Ska namnen på avstängda medlemmar publiceras?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Ska namnen på avstängda medlemmar publiceras?

Omröstningen slutade 20 sep 2008, 09:20

Ja, utan närmare förklaring
1
2%
Ja, med förklaring varför dom blev anstängda
40
65%
Nej
14
23%
Annat förslag ( förklara i tråden )
7
11%

Antal röster: 62

Användarvisningsbild
upnorth

Re: Ska namnen på avstängda medlemmar publiceras?

Inlägg av upnorth »

Kattskrället skrev:Just precis så, bra exempel Emil.s.

Som på Flashback, kort och koncist. Perfekt!
Det ær ju såå synd om dem ju :P
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

upnorth skrev:
Kattskrället skrev:Just precis så, bra exempel Emil.s.

Som på Flashback, kort och koncist. Perfekt!
Det ær ju såå synd om dem ju :P
Rent generellt är Flashback ett MYCKET bra exempel på hur ett forum skall fungera.... fast jag är väl inte direkt opartisk i den bedömningen =)
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

Peter Forsberg skrev:Återigen i öppenhetens namn.
Jag undrade varför en medlem blev avstängd och startade en fråga här i forumet. Diskussionen om detta gick i alla möjliga riktningar och jag har fortfarande inte fått svar på en mycket enkelt fråga. Inte i tråden och inte via PM.
Så, hur ska detta hanteras i det officiella forum för Ubuntu i Sverige?

Omröstningen pågår i 30 dagar och man kan senare ändra sin röst.
Jag tycker att denna omröstning avslutas och ogiltigförklaras då trådskaparen har här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=30921

( det bästa exempel är dom trådarna som jag startade under dom senaste 3 dagarna. Syftet var att visa hur lätt det är att sprida osämja)

Förklaring till min åsikt är att sådant trollande inte skall accepteras. Och då syftet var att skapa osämja ja då faller det väl fullständigt självklart att stoppa detta.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

defatist skrev:
Jag undrade varför en medlem blev avstängd och startade en fråga här i forumet. Diskussionen om detta gick i alla möjliga riktningar och jag har fortfarande inte fått svar på en mycket enkelt fråga. Inte i tråden och inte via PM.

Jag tycker att denna omröstning avslutas och ogiltigförklaras då trådskaparen har här:

( det bästa exempel är dom trådarna som jag startade under dom senaste 3 dagarna. Syftet var att visa hur lätt det är att sprida osämja)

Förklaring till min åsikt är att sådant trollande inte skall accepteras. Och då syftet var att skapa osämja ja då faller det väl fullständigt självklart att stoppa detta.
Varfør då? Bara før att det var avsett som en provokation ær ju røsterna giltiga och visar ændå på ett ganska tydligt resultat.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

+1 för Defatist.

Max

;)
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

upnorth skrev:
defatist skrev:

Varfør då? Bara før att det var avsett som en provokation ær ju røsterna giltiga och visar ændå på ett ganska tydligt resultat.
Tycker att det är lite konstigt att du skriver "Varfør då?"
Jag skrev väldigt koncist mitt motiv till min åsikt.
Nämligen att trollande för att sprida osämja räcker mycket länge.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:
defatist skrev:

Tydligt resultat ???
Vänta tills i alla fall hälften av medlemmarna röstat.
(antal 9439)
#rune
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Vänta tills i alla fall hälften av medlemmarna röstat.
(antal 9439)
#rune
Det ær runt 100 medlemmar hær som kan anses vara aktiva alls, skulle vi ha ett krav på att hælften av alla som någon gång registrerat sig i forumet måste røsta før att beslut ska kunna gå igenom skulle vi inte kunna ta beslut alls.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Den här pollen är skapad för att vara i 30 dgr, och är en helt legitim poll som inte kan ignoreras, ej heller avslutas.

De som verkligen är intresserade av denna fråga har röstat/kommer att rösta, och antalet röstande är helt irrelevant då pollens slutresultat är summan av de som visar intresse för den här frågan.

Resultatet om knappt 30 dgr kommer vara en indikation på vad forumets medlemmar anser i denna fråga och kan ej förbises.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Håller med Kattskrället. Några ord till defatist: Jag skrev trådarna, som jag startade. Inte omröstningarna.
Det här ämnet är för allvarligt för att skoja med, tycker jag.
Dessutom blev jag faktiskt förvånat över resultatet hittills
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Borde inte den här pollen klistras under röstningstiden?

Ja kanske till och med annonseras i forumet så att så många som möjligt ges chansen till att lägga sina röster?

