Tjena!
Jag har en laptop som jag förmodligen kommer installera ubuntu på men jag tänkte att i och med att jag kommer köra dualboot på den (då skolan kräver att man har xp) så vill jag veta och ha allt i förväg så att det bara är att installera och tillämpa det jag lärt mig innan. Då tänkte jag först på nätverklskortet som är en wlan 802.11b/g w400 och gick in på hps hemsida där de har på xp -och SuSE-drivrutiner.
Då de har för linux SuSE så tänkte jag att man kanske kanske kunde använda dem? Eller finns det ngn annan inofficiell sida med drivrutiner till detta kort som finns?
Annars kommer jag väl köra ndiswrapper med xp-drivrutinerna men det vill jag undvika!
drivrutiner till wlan 802.11b/g w400 på datorn compaq nc8000
- Victor
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
// So long, and thank you for all the fish
"Your Ubuntu User number is # 10448"
I första hand man ska använda den distributionen som är "bäst" på hårdvaran i apparaten i fråga. 
Vill man använda specifik dist och hittar inte svar i forumet (Sök-funktionen i alla forum) så kan man ta google till hjälp: http://www.google.com/linux och bara Linux kommer med. Själv googlar jag inte så mycket för Ubuntuforumen har hjälpt mig, hittills
Du kan också ta en titt på den globala Wikin (på engelska) https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport
Är din läppis ny som kan svaret bli:
Dvs. hårdvarutillverkarna (och även laptopstillverkarna) tar inte med alla kunder de kan ha pga. kostnader de medför.

Vill man använda specifik dist och hittar inte svar i forumet (Sök-funktionen i alla forum) så kan man ta google till hjälp: http://www.google.com/linux och bara Linux kommer med. Själv googlar jag inte så mycket för Ubuntuforumen har hjälpt mig, hittills

Du kan också ta en titt på den globala Wikin (på engelska) https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport
Är din läppis ny som kan svaret bli:

Dvs. hårdvarutillverkarna (och även laptopstillverkarna) tar inte med alla kunder de kan ha pga. kostnader de medför.

- Victor
alltså, jag tror du missförståd mig eller så var jag bara otydlig. Det finns propitiära (eller hur det nu stavar?) drivrutiner på tillverkarens hemsida som jag skulle kunna använda med bland annat ndiswrapper. Men jag såg även att det fanns en drivrutin för SuSE och tänkte att det vore ju smidigare om det gick med den, men jag blev lite osäker på om SuSE är byggd på RedHat eller Debian, eller varken eller.
Men det kanske redan finns en bra drivrutin till mitt kort som inte är propiärt(?), eller en inofficiell drivrutin om man nu vill kalla det det? Så det kanske funakr utan att jag gör ngt annat än installerar Ubuntu på laptoppen. Det är det som ja vill ha svar på.
Min dator är en HP compaq nc8000 och är inte ny
, utan den är ungefär 3 år gammal.
Jag har även sökt mycket på internet men inte hittat den fakta som jag vill ha så därför frågar jag nu!
Men det kanske redan finns en bra drivrutin till mitt kort som inte är propiärt(?), eller en inofficiell drivrutin om man nu vill kalla det det? Så det kanske funakr utan att jag gör ngt annat än installerar Ubuntu på laptoppen. Det är det som ja vill ha svar på.
Min dator är en HP compaq nc8000 och är inte ny

Jag har även sökt mycket på internet men inte hittat den fakta som jag vill ha så därför frågar jag nu!
- Victor
[quote="petri0"]Du kan också ta en titt på den globala Wikin (på engelska) https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport[/quote]
jag har för övrigt varit därinne. På "Install?" Svarar den "Yes", menar de att det går att installera? Det står inget mer annat att SD-läsaren inte funkar och den behöver jag inte.
Jag har kört en del med live-cd:n och där kommer jag inte in på internet med det trådlösa kortet. Men jag har ett mycket svagt minne att jag har kört trådlöst på denna dator men då hade jag inte krypterat till WEP. Kan det bero på det eller?
edit: ändrade krypteringen då jag såg att det var fel från början..
jag har för övrigt varit därinne. På "Install?" Svarar den "Yes", menar de att det går att installera? Det står inget mer annat att SD-läsaren inte funkar och den behöver jag inte.
Jag har kört en del med live-cd:n och där kommer jag inte in på internet med det trådlösa kortet. Men jag har ett mycket svagt minne att jag har kört trådlöst på denna dator men då hade jag inte krypterat till WEP. Kan det bero på det eller?
edit: ändrade krypteringen då jag såg att det var fel från början..
- Victor
oj, kan det bero på namnet ingen läser detta inlägg?
aja.. Jag testade att ta bort min WEP nyckel och köra okrypterat med live-cd:n och DET FUNKAR
!! En bit på vägen! Det måste ju betyda att kortet stöds men inte till fullo?
Är det någon som vet vad man ska göra för att få igång så man kan köra krypterat?
aja.. Jag testade att ta bort min WEP nyckel och köra okrypterat med live-cd:n och DET FUNKAR

Är det någon som vet vad man ska göra för att få igång så man kan köra krypterat?