakt:

Inlägg av Radisa »

nej inga specifika krav alls förutom att det inte får bli för dyrt.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Har du tittat på Aspire one: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=327067
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

*ulsak vill oxå ha aspire one*

eeepc har blivit ikapp sprungen, det ska bli kul att se vad dell har på gång..
Användarvisningsbild
Radisa
Kontakt:

Inlägg av Radisa »

Är det alltid windows installerat på aspire one med större hårddisk? Jag vill gärna kunna lagra lite musik och hade blivit överlycklig om man dessutom skulle kunna köra enklare grejer i scribus och gimp, klarar den det? Jag hade visst lite krav ändå..
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Radisa skrev:Är det alltid windows installerat på aspire one med större hårddisk? Jag vill gärna kunna lagra lite musik och hade blivit överlycklig om man dessutom skulle kunna köra enklare grejer i scribus och gimp, klarar den det? Jag hade visst lite krav ändå..
Det kommer att släppas en 120GB AA1 med Linux senare i år. Du kan dock enkelt mha av ett SD kort uppgradera hårddisken. Köp ett 16GB SD kort så har du helt plötsligt 24 GB.

Du kan utan problem köra enklare grejer i Gimp och Scribus. Men jag rekomenderar att uppgradera minnet, kostar inte ens 200 kronor så får du 1.5 GB.
Användarvisningsbild
Radisa
Kontakt:

Inlägg av Radisa »

Bossieman skrev:Det kommer att släppas en 120GB AA1 med Linux senare i år. Du kan dock enkelt mha av ett SD kort uppgradera hårddisken. Köp ett 16GB SD kort så har du helt plötsligt 24 GB.

Du kan utan problem köra enklare grejer i Gimp och Scribus. Men jag rekomenderar att uppgradera minnet, kostar inte ens 200 kronor så får du 1.5 GB.
Finns det nått datum för när den släpps? Är det kanske värt att vänta. AA1 med linux verkar inte finnas i lager just nu ändå..

Annars funderar jag på om det kanske är smartast att köra på linuxvarianten och köpa en extern håddisk till, vilken ska man satsa på isf? "Western Digital My Passport" verkar ju smidig men efter en sökning på forumet verkar det som att den kan krångla.. Kan man använda på 16GB kort? Som jag fattade efter att ha läst på Acers sida är 8GB max, eller gäller det något annat? Hur uppgraderar jag minnet? Jag har noll koll på det här. Tack så hemskt mkt för råden iaf!
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Radisa skrev:
Bossieman skrev:Det kommer att släppas en 120GB AA1 med Linux senare i år. Du kan dock enkelt mha av ett SD kort uppgradera hårddisken. Köp ett 16GB SD kort så har du helt plötsligt 24 GB.

Finns det nått datum för när den släpps? Är det kanske värt att vänta. AA1 med linux verkar inte finnas i lager just nu ändå..

Annars funderar jag på om det kanske är smartast att köra på linuxvarianten och köpa en extern håddisk till, vilken ska man satsa på isf? "Western Digital My Passport" verkar ju smidig men efter en sökning på forumet verkar det som att den kan krångla.. Kan man använda på 16GB kort? Som jag fattade efter att ha läst på Acers sida är 8GB max, eller gäller det något annat? Hur uppgraderar jag minnet? Jag har noll koll på det här. Tack så hemskt mkt för råden iaf!
16GB kort funkar utan problem, många använder det. Det står fel på hemsidan.
En extern hårddisk gör ju datorn större och otympligare. Datorn är ju en liten sak som är till för musik, film, surfa, skype, google-earth, eposta o.s.v. så försök att undvika externa diskar.

Minnet kan du uppgradera m.h.a. guider på nätet, man köper en minnessticka, t.ex: http://www.dustinhome.se/pd_5010090565.aspx sen får man skruva upp datorn för att stoppa i minnet. Men om du bara ska ha datorn till kontorsgrejjer behöver du inte uppgradera minnet, den funkar bra på 512MB.
Vet ej när 120GB versionen med Linux kommer till Sverige, men tänk på att 120GB kommer att ha annat chassi, lite tjockare samt att den förlorar sin stöttålighet, inte så kul på en sån portabel dator.
gunnar-eee

Inlägg av gunnar-eee »

Ubuntu 8.04 fungera klockrent på Eee den PC 900 jag har (16GB)

Fönsternavigatorn Compiz är alldeles enastående på denna dator som trots vid första
påseendet verkar ha blygsamma prestanda faktiskt har bra OpenGL grafikacceleration.