Ett par tankar bara.....
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Kattskrället skrev:Borde inte den här pollen klistras under röstningstiden?

Ja kanske till och med annonseras i forumet så att så många som möjligt ges chansen till att lägga sina röster?

Ett par tankar bara.....
+1
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Klistrar till att börja med. Tror nog att de intresserade hittar hit endå. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Ja du har rätt, det räcker nog fint.

Tack Emil.s! :)
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Ja! Nu får vi försöka att resonera sakligt och sansat. Hur ser det ut på övriga Ubuntu forum i världen. Vad jag vet har inte http://ubuntuforums.org/ någon tavla med avstängda medlemmar. Förklaring det bryter mot Ubuntu Linux mål och inriktning, frihet, Ubuntu betyder medmänsklighet. Jag har nu noga granskat http://www.ubuntu.com/community/conduc jag finner här inget stöd för vad som håller på att hända på det offentliga Svenska Ubuntu forumet, inte på övriga offentliga Ubuntu forum i världen har jag hittat något liknande. Jag lägger in ett men här. Kan ha missat något forum.

Max

:(
Kontakt:

Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Nu blir jag lite orolig, medgives.

Jag är medlem både på Pardus och Forsights forum. Menar Klurig att man där skall kunna banna medlemmar som missköter sig
(och andra, gissningsvis) utan vare sig information därom, eller orsak till åtgärden?

Det skrämmer mig.

Jag får nog fundera kring om jag skall vara kvar som medlem i dessa två forum eller inte, Hitintills har jag inte ens tänkt tanken,
men Klurigs ställningstagande härinne har fått mig att fundera. Jag vill inte att någon skall kunna säga upp någon, eller stänga av
någon, utan att man klart kan redogöra varför så har skett, eller orsaken därtill. Har jag nu blivit medlem i ett forum som
ändå anser att ett sådant handlingssätt är rätt och riktigt mot medlemmarna, så har jag nog registrerat mig mot bättre vetande.

Klurig, kan du hjälpa mig med en avregistrering? Vi delar inte samma värdegrund i detta fall och jag avstår så gärna medlems-
skapet, bara jag får behålla min självaktning.

Jag kräver nog mer från en forumledning än vad som angives av dina inlägg i denna tråd och anser mig ha blivit vilseförd, eller
i vart fall, så har jag registrerat mig mot bättre vetande. Jag vill kunna veta om någon i det forum som jag är medlem i, har
blivit avstängd från, eller inte . . . .
Klurig skrev:Ja! Nu får vi försöka att resonera sakligt och sansat. Hur ser det ut på övriga Ubuntu forum i världen. Vad jag vet har inte http://ubuntuforums.org/ någon tavla med avstängda medlemmar. Förklaring det bryter mot Ubuntu Linux mål och inriktning, frihet, Ubuntu betyder medmänsklighet. Jag har nu noga granskat http://www.ubuntu.com/community/conduc jag finner här inget stöd för vad som håller på att hända på det offentliga Svenska Ubuntu forumet, inte på övriga offentliga Ubuntu forum i världen har jag hittat något liknande. Jag lägger in ett men här. Kan ha missat något forum.

Max

Skall inte den som missköter sig bli behandlad på annat sätt än att denne försvinner ut i tomheten, eller tystnaden, då vågar jag inte längre
vara kvar i sagda forum. Tänk om det skulle drabba mig? Att någon inte längre vill ha mig med. Det har hänt i detta forum en gång, för inte
så länge sedan. Hur lätt skulle det inte då vara, att det händer i ett avsevärt mindre forum?
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Broder Tuck skrev:Nu blir jag lite orolig, medgives.

Jag är medlem både på Pardus och Forsights forum. Menar Klurig att man där skall kunna banna medlemmar som missköter sig
(och andra, gissningsvis) utan vare sig information därom, eller orsak till åtgärden?

Det skrämmer mig.

Jag får nog fundera kring om jag skall vara kvar som medlem i dessa två forum eller inte, Hitintills har jag inte ens tänkt tanken,
men Klurigs ställningstagande härinne har fått mig att fundera. Jag vill inte att någon skall kunna säga upp någon, eller stänga av
någon, utan att man klart kan redogöra varför så har skett, eller orsaken därtill. Har jag nu blivit medlem i ett forum som
ändå anser att ett sådant handlingssätt är rätt och riktigt mot medlemmarna, så har jag nog registrerat mig mot bättre vetande.

Klurig, kan du hjälpa mig med en avregistrering? Vi delar inte samma värdegrund i detta fall och jag avstår så gärna medlems-
skapet, bara jag får behålla min självaktning.