Har man sett Compiz i aktion på 900:an i Ubuntu så är det inte så intressant att köra XP på den något mer...
Jag har dubbel-boot så jag kan välja mellan Xp Home och Ubuntu men det är allt mer sällan
jag startar upp XP. Här finns det mesta man kan behöva.

Jag har provat installera Handelsbanken Internet's certifikatprogram på Wine-emulatorn och det betyder att
man kan sköta sina bankärenden med Ubuntu också.
Telenor mobilt bredband fick jag igång också så nu är frågan mest hur jag skall lyckas bygga in modemet inuti höljet.

En blåtandsplugg fungerade direkt n vid inpluggning, likaså USB-pluggen för en Logitech-mus.
Finfina grejor, en sådan här 900:a ligger kring 2700 kr nu. Enda svaghet är väl batteritid och en del värme,
något som 901 eller 900A troligen råder bot på för 500 kr extra.
Toppenpryl för den som behöver en mobil lösning.
Jag värderar tvärsäkra uttalanden i avsaknad av kunskap. Can sometimes be useful.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jagh funderade på en sån men känner bara en kille som klarar löda in alla dom grejerna jag vill ha i den, tv-kort, blåtand, en 120Gb HD, inbyggt HSDPA o.s.v. men han verkar fullt upptagen med att löda i sin egen burk... xD
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

Zepto släpper en billig laptop motsvarande deras 3215W inom ett par veckor.
Användarvisningsbild
Radisa
Kontakt:

Inlägg av Radisa »

ThinLizzy skrev:Zepto släpper en billig laptop motsvarande deras 3215W inom ett par veckor.
Jag mejlade zepto och kollade för ett tag sen och fick svaret:
"Vi är på väg med en ny dator i samma prisklass, men den kommer tyvärr att ha SiS chipset och det finns inga grafikdrivrutiner för Linux till detta."
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Radisa skrev:Jag mejlade zepto och kollade för ett tag sen och fick svaret:
"Vi är på väg med en ny dator i samma prisklass, men den kommer tyvärr att ha SiS chipset och det finns inga grafikdrivrutiner för Linux till detta."
En del SiS har faktiskt stöd redan, fast det är möjligt att dras framtida kommer fattas det.
Bild
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

Radisa skrev:
Jag mejlade zepto och kollade för ett tag sen och fick svaret:
hmm..tråkigt att det blir sis. då får man hålla hårt i sina 3215w då, för de är mycket bra.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag köpten en HP 530 på "The Phone House" för 3800:- och fick då även 1 GB RAM extra med på köpet (=2 GB totalt). Den hade visserligen Vista förinstallerat men jag tror att det ska gå att få lite pengar tillbaka om man svarar "nej" på M$ EULA (nån som vet hur man skall göra?). Själv pillade jag bort klistermärket med serienummret och gav det till svågern (som av någon anledning ville köra Vista hellre än Ubuntu ::)). Sedan var det ju bara att trycka in Ubuntu och köra 8). Ett aber med 530'n är att det finns två varianter på wifi-kort. Jag fick givetvis Broadcom-varianten som kräver ndiswrapper, men det kan jag leva med. Om du har möjlighet, se då till att skaffa varianten med intel-kort, där funkar trådlöst nätverk "out of the box".

/Micke
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

micke_nordin skrev:Jag köpten en HP 530 på "The Phone House" för 3800:- och fick då även 1 GB RAM extra med på köpet (=2 GB totalt). Den hade visserligen Vista förinstallerat men jag tror att det ska gå att få lite pengar tillbaka om man svarar "nej" på M$ EULA (nån som vet hur man skall göra?).
Det är helt upp till återförsäljaren att bestämma det. I det här fallet skulle jag inte satsa för många kronor på att du får tillbaka något. I själva verket skulle jag nog snarare satsa på att du inte kommer att få tillbaka några pengar, tyvärr. Men försök gärna och rapportera tillbaka, jag kan ju ha fel.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

djkmmo skrev: Det är helt upp till återförsäljaren att bestämma det. I det här fallet skulle jag inte satsa för många kronor på att du får tillbaka något. I själva verket skulle jag nog snarare satsa på att du inte kommer att få tillbaka några pengar, tyvärr. Men försök gärna och rapportera tillbaka, jag kan ju ha fel.
Som sagt var, jag har redan gett bort mitt licensnummer, men jag skulle också vara intresserad av att få reda på om någon lyckats få tillbaka pengar av M$, har sett en del poster om det på engelskspråkiga forum.

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"