Jag kräver nog mer från en forumledning än vad som angives av dina inlägg i denna tråd och anser mig ha blivit vilseförd, eller
i vart fall, så har jag registrerat mig mot bättre vetande. Jag vill kunna veta om någon i det forum som jag är medlem i, har
blivit avstängd från, eller inte . . . .
Klurig skrev:Ja! Nu får vi försöka att resonera sakligt och sansat. Hur ser det ut på övriga Ubuntu forum i världen. Vad jag vet har inte http://ubuntuforums.org/ någon tavla med avstängda medlemmar. Förklaring det bryter mot Ubuntu Linux mål och inriktning, frihet, Ubuntu betyder medmänsklighet. Jag har nu noga granskat http://www.ubuntu.com/community/conduc jag finner här inget stöd för vad som håller på att hända på det offentliga Svenska Ubuntu forumet, inte på övriga offentliga Ubuntu forum i världen har jag hittat något liknande. Jag lägger in ett men här. Kan ha missat något forum.

Max

Skall inte den som missköter sig bli behandlad på annat sätt än att denne försvinner ut i tomheten, eller tystnaden, då vågar jag inte längre
vara kvar i sagda forum. Tänk om det skulle drabba mig? Att någon inte längre vill ha mig med. Det har hänt i detta forum en gång, för inte
så länge sedan. Hur lätt skulle det inte då vara, att det händer i ett avsevärt mindre forum?
Hälsningar
Broder Tuck

Svar: Nej! Det menar jag inte, men information kan ges via PM, inte en tavla med avstängda medlemmar.

Max

:o
Kontakt:

Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Du får en likadan av mig . . . . . :o

Har du sett resultatet av omröstningen härovan?

Jag känner mig långt ifrån ensam i detta fall.

Omröstningsresultat den 23 augusti 2008, kl 06:34
24 är för en klar definition av vad som har skett. 10 däremot, 7 vill ha något helt annat,
som vare sig är ja eller nej, så som jag tyder röstningsförfarandet. De sju räknar jag med andra
ord, inte ens in i jämförelsen, eftersom de har tagit en helt annan ståndpunkt än den efterfrågade.

Med andra ord, min fråga till dig står kvar.

Utgången av detta val är inte heller avgörande för mitt ställningstagande i frågan, utan fast mer
hur en representant för dessa forum fortfarande hävdar sina synpunkter om hur det skall vara
på just dessa två, angivna forum.

Är du bussig och avregistrerar mig på de forum som du representerar?

Tack!

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Klurig, har du satt dig in i hur Ubuntuforums.org fungerar och dess relation till Canonical? Snälla, ta reda på hur saker faktiskt ligger till så börjar du svamla Ubuntuforums, Code of conduct och medmänsklighet. Det handlar inte om detta då det finns en enormt stor skillnad mellan ubuntuforums.org och LoCo-tillhörande forum vilket är att Ubuntuforums.org är PRIVATÄGT. Ubuntu-Geek får göra som han vill, han behöver inte följa några medmänskliga regler för att få köra sitt forum. Han har valt att använda Code of conduct som grund, men sedan har han lagt till en massa mer regler som INTE har någon som helst med medmänsklighet, Code of Conduct eller Ubuntu att göra.

Jag bifogar reglerna i en textfil och citerar delar ur dem i tråden... gick inte att bifoga .txt :-[ jag citerar delar för att inte skapa en megapost
It should also be noted that this is a privately owned and operated site by Ubuntu-Geek; therefore posting here is a privilege rather than a constitutional 'right' to free speech and freedom of expression, we ask that the forum rules are followed at all times.
Här förklarar alltså Ubuntu-Geek som äger ubuntuforums.org att det inte är en rättighet för någon att vistas på forumet utan det är ett privilegium.

LoCo-relaterade forum bygger bland annat på demokrati vilket INTE ubuntuforums.org gör, detta gör en stor skillnad gällande t.ex. hur offentligt ledningen behöver arbeta för att sedan dess medlemmar skall kunna rösta rättvist i framtiden då utan offentlig inblick i vad som beslutas, hur användare behandlas och liknande saker så kan ingen göra en objektiv bedömning och därför inte heller en rättvis omröstning.

Sedan som jag har sagt innan så anser jag och många med mig att det är i användarnas intresse för att skydda enskilda individer att få reda på vem och varför som t.ex. har blivit utlåst från forumet då det ger användarna möjlighet att protestera om något fel har begåtts. Denna medmänskliga rättighet till en rättvis behandling tar man bort om man bara låser ute utan vidare förklaring.

// rancor
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

*bump*
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"